Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12972 besök totalt |
Flygfält är OFTAST STORT No No ![]() Det finns ofta fasta föremål väldigt dåligt placerade, de syns inte vid första titt men vid närmare titt tycker man att armco räcke i bankanten vore humanare. Belysning för planen och deras fästen är inte att leka med.... Iden annars bra, ta en bana bara. och testa en superkart, jag e på. Gillar dessa motorer skarpt ![]() ![]() ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||||||||||
Håller med om flygfält, är sällan ett bra alternativ, har prövat på Barkaby en gång, förutom dolda skarvar etc, så landade dom samtidigt på andra halvan av rakan!
![]() Kul med intresset! 9 st so far.... _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||||||||||
![]() Skulle nog kunna bli 10st intresserade med undertecknad. Om det blir vid ett lämpligt tilfälle vill säga. (och om man kommer ner i stolen...) Trots att jag har lite erfarenhet från växelkartar skulle jag nog allt vara lite rädd att råka ha sönder nå't bara. ![]() Hur mycket känsligare för motorbroms är en superkart jämfört med en C? På kortbanor växlar man ju upp och ner och duttar med gasen hela tiden. Misstänker att det är långa gassläpp inför böjarna utan "nerväxlingsduttning" på gasen som är risken på tex Kullen om man är för försiktig nubürgare, eller...? |
||||||||||||||
Vi får se till att det finns stolar för alla storlekar, min stol är ju XS men vi har ju förare i klassen som är 190 cm och 95 pannor! ![]() Ja, det där med ha sönder... Jag har ingen erfarenhet av sånt hur man skall göra när man lånar ut racinggrejer, den som vet får gärna komma med råd, men vi som lånar ut får väl helt enkelt trimma ned kompen lite och sätta på gamla plastbitar ![]() Din motorbromsteori är i princip helt korrekt, det handlar nog mera om typ av bana, generellt gäller ju att en tvåtaktare får ju smörjning från oljan i soppan, och säg att man släpper ned gasspjällen på 6an efter bron på kullen vid 13.000 varv och börjar växla ned för att motorbromsa, då övervarvas motorn kanske till 14.500 och belastas av bromsningen samtidigt som den inte får mer olja och soppa än för tomgång... Det brukar oftast sluta i smälta kolvar eller rasade vevlager = ![]() ![]() /Benjamin _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||||||||||
"Vi får se till att det finns stolar för alla storlekar, min stol är ju XS men vi har ju förare i klassen som är 190 cm och 95 pannor! "
Bra chans för en alla att börja med dieten... "Ja, det där med ha sönder... Jag har ingen erfarenhet av sånt hur man skall göra när man lånar ut racinggrejer, den som vet får gärna komma med råd, men vi som lånar ut får väl helt enkelt trimma ned kompen lite och sätta på gamla plastbitar " Är väl som med allt annat, lånar man pröjsar man! Kräver ju dock att man lånar något i bra skick och då returnerar det i bra skick. Övervarv, växling åt fel håll etc får man räkna på klantigkontot när man provar. Går ju många gånger efteråt att titta i loggen om övervarv har skett etc. "Det kan till och med hända i långa böjar om du åker på halvgas och har dåligt ställda förgasarnålar som stänger för mycket i huvudmunstycket... Det får inte vara för enkelt " Det skojiga med bestyckat för max pulver, det finns 2 i princip bara 2 lägen på spjällen. Helt öppet eller helt stängt, tiden där emellan minimal. _________________ Roland Johansson |
||||||||||||||
F5 är rätt hygglig på så vi att där inte är elaka stolpar och sånt som man kan slå sig på
![]() Behöver jag skriva att jag oxo är ohälsosamt mycket intresserad? ![]() Kanske man skulle sats på dagen efter tävling på Knutan, då många ändå är i närheten? Ligger bara andra sidan Söderåsen, kanske 2-3 mil från Kågeröd. _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
Där försvann mitt ena argument. Det andra är att jag är rädd att köra sönder något. Jag skulle sååå gärna vilja testa, men om något skulle gå sönder kostar det för mycket ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||||||
Hee, hmm intressant jag har som sagt aldrig kört en riktig racingbil.. Bara superkart, åsså provåkt lite. ![]() ![]()
Åja, vi har haft riktiga heavyweighters i klassen. Det finns nog stolar som passar dom flesta bakar ![]()
Tack för bra svar, jo hade jag logg vore det enkelt, kom på en grej, vi drar ju spaken MOT oss när vi växlar upp, på nästan alla automater som jag sett med semimanuell låda ligger dom tvärtom, kan bli intressant och se hur folk klarar det.. Å andra sidan MOT = Acceleration = Gkraft bakåt= Växla upp, FRÅN = Broms = Gkraft framåt= växla ned... tycker det är naturligt. Annars får nog, som sagt, klantingkontot vara stort den dagen, jag menar jag är ju minst lika klantig som nån annan....
Nja inte i en superkart... där blir det en del mellangas, tänker du på h-jköra nu? _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||||||||||
"F5 är rätt hygglig på så vi att där inte är elaka stolpar och sånt som man kan slå sig på ."
Hur noga har du tittat? Har varit runt på några flygfält och kollat noga och det brukar finnas otrevliga objekt som i alla fall jag benämner stolpar. Dessa skulle troligen inte orsaka någon personskada när du sitter i bil, och knappt skada på bilen heller men när du kommer flygande utan bilen är det en helt annan femma. Har de landningsljus på denna bana? Då är det KÖRT. Mycket enkla flygfält för endast dagsflygning, typ gräsfält kan vara ok. "Tack för bra svar, jo hade jag logg vore det enkelt, kom på en grej, vi drar ju spaken MOT oss när vi växlar upp, på nästan alla automater som jag sett med semimanuell låda ligger dom tvärtom, kan bli intressant och se hur folk klarar det.. Å andra sidan MOT = Acceleration = Gkraft bakåt= Växla upp, FRÅN = Broms = Gkraft framåt= växla ned... tycker det är naturligt. Annars får nog, som sagt, klantingkontot vara stort den dagen, jag menar jag är ju minst lika klantig som nån annan.... " Hur många räjserbilar har semiautomater??? Är jag med kan vi nog lösa loggdelen, kan offra min Aim och en uppsättning batterier. "Nja inte i en superkart... där blir det en del mellangas, tänker du på h-jköra nu? " Mer vm-nivå. 0-20% trottel går bra, mellan 20 och halv 3-4 sekunder och sedan högst 2 sekunder. Gissar att de bestyckar lite snällare för regn ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||||||||||
Rätt noga, har varit där 5-6 ggr, byggt bana, rivit bana samt varit konvakt. Förutom den där gropen jag skrev om och att gräset inte är golfbanejämnt så har jag inte sett ngt som ser illa ut. Några landningsljus har jag inte sett. Har mest varit på en av dom korta banorna, två banor är 800x25 m med tillhörande taxibanor och två banor är 2000x40 meter. Har bara varit på dom stora en gång så där är rätt osäker på landningljus och andra ev farligheter. Vi åker klubbrace där varje år, även med formelbilar. Klippans snabbaste gräsklippare förra året var Stefan Mumm i en Mallock ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
ANMÄLAN!!!!
![]() Är ju en våt dröm att testa ett sånt monster. ![]() Kan man få ett skrivet kvitto? ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||||||||
Hmm det där med töjet måste jag kolla upp med nån som kan. Reglementet stipulerar ju Skinnställ men för test kan det vara annorlunda. Integrahjälm är ett måste.. Det är ju trots allt en formelbil. Jag har fått en geting på halsen en gång på kullen, DET gjorde ont. ![]() 18 nu... ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||||||||||
På de stora finns det ljus längs med båda de stora rakorna samt på taxibanorna. Jag var väldigt nära att klippa ett sånt sist jag var där. Men längs de små landningsbanorna kan inte jag heller minnas några sådana saker. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12972 besök totalt |