| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Materialval spindelledstapp?
|
1580 besök totalt |
|
Håller på att bygga egen spindelled för att kunna få bärarmen i lagom vinkel trots sänkt bil. Nu har jag dock stött på patrull vad gäller materialvalet till själva tappen. Så här är det tänkt att det ska se ut: Bärarm:
Spindel:
Då jag inte har just den spindeln ska jag byta ut bulten (10) mot en svarvad tapp som ska gå genom ledlagret och sen in i spindeln. Blir även en bussning imellan som nr 9. Tappen ska vara 19mm från spindel till ledlager, där ska den gå ned till 17mm (hålet på ledlagret) och sen låsas på undersidan. Längden blir ca 100mm. Vad jag jag göra den av? _________________ David Lindblom |
||||
|
ok, tack. Då antar jag att det duger. (eftersom ingen opponerat sig)
Ibland har man tur faktiskt. Gick ut i garaget och letade i diverselådan och den enda stången med siffor på övh stod det SS2541-03 på. Och den var precis lagom lång dessutom! _________________ David Lindblom |
||||
|
Jag har diskuterat just det här med förlängd tapp för att få vettigare bärarmsvinkel med en kompis som jobbar i Trollhättan. Han menade att de hade problem att få det att hålla på en långlopps-Saab de höll på med för några år sen.
Skall man upp några cm i längd blir det ju stora böjmoment vid infästningen mellan tappen och spindeln. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
I vilken riktning var det störst problem? (acc/broms eller kurvtagning) Finns nämligen ingen/liten möjlighet till förstärkning för att ta kraften vi kurvtagning.
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Bilderna jag lagt in är Vw Motorsports konstruktion och består av en 16mm bult som kan vara upp till 100mm lång. Vet inte hur ofta dem bytte, men jag förmodar att dem inte byggde nåt som var opålitligt. Därmed inte sagt att din kompis har fel, men gör man rätt bör det hålla. Återstår att se om man själv lyckas...
_________________ David Lindblom |
||||
Finns det fler bilder att tillgå? _________________
/LOLA-Christian |
||||
Jag skall kolla efter mer info kring detta och återkommer. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Inga fler på just dessa delar.
Vwm's katalog över Mk3 Kit Car bilarna. Liten trevlig .pdf-fil på strax över 200 sidor.
Voilá Har även till Mk2. _________________ David Lindblom |
||||
|
VW är ett sant föredöme angående sin information och sättet de sprider den på till sina användare av deras produkter inom racing/rally!!!
ALLT kommer upp på officiell sida på nätet. På dagens STCC-bilar (Hatar kalla dom så då reglementet är världstäckande och heter Super 2000 egentligen.) använder sig bla BMW av en lösning där man i originalhålet på spindeln drar fast en förlängare likt det du beskriver. Mao, 30 graders konan används sen ser hela förlängaren ut som en kon ner till länkarmen där man har en aluhylsa med ett ledlager i. De första variantena hade väldigt liten, om ens ngn, area i basen av konen som låg an mot spindeln. Dom gick av...
Version två har så mkt yta som möjligt i basen och de ska hålla enligt utsago. Fanns en pdf från BMW Motosport på hur detta ser ut innan, men den är borttagen nu och jag har den inte i denna burken. Inne i samma funderingar men man vill inte att det ska gå av.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1580 besök totalt |