Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Materialval spindelledstapp?
1580 besök totalt
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231


Trådstartare
Materialval spindelledstapp?

Håller på att bygga egen spindelled för att kunna få bärarmen i lagom vinkel trots sänkt bil. Nu har jag dock stött på patrull vad gäller materialvalet till själva tappen. Så här är det tänkt att det ska se ut:

Bärarm:



Spindel:



Då jag inte har just den spindeln ska jag byta ut bulten (10) mot en svarvad tapp som ska gå genom ledlagret och sen in i spindeln. Blir även en bussning imellan som nr 9.

Tappen ska vara 19mm från spindel till ledlager, där ska den gå ned till 17mm (hålet på ledlagret) och sen låsas på undersidan. Längden blir ca 100mm.

Vad jag jag göra den av?

_________________
David Lindblom
Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46



Jag skulle välja ett seghärdat stål likt ss2541.

_________________
Kristoffer Olsson
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231


Trådstartare
ok, tack. Då antar jag att det duger. (eftersom ingen opponerat sig)

Ibland har man tur faktiskt. Gick ut i garaget och letade i diverselådan och den enda stången med siffor på övh stod det SS2541-03 på. Och den var precis lagom lång dessutom! thumbs up

_________________
David Lindblom
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag har diskuterat just det här med förlängd tapp för att få vettigare bärarmsvinkel med en kompis som jobbar i Trollhättan. Han menade att de hade problem att få det att hålla på en långlopps-Saab de höll på med för några år sen.
Skall man upp några cm i längd blir det ju stora böjmoment vid infästningen mellan tappen och spindeln.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Micke Holmström skrev:
Jag har diskuterat just det här med förlängd tapp för att få vettigare bärarmsvinkel med en kompis som jobbar i Trollhättan. Han menade att de hade problem att få det att hålla på en långlopps-Saab de höll på med för några år sen.
Skall man upp några cm i längd blir det ju stora böjmoment vid infästningen mellan tappen och spindeln.


I vilken riktning var det störst problem? (acc/broms eller kurvtagning)
Finns nämligen ingen/liten möjlighet till förstärkning för att ta kraften vi kurvtagning.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Jag har diskuterat just det här med förlängd tapp för att få vettigare bärarmsvinkel med en kompis som jobbar i Trollhättan. Han menade att de hade problem att få det att hålla på en långlopps-Saab de höll på med för några år sen.
Skall man upp några cm i längd blir det ju stora böjmoment vid infästningen mellan tappen och spindeln.


Bilderna jag lagt in är Vw Motorsports konstruktion och består av en 16mm bult som kan vara upp till 100mm lång. Vet inte hur ofta dem bytte, men jag förmodar att dem inte byggde nåt som var opålitligt.

Därmed inte sagt att din kompis har fel, men gör man rätt bör det hålla. Återstår att se om man själv lyckas...

_________________
David Lindblom
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



David L skrev:


Bilderna jag lagt in är Vw Motorsports konstruktion och består av en 16mm bult som kan vara upp till 100mm lång. Vet inte hur ofta dem bytte, men jag förmodar att dem inte byggde nåt som var opålitligt.

Därmed inte sagt att din kompis har fel, men gör man rätt bör det hålla. Återstår att se om man själv lyckas...


Finns det fler bilder att tillgå?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Samma resunumang har varit uppe tidigare.

Då med brott på undre spindelleden, hmm men jag vet inte riktigt vad jag skall söka på

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



David L skrev:
.....Bilderna jag lagt in är Vw Motorsports konstruktion.....


Var hittar du dessa bilder?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Rocco-82 skrev:

I vilken riktning var det störst problem? (acc/broms eller kurvtagning)
Finns nämligen ingen/liten möjlighet till förstärkning för att ta kraften vi kurvtagning.


Jag skall kolla efter mer info kring detta och återkommer.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231


Trådstartare
Christian Carlsson skrev:


Finns det fler bilder att tillgå?


Inga fler på just dessa delar.

Citat:
Var hittar du dessa bilder?


Vwm's katalog över Mk3 Kit Car bilarna. Liten trevlig .pdf-fil på strax över 200 sidor.

Voilá

Har även till Mk2.

_________________
David Lindblom
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



VW är ett sant föredöme angående sin information och sättet de sprider den på till sina användare av deras produkter inom racing/rally!!! thumbs up
ALLT kommer upp på officiell sida på nätet.

På dagens STCC-bilar (Hatar kalla dom så då reglementet är världstäckande och heter Super 2000 egentligen.) använder sig bla BMW av en lösning där man i originalhålet på spindeln drar fast en förlängare likt det du beskriver. Mao, 30 graders konan används sen ser hela förlängaren ut som en kon ner till länkarmen där man har en aluhylsa med ett ledlager i.

De första variantena hade väldigt liten, om ens ngn, area i basen av konen som låg an mot spindeln. Dom gick av...
Version två har så mkt yta som möjligt i basen och de ska hålla enligt utsago.
Fanns en pdf från BMW Motosport på hur detta ser ut innan, men den är borttagen nu och jag har den inte i denna burken.

Inne i samma funderingar men man vill inte att det ska gå av.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Materialval spindelledstapp?
1580 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande