Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Volvo/Saab flakbil/biltransport
13567 besök totalt
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Jag vet inte riktigt vad dessa kallas men är i bas en Volvo 850/V70 resp. Saab 9000/9-5(?) som man förlängt och lagt ett flak på och på detta sätt blir en biltransport.

Har någon en länk var man kan hitta beg. sådana?
Hittar inget själv...

Tack på förhand.

Vargön
Här sen Feb 2003

Solstasaabar ringer en klocka hos mig....

http://www.brobb.se/saljes.htm
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tack, jag kollar!

Lomma
Här sen Jan 2003

Re: Volvo/Saab flakbil/biltransport

RS Patrik skrev:
Jag vet inte riktigt vad dessa kallas men är i bas en Volvo 850/V70 resp. Saab 9000/9-5(?) som man förlängt och lagt ett flak på och på detta sätt blir en biltransport.

Har någon en länk var man kan hitta beg. sådana?
Hittar inget själv...

Tack på förhand.

Tror de kallas Solstad bilar eller något liknande. Företaget som gjorde dessa finns inte mer.

EDIT: för långsam

Mvh Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Mr Solstad började att på franskt manér förlänga och sätta boogie på Citroener, men övergick sedan till primitivare skapelser då svenskarna tydligen har svärt att uppskatta teknisk fulländning,

Men skall man vara seriös så är det ju på den här typen av fordon, men en axelbelastning bak som kan variera med några hundra procent som nivåregleringen och den variabla fjädringen verkligen gör nytta.

--VVTS--
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

en kompis byggde en för nåt år sen fanns någon firma som han köpte ramen färdig med luffjädradeaxlar på
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Är det någon som känner till någon som kan göra arbetet att konvertera en bil till en sådan där flakbil? Jag skulle inte ha något emot att ha en som bruksbil.

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

fridaforsbilservice(045983210) jobbar min kompis på dom kan kanske bygga fler fråga ef joakim
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Therealpinto kommenterade om en "SolstadVoyager" som tydling var det längsta han besiktat. Att inte bara ha biltransport utan även servicebil i samma fordon vore väl inte fel (även om man inte kommer runt i en svensk depå).

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Solstad snickrade som sagt en gäng sådana för ett antal år sedan.
Jäkligt vettig idé som Robert Solstad nog lånade av Lasse Thaung ,som rejsade med saab 2-takt på 60-talet. runt 67 sncikrade han till en Saab 95 till en sådan kreation för att transportera sin 2-takts racer på!
Fanns till med en artikelm om bilen i Illusterad Motorsport då.
Efter att haft förmånen att disponera en Solstad-Saab för transport av vår långlopps Saab några ggr. kan jag bara intyga att konceptet är perfekt, speciellt när man ska åka långa sträckor, då det är ok att köra 110 på motorvägen. Eller ännu mer på autobhan, 170-180 med bil på flaket är ju lite udda
Men då får det nog inte vara någon degig långfranska
Luftfjädring finns f.ö. på de senare Solstad-editionerna. Men jag saknade den aldrig på de tidigare jag också provat.

Idag har väl SAM Automotive en tillverkning på Volvo V70 bas. Vet att dom projekterat på Saab 9-5 också.
Undar om inte Ambulanspåbyggarna Wimans (eller vad odm heter) i gävle också gjort bilar på konceptet.

Bilar till salu dyker upp ibland, men se upp för risiga tidiga exemplar om du nu inte söker renoveringsobjekt.
Blocket och bilsportbörsen har jag sett dem vid då och då.

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Degig långfranska, här hör vi fördommar på hög nivå.

Skall man åka fort i en sån skapelse är en med hydraulförmedlad gasfjädring defenitivt att föredra.

och det är stor skilnad i prestanda mellan *luftfjädring* och hydraulförmedlad gasfjädring.

Med luftfjädring så ändrar man mängden gas vilket gör att man har samma fjädervolym oavsett belastning, vilket ger samma fjäderhårdhet oavsett belastning.

Med hydraulförmedlad gasfjädring ändrar man mängden olja, vilket ger samma mäng gas och således oliga fjädervolym, altså blir fjädern hårdare vid belastning.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

--VVTS--
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003

Det fanns en firma som gjorde reklam i Vi Bilägare och Teknikens Värld för något/några år sedan. Komplett ram med luftfjädrade axlar hade de till salu. Kommer inte ihåg vad de hette men kan kolla när jag hittar ett nummer av någon tidning.
/ola

Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004

Göteborg
Här sen Apr 2004

Specialbyggda Volvos

Dalbo Fordonsteknik bygger specialbyggda bilar med mycket god kvalité.
Vet ej om dom har någon hemsida men här är lite kontaktinfo:
Lite smakprov på:
http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/carmakes/k1cpvvar.htm

Dalbo Fordonsteknik
Jolsäter 1, 450 63 HÖGSÄTER
TEL 0528-403 21

///

Patrik Zetterlund
X3M Racing Partners / Citroen Motorsport
Citera
Allmänt banåkaforum