Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
sänkningsats på BMW M3?
1537 besök totalt
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526


Trådstartare
sänkningsats på BMW M3?

ska montera sänknings sats på projekt bilen M3 SRC. blir en standard 40/10 sänkning dock så har vi 235/40-18 däck monterat runt om. någon som har erfarenhet av att sänka med den däckstorleken på en E36a
eller måste jag sätta på en smalare uppsättning fram?.kan då tänka mig att byta två mot ett par smalare. tex 215 eller 225?

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare

Jag har haft både 235 och 245 r-däck runt om. Men lite extra camber fram skadar inte...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526


Trådstartare
okey var rädd för att det skulle ta i

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Du får ursäkta men ordet "sänkningssats" förknippar jag med blingbling och inte ett dugg med väghålling att göra. Även om det kanske gör väghållningen bättre men det är en bisak från grundordets betydelse.

Så varför sänker du bilen????
och varför åker du 18":are???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526


Trådstartare
kallat va du vill. vi säger väl chassie kit om det låter mer korrekt
varför sänka bilen? = bilen blir sänkt genom att jag byter dämpare o fjädrar
varför 18"? 17" är det minsta som går på idag och 18"arna satt på bilen då jag köpte den. Och den minsta storleken att ha på efter jag bytt frambromsar är 18"
skrev väl att de va en M3 E36a

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
varför sänka bilen? = bilen blir sänkt genom att jag byter dämpare o fjädrar

Hmm varför det???
Jag i min enfald trodde det hängde ihopp med med längden på fjädern och dess fjäderkonstant.
Men jag kan ju vara ute och cykla, du kanske kan lära mig något nytt.

ps Du får räkna men att alla inte vet vad en M3 E36a är för något, bla jag.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526


Trådstartare
att bilen sänks vid fjäder o dämpar byte kan bero på flera saker
1.chassie kitet som monteras är ställbart i höjd/hårdhet
2.de fjädrar som monteras är kortare än orginal.
dock så är redan en M3a ca 2cm lägre än en standard 3serie coupe.

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hur ställer man hårdheten på en fjäder???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526


Trådstartare
du ställer inte hårdheten på fjädern det gör du på dämparen.
fjädern kan dock vara lite hårdare på vissa kit.
med att ställa hårdheten menas att du justerar dämparens tröghet. på bla radiostyrda tävlings bilar så ställs detta med att man andvänder olika tjocklekar på dämp olja. samma princip är det på vanliga bilar fast lite anorlunda på en racing dämpare med ställbar hårdhet så har du oftast en ratt som du skruvar anting med eller mot sols om jag inte misstar mig så är det då en fjäder i dämparen som trycker ner en form av tryck platta som justerar trycket i dämparen ju mer du drar åt ju mer trycks oljan ihop o du får en hårdare dämpare ju mer du släppper på ratten ju lösare blir dämparen kan man säga.
fjäderns del i det hela är att dämpa studseffekten som blir när du kör på en väg. utan fjädern så skulle bilen bete sig som en studsboll. i kit där du kan ställa både hårdhet o sänkning så är allt monterat i vad som kallas för coilovers dvs fjädern är dragen över dämparen så de sitter som en enhet bilen sänks genom att du drar ihopfjädern med ett verktyg som följer med i satsen. Oftast är du tvungen att demontera dämparen ifrån bilen för att kunna göra detta.att justera hårdheten har kommit så långt i teknologin att du kan göra detta utan att gå ur bilen bla kan detta göras elektronisk tex på volvos R modeler och AC Schnitzers system till bmw kallat D.F.C Damper force control.


plus har kollat din projekt tråd.jag fattar det som att du redan kan en del sånt här
sitter du o driver med mig eller vad? eller testar du mig genom att ställa frågor som du redan kan svaret på?

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Veckans gratistips till valfri skribent:

Gör en sökning på orden "chassidynamik", "stötdämpare", "egenfrekvens" och många fler om du inte ska bli totalt bortgjord...

Det du ska kolla efter är inte främst hur sakerna funkar denna gången, det kan vi ta sen, utan vilka/vem som skrivit mest formler och andra funderingar i dessa ämnen. Vi börjar med det tror jag...så kan vi nog hjälpas åt att reda ut ett och annat sen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare

Det är ju inte krav på att man ska lära sig allt o räkna på allt. Jag har inte den blekaste aning om frekvensen eller hur hårda fjädrar det sitter på min bil, varken fam eller bak. Jag har kul ändå på mitt sätt. Och en vacker dag så vill jag kanske lära mig lite mer :-)

Jag kan hålla med om att en enkel sänksats, dvs bara fjädrar, oftast är något som försämrar snarare än förbättrar. Men kompletta chassiekit från de stora "kvalitets"-tillverkarna är:
- bättre än att plocka ihop något själv från lösa delar utan att räkna o kunna en del.
- överlag mycket bättre än originalgrejerna som kommer med bilen.


Så var snälla mot Gustav nu!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:


Så var snälla mot Gustav nu!


Hoppla!

Här var jag precis på väg att sno ihop något likande det Magnus skrivit..

Jag tror inte det är inte meningen att vara elak mot någon. Tvärt om!
Däremot så kan det bli lite lustigt på detta forum, när kunskapen är "osynlig" och dessutom extremt hög.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Det är ju inte krav på att man ska lära sig allt o räkna på allt. Jag har inte den blekaste aning om frekvensen eller hur hårda fjädrar det sitter på min bil, varken fam eller bak. Jag har kul ändå på mitt sätt. Och en vacker dag så vill jag kanske lära mig lite mer :-)

Jag kan hålla med om att en enkel sänksats, dvs bara fjädrar, oftast är något som försämrar snarare än förbättrar. Men kompletta chassiekit från de stora "kvalitets"-tillverkarna är:
- bättre än att plocka ihop något själv från lösa delar utan att räkna o kunna en del.
- överlag mycket bättre än originalgrejerna som kommer med bilen.


Så var snälla mot Gustav nu!


Menade inget elakt. Har träffat Gustav live nga gånger...

Trevligt att ngn vill dela med sig av SINA erfarenheter. Men det kan lätt bli lite fel då vissa är nya och andra gammla rävar här. En avslappnat attityd från samtliga så ska det nog gå bra...

Sen att man inte vill/kan räkna på allt i sin bil gör det ju inte tristare att köra. Och i 9 fall av 10 är det kanske bästa vägen att köpa ngt över disk.

En sak har jag dock lärt mig på rejsa och det är hur otroligt LITE jag kan...
Men jag vill veta mer så jag frågar på.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

gurkan:
japp jag kollade nivån/testade, kanske lite elakt av mig
japp jag har en LITEN koll på väghålling men har mycket att lära än.


Så nu gurkan, vad skall du ha bilen till???
Ren banbil, gatbil som skall tåla bana,åka konbana med, kioskracer, eller vad???

ps jag är alltid snäll bara lite kort i tonen ibland

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526


Trådstartare
lite smått kanske.enklare att bara fråga nästa gång.
bilen ska vara ban/gata dock ej kioksracers Lego bilar får andraleka med. bilar ska va som de byggdes jag ändrar bara det jag tycker bmw gjord fel inspirationen kommer från Loaded csln och ocls bil enda problemet har ingen E46 M3 ännu så jag får hålla mig med min E36a.
Andreas? känner igen namnet kan bara inte placera dig har du varit nere på min förra däckfirma någon gång?
eller har vi möts på något nattligt event
ps. är ingen otrevlig person jag heller har bara en kort stubin ibland.

det jag kan om dämpare/chassien har jag lärt mig när jag var aktiv rc bilsförare principen är ju samma som på "vanliga bilar" bara att sakerna är mindre.

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
Skruva banåkabil
sänkningsats på BMW M3?
1537 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande