Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Superkart - testa? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
12972 besök totalt
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
Nä jag vill inte prova........för jag är helt j_a dum i huvudet

Klart jag vill !!!!!!

En sak vi här nere i skåne har diskuterat vore att man hyrde in sig på ett av våra gamla flygfält, t.ex. F5 under en dag och så lägger man upp det som en provkörningsbytesdag. dvs man tar med sina speciella bilar, t.ex. formelbilar, porschar, superkartar etc.

Flygfält är rätt säkra med stora avåkningsytor och minimal skaderisk för personer och bilar och om man bara släpper ut en bil åt gången så blir säkerheten(för liv, lem och plånbok) rätt stor.

Sedan kör man om jag får prova din GT3a ett varv så kan du få prova ett varv i min formelbil.

Jag byter min superkart mot en 993a, jag byter ..... etc (känd melodi)

Flygfält är OFTAST STORT No No

Det finns ofta fasta föremål väldigt dåligt placerade, de syns inte vid första titt men vid närmare titt tycker man att armco räcke i bankanten vore humanare. Belysning för planen och deras fästen är inte att leka med....

Iden annars bra, ta en bana bara.

och testa en superkart, jag e på. Gillar dessa motorer skarpt

Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Håller med om flygfält, är sällan ett bra alternativ, har prövat på Barkaby en gång, förutom dolda skarvar etc, så landade dom samtidigt på andra halvan av rakan! Mötte en liten piper på inflgning när jag gck ut på 3ans växel. Fick byta brallor efteråt...

Kul med intresset! 9 st so far....

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Benjamin Ernryd skrev:

Skulle nog kunna bli 10st intresserade med undertecknad. Om det blir vid ett lämpligt tilfälle vill säga. (och om man kommer ner i stolen...)
Trots att jag har lite erfarenhet från växelkartar skulle jag nog allt vara lite rädd att råka ha sönder nå't bara.
Hur mycket känsligare för motorbroms är en superkart jämfört med en C? På kortbanor växlar man ju upp och ner och duttar med gasen hela tiden. Misstänker att det är långa gassläpp inför böjarna utan "nerväxlingsduttning" på gasen som är risken på tex Kullen om man är för försiktig nubürgare, eller...?

Rice and shine
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Lars Falk skrev:
Benjamin Ernryd skrev:

Skulle nog kunna bli 10st intresserade med undertecknad. Om det blir vid ett lämpligt tilfälle vill säga. (och om man kommer ner i stolen...)
Trots att jag har lite erfarenhet från växelkartar skulle jag nog allt vara lite rädd att råka ha sönder nå't bara.
Hur mycket känsligare för motorbroms är en superkart jämfört med en C? På kortbanor växlar man ju upp och ner och duttar med gasen hela tiden. Misstänker att det är långa gassläpp inför böjarna utan "nerväxlingsduttning" på gasen som är risken på tex Kullen om man är för försiktig nubürgare, eller...?

Vi får se till att det finns stolar för alla storlekar, min stol är ju XS men vi har ju förare i klassen som är 190 cm och 95 pannor!

Ja, det där med ha sönder... Jag har ingen erfarenhet av sånt hur man skall göra när man lånar ut racinggrejer, den som vet får gärna komma med råd, men vi som lånar ut får väl helt enkelt trimma ned kompen lite och sätta på gamla plastbitar

Din motorbromsteori är i princip helt korrekt, det handlar nog mera om typ av bana, generellt gäller ju att en tvåtaktare får ju smörjning från oljan i soppan, och säg att man släpper ned gasspjällen på 6an efter bron på kullen vid 13.000 varv och börjar växla ned för att motorbromsa, då övervarvas motorn kanske till 14.500 och belastas av bromsningen samtidigt som den inte får mer olja och soppa än för tomgång... Det brukar oftast sluta i smälta kolvar eller rasade vevlager = Det kan till och med hända i långa böjar om du åker på halvgas och har dåligt ställda förgasarnålar som stänger för mycket i huvudmunstycket... Det får inte vara för enkelt
/Benjamin

Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Vill också! om man får....skicka gärna en offert till mig också när/om det blir aktuellt.

Speciellt om det blir på Gelleråsen! En favoritbana helt klart!

Malmö
Här sen Feb 2004

Jag vill också gärna prova, kanske kan man lägga in en stund i turbo Cup bilen förutom ekonomisk ersättning?

Skåne
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
Jag vill också gärna prova, kanske kan man lägga in en stund i turbo Cup bilen förutom ekonomisk ersättning?

Betalning i "natura", som man säger....

Stockholm
Här sen Nov 2002

"Vi får se till att det finns stolar för alla storlekar, min stol är ju XS men vi har ju förare i klassen som är 190 cm och 95 pannor! "

Bra chans för en alla att börja med dieten...

"Ja, det där med ha sönder... Jag har ingen erfarenhet av sånt hur man skall göra när man lånar ut racinggrejer, den som vet får gärna komma med råd, men vi som lånar ut får väl helt enkelt trimma ned kompen lite och sätta på gamla plastbitar "

Är väl som med allt annat, lånar man pröjsar man! Kräver ju dock att man lånar något i bra skick och då returnerar det i bra skick. Övervarv, växling åt fel håll etc får man räkna på klantigkontot när man provar. Går ju många gånger efteråt att titta i loggen om övervarv har skett etc.

"Det kan till och med hända i långa böjar om du åker på halvgas och har dåligt ställda förgasarnålar som stänger för mycket i huvudmunstycket... Det får inte vara för enkelt "

Det skojiga med bestyckat för max pulver, det finns 2 i princip bara 2 lägen på spjällen. Helt öppet eller helt stängt, tiden där emellan minimal.

Laholm
Här sen Nov 2002

F5 är rätt hygglig på så vi att där inte är elaka stolpar och sånt som man kan slå sig på . Ett ställe är där dock en grop som inte gillar bilar, en pegeout testade den förra året med tydligt resultat . Gräset vid sidan av banorna är dock inte golfgreensjämnt, hur känsligt är en låg kart för ojämn gräsmatta? Kostar 10 kkr för heldag, men om vi kan samordna med annat banmöte som Klippans MK brukar ha (men har svårt att tillräckligt mycket förare till) så kanske det blir humant. Banan (om den sätts upp enligt skiss) har ngn sorts SBF banlicens om det spelar roll.

Behöver jag skriva att jag oxo är ohälsosamt mycket intresserad?

Kanske man skulle sats på dagen efter tävling på Knutan, då många ändå är i närheten? Ligger bara andra sidan Söderåsen, kanske 2-3 mil från Kågeröd.

Bromma
Här sen Feb 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Helt klart intresserad av detta evanemang.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Benjamin Ernryd skrev:
Vi får se till att det finns stolar för alla storlekar, min stol är ju XS men vi har ju förare i klassen som är 190 cm och 95 pannor!

Där försvann mitt ena argument. Det andra är att jag är rädd att köra sönder något. Jag skulle sååå gärna vilja testa, men om något skulle gå sönder kostar det för mycket

Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

FredrikÅ skrev:
sweanders skrev:

Betalning i "natura", som man säger....

Hee, hmm intressant jag har som sagt aldrig kört en riktig racingbil.. Bara superkart, åsså provåkt lite. thumbs up Nån annan naturabetalning vet jag inte om jag vill ha

BTG skrev:
Benjamin Ernryd skrev:

Där försvann mitt ena argument. Det andra är att jag är rädd att köra sönder något. Jag skulle sååå gärna vilja testa, men om något skulle gå sönder kostar det för mycket

Rolle Scirocco skrev:
Bra chans för en alla att börja med dieten...

Åja, vi har haft riktiga heavyweighters i klassen. Det finns nog stolar som passar dom flesta bakar thumbs up

Rolle Scirocco skrev:
"
"Ja, det där med ha sönder... Jag har ingen erfarenhet av sånt hur man skall göra när man lånar ut racinggrejer, den som vet får gärna komma med råd, men vi som lånar ut får väl helt enkelt trimma ned kompen lite och sätta på gamla plastbitar "

Är väl som med allt annat, lånar man pröjsar man! Kräver ju dock att man lånar något i bra skick och då returnerar det i bra skick. Övervarv, växling åt fel håll etc får man räkna på klantigkontot när man provar. Går ju många gånger efteråt att titta i loggen om övervarv har skett etc.

Tack för bra svar, jo hade jag logg vore det enkelt, kom på en grej, vi drar ju spaken MOT oss när vi växlar upp, på nästan alla automater som jag sett med semimanuell låda ligger dom tvärtom, kan bli intressant och se hur folk klarar det.. Å andra sidan MOT = Acceleration = Gkraft bakåt= Växla upp, FRÅN = Broms = Gkraft framåt= växla ned... tycker det är naturligt. Annars får nog, som sagt, klantingkontot vara stort den dagen, jag menar jag är ju minst lika klantig som nån annan....

Rolle Scirocco skrev:
"
"Det kan till och med hända i långa böjar om du åker på halvgas och har dåligt ställda förgasarnålar som stänger för mycket i huvudmunstycket... Det får inte vara för enkelt "

Det skojiga med bestyckat för max pulver, det finns 2 i princip bara 2 lägen på spjällen. Helt öppet eller helt stängt, tiden där emellan minimal.

Nja inte i en superkart... där blir det en del mellangas, tänker du på h-jköra nu?

Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004

Räkna med mig.......

Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

16 stycken (Micke Regnell, du är medräknad )
Det verkar bli bra detta. 16*8 varv*75 sek. = 160 minuter + pauser och kurs = en hel eftemiddag

/Benjamin

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

"F5 är rätt hygglig på så vi att där inte är elaka stolpar och sånt som man kan slå sig på ."

Hur noga har du tittat? Har varit runt på några flygfält och kollat noga och det brukar finnas otrevliga objekt som i alla fall jag benämner stolpar. Dessa skulle troligen inte orsaka någon personskada när du sitter i bil, och knappt skada på bilen heller men när du kommer flygande utan bilen är det en helt annan femma.

Har de landningsljus på denna bana? Då är det KÖRT. Mycket enkla flygfält för endast dagsflygning, typ gräsfält kan vara ok.

"Tack för bra svar, jo hade jag logg vore det enkelt, kom på en grej, vi drar ju spaken MOT oss när vi växlar upp, på nästan alla automater som jag sett med semimanuell låda ligger dom tvärtom, kan bli intressant och se hur folk klarar det.. Å andra sidan MOT = Acceleration = Gkraft bakåt= Växla upp, FRÅN = Broms = Gkraft framåt= växla ned... tycker det är naturligt. Annars får nog, som sagt, klantingkontot vara stort den dagen, jag menar jag är ju minst lika klantig som nån annan.... "

Hur många räjserbilar har semiautomater???

Är jag med kan vi nog lösa loggdelen, kan offra min Aim och en uppsättning batterier.

"Nja inte i en superkart... där blir det en del mellangas, tänker du på h-jköra nu? "

Mer vm-nivå. 0-20% trottel går bra, mellan 20 och halv 3-4 sekunder och sedan högst 2 sekunder. Gissar att de bestyckar lite snällare för regn

Yngsjö
Här sen Nov 2002

Jag är intresserad.

Vad är lämpligt i form av skyddsutrustning? Är det skinnställ och integralhjälm som krävs?
För min del är det inga problem med en nedtrimmad "bil" för att få bättre hållbarhet/pris.

Laholm
Här sen Nov 2002

Rolle Scirocco skrev:
"F5 är rätt hygglig på så vi att där inte är elaka stolpar och sånt som man kan slå sig på ."

Hur noga har du tittat? Har varit runt på några flygfält och kollat noga och det brukar finnas otrevliga objekt som i alla fall jag benämner stolpar. Dessa skulle troligen inte orsaka någon personskada när du sitter i bil, och knappt skada på bilen heller men när du kommer flygande utan bilen är det en helt annan femma.

Har de landningsljus på denna bana? Då är det KÖRT. Mycket enkla flygfält för endast dagsflygning, typ gräsfält kan vara ok.

Rätt noga, har varit där 5-6 ggr, byggt bana, rivit bana samt varit konvakt. Förutom den där gropen jag skrev om och att gräset inte är golfbanejämnt så har jag inte sett ngt som ser illa ut. Några landningsljus har jag inte sett. Har mest varit på en av dom korta banorna, två banor är 800x25 m med tillhörande taxibanor och två banor är 2000x40 meter. Har bara varit på dom stora en gång så där är rätt osäker på landningljus och andra ev farligheter.

Vi åker klubbrace där varje år, även med formelbilar. Klippans snabbaste gräsklippare förra året var Stefan Mumm i en Mallock

Stockholm
Här sen Nov 2002

ANMÄLAN!!!!

Är ju en våt dröm att testa ett sånt monster.

Kan man få ett skrivet kvitto?

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Klas NSX skrev:
Jag är intresserad.

Vad är lämpligt i form av skyddsutrustning? Är det skinnställ och integralhjälm som krävs?
För min del är det inga problem med en nedtrimmad "bil" för att få bättre hållbarhet/pris.

Hmm det där med töjet måste jag kolla upp med nån som kan. Reglementet stipulerar ju Skinnställ men för test kan det vara annorlunda. Integrahjälm är ett måste.. Det är ju trots allt en formelbil. Jag har fått en geting på halsen en gång på kullen, DET gjorde ont.

18 nu...

Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Daniel Nihlén skrev:
ANMÄLAN!!!!

Kan man få ett skrivet kvitto?

host harkel... hmm kollar det

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Pär Hylander skrev:

Har bara varit på dom stora en gång så där är rätt osäker på landningljus och andra ev farligheter.

På de stora finns det ljus längs med båda de stora rakorna samt på taxibanorna. Jag var väldigt nära att klippa ett sånt sist jag var där.

Men längs de små landningsbanorna kan inte jag heller minnas några sådana saker.

Allmänt banåkaforum
Superkart - testa? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
12972 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande