Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
9190 besök totalt |
Toe kontra spårvidd på bakaxeln
Ännu en spin off från spårviddstråden. Jag ställde en fråga om smalare spårvidd bak kan funka ungefär som toe in bak, vilket jag tror av rent geometriska skäl. Nu har jag dristat mig till att rita en figur: ![]() ...tanken var att när lastväxlingen går mot ytterhjulen minskar eller närmast försvinner innerhjulens inverkan. Ett extremt, men vanligt, exempel är när framkrafsare helt lyfter inre bakhjulet. om man då tänker bort höger hjulpar (i en högerkurva) i figuren så borde skillnaden i effekt av spårvidd eller toe vara liten. Bakhjulets mittlinje pekar innanför framhjulet i båda fallen och bildar en "ramsned motorcykel". *Motsvarande resonemang kan föras bredare bak - toe out* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Du har rätt (såvitt mitt lätt bakfulla huvud kan bedöma) - i det extrema isolerade fallet att innerhjulen är obelastade. Kan man då betrakta en bil med smal bakre spårvidd som att den har medstyrning på bakhjulen vid hård kurvtagning? Vad får detta för påverkan på bilens beteende?
|
||||
Re: Toe kontra spårvidd på bakaxeln
Du får dra ut linjen från hjulens mitt 90 gdr vinkel in mot cenrum för kurvradien. Likadant för framhjulet för att se vilken svängradie det blir tal om. På samma sätt som man beskriver Ackrmann. Då får du en annan effekt av toe-resp spårvidd för bakhjulet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag diskuterar ju utifrån att ytterhjulen är klart dominerande vad gäller att ta upp sidokrafter, då får jag det till att balansen mellan fram- och bakhjul blir i princip lika i de två fallen. Karossen kommer dock att ha olika vinkel mot tangenten. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Kan inte riktigt släppa detta, så om det finns en förklaring så skulle den vara intressant att läsa.
Nu kan det ju bero på andra saker också och jag har inte så mkt erfarenhet av bilen, men jag har märkt ett beteende hos min 205 som skulle kunna förklaras av en sån här effekt. Den "kliver över" en förhållandevis understyrt beteende mitt i instyrningen (om man kan uttrycka sig så). Inget särskilt stort problem, men det är en bakgrund. Göran: För att anknyta "Karossen kommer dock att ha olika vinkel mot tangenten" till det du skrev om att dra in axellinjen till kurvcentrum så antar jag att karossen ställer in sig efter den slipvinkel som ges av varje hjuls sidobelastning. Om det antagandet stämmer så kommer hjulaxlarna att skära varandra ungefär lika mycket utanför kurvcentrum i båda fallen, "hitanför och innanför" det geometriska centrumet alltså. Resultatet skulle dock bli att bilen med smal bakaxel går mer tvärs färdriktningen än den med toe in bak. observera också att det är ett "tumme-pekfinger"-resonemang, inte heller jag tror att beteendet blir exakt lika i alla situationer. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Nu så tänkte jag sticka iväg en vecka och åka skidor i kväll, så min tid är begränsad. För att vara säker på ett bra svar krävs att jag tänker till och ritar upp. Så om du håller till godo så länge så svarar jag enkelt.
Alla fyra hjulen får en "kör riktning" som är en produkt av hjulets fysiska riktning och slipp. Även karossen som helhet kan sägas få en egen "slppvinkel" i förhållande till kurvan. Man får dra ut linjerna från hjulens faktiska rullriktning frå de spårvidder där de befinner sig för att få en bild. Sedan kommer förhållandet mellan fram o bakaxel att ge karossens vinkel mot kurvan. Det är väl inte alldeles fort beskrivet om jag bara sitter å tänker och försöker återge med ord här och nu. Det är i alla fall upplägget för resonemanget. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Gjorde en (dålig, förlåt) bild till:
![]() ...om man vinklar den högra tvåhjulingen lite medsols så blir det ju samma sak, frånsett att karossen går mer på tvären. Åter igen, observera att det inte är ngn absolut sanning jag är ute efter. Mer att testa hypoteser genom att förenka verkligheten. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Kommer du inte att initialt vid rollningen överföra mer lateral kraft med toe in bak på grund av att du har det redan statiskt? Dvs få bilen mer understyrd i början av svängen. Med noll toe bak kommer man få en fördröjning innan däcket får möjlighet att överföra lasten med överstyrning initialt. Kan det vara så tro?
_________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Re:
ordentligt lyft, men jag skulle verkligen vilja förstå detta... ![]() Att gängse praxis att köra med toe-in i bak även på en framtung bil går ju emot detta fenomen: ![]() Från: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() ...lyfter minst en gång per år! Önskar att Jarlmark finner tid att förklara om ingen annan får till det! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
Bara en not, ökar man spårvidden fram så kommer framaxeln att få en större del av lastväxlingen än bakaxeln. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
9190 besök totalt |