Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Toe kontra spårvidd på bakaxeln
9190 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Ännu en spin off från spårviddstråden.

Jag ställde en fråga om smalare spårvidd bak kan funka ungefär som toe in bak, vilket jag tror av rent geometriska skäl. Nu har jag dristat mig till att rita en figur:

...tanken var att när lastväxlingen går mot ytterhjulen minskar eller närmast försvinner innerhjulens inverkan. Ett extremt, men vanligt, exempel är när framkrafsare helt lyfter inre bakhjulet.

om man då tänker bort höger hjulpar (i en högerkurva) i figuren så borde skillnaden i effekt av spårvidd eller toe vara liten.

Bakhjulets mittlinje pekar innanför framhjulet i båda fallen och bildar en "ramsned motorcykel".

*Motsvarande resonemang kan föras bredare bak - toe out*

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du har rätt (såvitt mitt lätt bakfulla huvud kan bedöma) - i det extrema isolerade fallet att innerhjulen är obelastade. Kan man då betrakta en bil med smal bakre spårvidd som att den har medstyrning på bakhjulen vid hård kurvtagning? Vad får detta för påverkan på bilens beteende?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Toe kontra spårvidd på bakaxeln

Du får dra ut linjen från hjulens mitt 90 gdr vinkel in mot cenrum för kurvradien. Likadant för framhjulet för att se vilken svängradie det blir tal om. På samma sätt som man beskriver Ackrmann. Då får du en annan effekt av toe-resp spårvidd för bakhjulet.
Göran Malmberg

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Kraniel skrev:
Du har rätt (såvitt mitt lätt bakfulla huvud kan bedöma) - i det extrema isolerade fallet att innerhjulen är obelastade. Kan man då betrakta en bil med smal bakre spårvidd som att den har medstyrning på bakhjulen vid hård kurvtagning? Vad får detta för påverkan på bilens beteende?
Allt är ju inte svart och vitt och det bör ju gradvis gå över till "toe in-beteende" i takt med lastväxlingen. Men det blir motstyrning eftersom bilen strävar rakt fram.
Göran Malmberg skrev:
Du får dra ut linjen från hjulens mitt 90 gdr vinkel in mot cenrum för kurvradien. Likadant för framhjulet för att se vilken svängradie det blir tal om. På samma sätt som man beskriver Ackrmann. Då får du en annan effekt av toe-resp spårvidd för bakhjulet.
Göran Malmberg
Det blir en ganska liten skillnad, åtminstone om man inte beaktar hårnålar, och det påverkar väl ändå inte principen?

Jag diskuterar ju utifrån att ytterhjulen är klart dominerande vad gäller att ta upp sidokrafter, då får jag det till att balansen mellan fram- och bakhjul blir i princip lika i de två fallen. Karossen kommer dock att ha olika vinkel mot tangenten.

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Toe kontra spårvidd på bakaxeln

Pär Hansson skrev:
Ännu en spin off från spårviddstråden.

Jag ställde en fråga om smalare spårvidd bak kan funka ungefär som toe in bak

Nej. Har tyvärr inte tid att förklara.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Kan inte riktigt släppa detta, så om det finns en förklaring så skulle den vara intressant att läsa.

Nu kan det ju bero på andra saker också och jag har inte så mkt erfarenhet av bilen, men jag har märkt ett beteende hos min 205 som skulle kunna förklaras av en sån här effekt. Den "kliver över" en förhållandevis understyrt beteende mitt i instyrningen (om man kan uttrycka sig så). Inget särskilt stort problem, men det är en bakgrund.

Göran: För att anknyta "Karossen kommer dock att ha olika vinkel mot tangenten" till det du skrev om att dra in axellinjen till kurvcentrum så antar jag att karossen ställer in sig efter den slipvinkel som ges av varje hjuls sidobelastning. Om det antagandet stämmer så kommer hjulaxlarna att skära varandra ungefär lika mycket utanför kurvcentrum i båda fallen, "hitanför och innanför" det geometriska centrumet alltså.

Resultatet skulle dock bli att bilen med smal bakaxel går mer tvärs färdriktningen än den med toe in bak.

observera också att det är ett "tumme-pekfinger"-resonemang, inte heller jag tror att beteendet blir exakt lika i alla situationer.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Nu så tänkte jag sticka iväg en vecka och åka skidor i kväll, så min tid är begränsad. För att vara säker på ett bra svar krävs att jag tänker till och ritar upp. Så om du håller till godo så länge så svarar jag enkelt.
Alla fyra hjulen får en "kör riktning" som är en produkt av hjulets fysiska riktning och slipp. Även karossen som helhet kan sägas få en egen "slppvinkel" i förhållande till kurvan.
Man får dra ut linjerna från hjulens faktiska rullriktning frå de spårvidder där de befinner sig för att få en bild. Sedan kommer förhållandet mellan fram o bakaxel att ge karossens vinkel mot kurvan. Det är väl inte alldeles fort beskrivet om jag bara sitter å tänker och försöker återge med ord här och nu.
Det är i alla fall upplägget för resonemanget.

Göran Malmberg

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Gjorde en (dålig, förlåt) bild till:

...om man vinklar den högra tvåhjulingen lite medsols så blir det ju samma sak, frånsett att karossen går mer på tvären.

Åter igen, observera att det inte är ngn absolut sanning jag är ute efter. Mer att testa hypoteser genom att förenka verkligheten.

Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Kommer du inte att initialt vid rollningen överföra mer lateral kraft med toe in bak på grund av att du har det redan statiskt? Dvs få bilen mer understyrd i början av svängen. Med noll toe bak kommer man få en fördröjning innan däcket får möjlighet att överföra lasten med överstyrning initialt. Kan det vara så tro?

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Corsa skrev:
Kommer du inte att initialt vid rollningen överföra mer lateral kraft med toe in bak på grund av att du har det redan statiskt? Dvs få bilen mer understyrd i början av svängen. Med noll toe bak kommer man få en fördröjning innan däcket får möjlighet att överföra lasten med överstyrning initialt. Kan det vara så tro?
Rappare instyrning med smal spårvidd bak, men samma fördelar (som jag inte är helt klar över) som toe-in mid-turn?

ordentligt lyft, men jag skulle verkligen vilja förstå detta...

Att gängse praxis att köra med toe-in i bak även på en framtung bil går ju emot detta fenomen:

Från: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=877522#877522

Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Re:

Ta bort!

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

...lyfter minst en gång per år! Önskar att Jarlmark finner tid att förklara om ingen annan får till det!

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Pär Hansson skrev:

...lyfter minst en gång per år! Önskar att Jarlmark finner tid att förklara om ingen annan får till det!

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Pär Hansson skrev:
Pär Hansson skrev:

Bara en not, ökar man spårvidden fram så kommer framaxeln att få en större del av lastväxlingen än bakaxeln.

9190 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande