| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljekyl till växellådan
|
3482 besök totalt |
|
Oljekyl till växellådan
Idag har jag en kylare till växellådan och diffbromsen på Porschen som ser ut såhär:
Kylaren är altså det snurkliga röret. Dämparen ska bytas mot coil over och det ser inte ut som kylaren kommer att få plats, så jag tänkte byta ut den mot en liten Setrab eller liknande. Funderar på en liten elfläkt också, luftflödet känns inte helt optimalt där runt växellådan. Hur resonerar man kring kylarens kapacitet? Kan man säga något om nuvarande kylares kapacitet? |
||||||
|
Jag håller på att försöka göra en adapter med rätt gänga så jag kan sätta en oljetemp mätare i tappningspluggen för att utröna om det ens behövs en kyl först..
Den skulle vart färdig rent teoretiskt men biltemas gängsnitt var slöa innan jag ens använt dom
Men om någon vet ung. vilken temperatur en växellådsolja max bör få så är det ju uppskattat.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Min vxl oljetemp går upp mot 140 grader efter nåt varv få bana men då har jag ju den optimala placeringen på motoroljan precis bredvid som hjälper till att värma.
Med en oljekyl från 9k och pump från biltema kommer jag lätt ner på ne temp runt 95-100 grader. _________________ Kristoffer Olsson |
||||||
Maxtemperaturen bestäms av flampunkten och den lär man väl knappast nå, men det finns ett men, höga temperaturer snabbar på oxidationer med andra ord förkortas oljans livslängd. / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||||
|
FRÅGA
Vad är det för Biltema pump du har ?? Har problem med husbilen när jag drar tävlingsbilen efte!! Är det så att man tar och sätter en nippel i avtappningen o suger upp och trycker via en oljekylare o sedan ner i på fyllningen ??? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
|
Re: FRÅGA
http://www.biltema.se/products/produ _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Hur är det med olja i bakaxel och växellåda, är de kompatibla i någon riktning, skulle man med andra ord kunna köra en slinga med samma pump och kyl men kyla både bakaxel och växellåda med samma?
|
||||||
I mitt fall är det ju 40% lamelldiffbroms och växellåda i samma klump. Diffbromsen värmer väl oljan rätt bra? Borde vara viktigt med kylning. |
||||||
Rekommenderas ej. Normalt sett har du GL5-olja i bakaxeln vilken är korrosiv mot gulmetaller t ex synkringar / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||||
Det är en transaxel Dan har, det är alltså GL5 olja i växellådan som är sammanbyggd med diffen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Jag förstod att det i ditt fall var en sammanbyggd lösning, och det var lite då jag började fundera i banor att kombinera kyl även på en bil utan sammanbyggd lösning.
|
||||||
|
Re: oljekyl till växellådan
Bedöm dagens kylande yta så har du ngt att säga till Setrabfolket. Alltså ytan på varje sådan "tallrik" multiplicerat med antalet tallrikar. Samma kylande yta i en traditionell oljekylare är antagagligen effektivare, så samma yta eller lite mer räcker nog mer än väl gissar jag _________________ Pär Hylander |
||||||
|
||||||
Jo, bocka och böja är ju givetvis plan 1. Men jag tror inte det kommer att ge tilltäckligt med plats. Jag måttade lite med en Leda-dämpare och det fattades ganska mycket utrymme. Sen rör ju sej lådan i sin gummiupphängning, så jag vill gärna ha lite marginaler. Björns lösning har jag kollat på, även om man inte såg så bra just i lördags
Problemet är att jag har min reservhjulsbalja där, och jag är inte pigg på att kapa i bilen (redan .... ). Så en liten kylare ställd på tvären ungefär där rörboet sitter idag är det jag siktar på.
|
||||||
Ska väl klargöras att jag svarade på Magnus allmänna fråga om att bygga ihop oljesystemen. I en transaxellåda är hela systemet från ritbordet anpassat för att gå med samma olja. Så är dock inte fallet med "normal" växellåda och bakaxel (oftast). BTW Hur långt är oljebytesintervallet på transaxelbilar? / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljekyl till växellådan
|
3482 besök totalt |