Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljekyl till växellådan
3482 besök totalt
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Oljekyl till växellådan

Idag har jag en kylare till växellådan och diffbromsen på Porschen som ser ut såhär:

Kylaren är altså det snurkliga röret. Dämparen ska bytas mot coil over och det ser inte ut som kylaren kommer att få plats, så jag tänkte byta ut den mot en liten Setrab eller liknande. Funderar på en liten elfläkt också, luftflödet känns inte helt optimalt där runt växellådan.

Hur resonerar man kring kylarens kapacitet?

Kan man säga något om nuvarande kylares kapacitet?
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Lånar tråden lite

Hur varm blir oljan i växellådan på en standardbil vid banträffar( både FWD och RWD om det spelar nån roll?)

--VVTS--
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag håller på att försöka göra en adapter med rätt gänga så jag kan sätta en oljetemp mätare i tappningspluggen för att utröna om det ens behövs en kyl först..

Den skulle vart färdig rent teoretiskt men biltemas gängsnitt var slöa innan jag ens använt dom

Men om någon vet ung. vilken temperatur en växellådsolja max bör få så är det ju uppskattat..

Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004

Min vxl oljetemp går upp mot 140 grader efter nåt varv få bana men då har jag ju den optimala placeringen på motoroljan precis bredvid som hjälper till att värma.

Med en oljekyl från 9k och pump från biltema kommer jag lätt ner på ne temp runt 95-100 grader.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Eric Josefsson skrev:
Jag håller på att försöka göra en adapter med rätt gänga så jag kan sätta en oljetemp mätare i tappningspluggen för att utröna om det ens behövs en kyl först..

Den skulle vart färdig rent teoretiskt men biltemas gängsnitt var slöa innan jag ens använt dom

Men om någon vet ung. vilken temperatur en växellådsolja max bör få så är det ju uppskattat..

Maxtemperaturen bestäms av flampunkten och den lär man väl knappast nå, men det finns ett men, höga temperaturer snabbar på oxidationer med andra ord förkortas oljans livslängd.

/ Pär

Forshaga
Här sen Okt 2003

FRÅGA

Vad är det för Biltema pump du har ?? Har problem med husbilen när jag drar tävlingsbilen efte!!
Är det så att man tar och sätter en nippel i avtappningen o suger upp och trycker via en oljekylare o sedan ner i på fyllningen ???

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re: FRÅGA

Per Fogelberg skrev:
Vad är det för Biltema pump du har ?? Har problem med husbilen när jag drar tävlingsbilen efte!!
Är det så att man tar och sätter en nippel i avtappningen o suger upp och trycker via en oljekylare o sedan ner i på fyllningen ???

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13319

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Hur är det med olja i bakaxel och växellåda, är de kompatibla i någon riktning, skulle man med andra ord kunna köra en slinga med samma pump och kyl men kyla både bakaxel och växellåda med samma?

--VVTS--
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Magnus L skrev:
Hur är det med olja i bakaxel och växellåda, är de kompatibla i någon riktning, skulle man med andra ord kunna köra en slinga med samma pump och kyl men kyla både bakaxel och växellåda med samma?

I mitt fall är det ju 40% lamelldiffbroms och växellåda i samma klump. Diffbromsen värmer väl oljan rätt bra? Borde vara viktigt med kylning.
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Magnus L skrev:

Rekommenderas ej. Normalt sett har du GL5-olja i bakaxeln vilken är korrosiv mot gulmetaller t ex synkringar

/ Pär

Uppsala
Här sen Feb 2003

PaZ skrev:
Magnus L skrev:

Rekommenderas ej. Normalt sett har du GL5-olja i bakaxeln vilken är korrosiv mot gulmetaller t ex synkringar

/ Pär

Det är en transaxel Dan har, det är alltså GL5 olja i växellådan som är sammanbyggd med diffen.

Umeå
Här sen Maj 2004

Jag förstod att det i ditt fall var en sammanbyggd lösning, och det var lite då jag började fundera i banor att kombinera kyl även på en bil utan sammanbyggd lösning.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: oljekyl till växellådan

Dan Hovang skrev:

Hur resonerar man kring kylarens kapacitet?

Kan man säga något om nuvarande kylares kapacitet?

Bedöm dagens kylande yta så har du ngt att säga till Setrabfolket. Alltså ytan på varje sådan "tallrik" multiplicerat med antalet tallrikar.

Samma kylande yta i en traditionell oljekylare är antagagligen effektivare, så samma yta eller lite mer räcker nog mer än väl gissar jag

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Kolla Björns, aka 964C2:s lösning!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6354&highlight=

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Den vet vår käre Dan om

Vi skulle ju kollat på den i helgen men jag hade fullt upp med att hitta en lösning för att fästa mina lyktglas.

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

F ö så kan du ju bocka till rörslingan lite så att fjädern går fri, inte alltid den mest "engineerade" lösningen är den enklaste och mest praktiska...

Torslanda
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
F ö så kan du ju bocka till rörslingan lite så att fjädern går fri, inte alltid den mest "engineerade" lösningen är den enklaste och mest praktiska...

Billigt men inte så kul...........

Vressel
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Bedöm dagens kylande yta så har du ngt att säga till Setrabfolket. Alltså ytan på varje sådan "tallrik" multiplicerat med antalet tallrikar.

Samma kylande yta i en traditionell oljekylare är antagagligen effektivare, så samma yta eller lite mer räcker nog mer än väl gissar jag

thumbs up Det var den typen av resonemang jag sökte. Man kanske tom kan släpa med kylaren till Setrab och be dom titta på den? Dom håller ju hus här i Malmö såg jag ..

Pär Hylander skrev:

Jo, bocka och böja är ju givetvis plan 1. Men jag tror inte det kommer att ge tilltäckligt med plats. Jag måttade lite med en Leda-dämpare och det fattades ganska mycket utrymme. Sen rör ju sej lådan i sin gummiupphängning, så jag vill gärna ha lite marginaler.

Björns lösning har jag kollat på, även om man inte såg så bra just i lördags
Problemet är att jag har min reservhjulsbalja där, och jag är inte pigg på att kapa i bilen (redan .... ). Så en liten kylare ställd på tvären ungefär där rörboet sitter idag är det jag siktar på.
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

beepbeep skrev:
PaZ skrev:
Magnus L skrev:

/ Pär

Det är en transaxel Dan har, det är alltså GL5 olja i växellådan som är sammanbyggd med diffen.

Ska väl klargöras att jag svarade på Magnus allmänna fråga om att bygga ihop oljesystemen. I en transaxellåda är hela systemet från ritbordet anpassat för att gå med samma olja. Så är dock inte fallet med "normal" växellåda och bakaxel (oftast).

BTW Hur långt är oljebytesintervallet på transaxelbilar?

/ Pär

Oljekyl till växellådan
3482 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande