| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skarva drivaxlar
|
2 besök senaste veckan (10005 totalt) |
|
Skarva drivaxlar
Kommer snart till stadiet i bygget då drivaxlarna ska kortas. Funderar då lite på hur man ska göra vid själva skarven. Tanken är den att en hylsa svarvas till, som träs på drivaxlarna. Denna hylsa hade jag tänkt "snitta upp" och sedan elda på med svetsen i de två snitten. Är jag fel ute, kommer detta att hålla? Ska försöka visa med min Paint-talang hur jag menar.
|
||||
|
Ingen erfarenhet (som vanligt) men har sett jobb där de borrat ett flertal hål i hylsan (jämt spritt över längd och omkrets) och svetsat i dessa hål. På detta vis förlorar inte hylsan sin form antar jag. Sen skall ju eländet balanserar också.
|
||||
|
Har svetsat några drivaxlar till folkraceåkare nån gång, de listiga filurerna hade girat röret/hylsan som skulle svetsas fast över skarven i båda ändarna.
/---------------------------/ (ännu mera avancerad ritning ) girar man ändarna med mycket lutning får man en ganska lång o stabil svets sedan i varje skarv!
Kan nog säga direkt att de grabbarna inte balanserade drivaxeln sedan ...
Ska man balansera den så kanske det kan vara ide att be firman som balanserar att göra kortningen, de borde ha erfarenheten o kunskapen att göra det för bästa styrka o hållbarhet. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
|
hmm jag funderade på går det inte och slipa ändarna på axlarna till halvmåneform och sen svarva en hylsa med presspassning som man bara fäster med ett par punkter så att hylsan inte kan flytta sig.
vet ej hur bra det blir men det var så jag tänkte göra på min corsa först.Men jag köpte specialgjorda istället |
||||
|
Dom som kortar jagga axlar brukar kapa av axeln så det blir en V fog >< och svetsa ihop den där. Man måste göra en ordentlig gigg för det. Och veta vilket material det är i drivaxlarna. Tror det står hur man ska göra i SFRo handboken. Jag gjorde så när jag kortade mina drivaxlar. Får se ifall det fungerar. Sen när jag bygger en starkare motor så tänkte jag svetsa rör på utsidan av drivaxeln för att ha något som hindrar den från att åka isär ifall den skulle gå av. Vill hällst slippa det för ifall den går av tar den med sig en stötdämpare....
|
||||
|
Får tacka för alla svar. Bra med lite mer kött på benen.
Bert, vart köpte du dina drivaxlar? |
||||
|
Spinner vidare på denna tråd, undrar om det inte är möjligt att svarva en hylsa, borra hål i hylsan och i drivaxlarna, och sedan drar fast det med M8/M10 bultar på vardera sida av skarven.
Kanske inte håller alls? |
||||
|
||||
Har funderat på att göra som du beskriver nedan, svetsa hylsan mot axlarna. Men det vore smidigt om det höll med bultar, kör man sönder en drivaxel så plockar man fram en ny M10 ur handsfacket och monterar på plats.
|
||||
Kan inte nån som har värden i skallen tala om vad en 10mm bult i kvalite 8 klarar av innan den skjuvas. Om det är 10KN tex så motsvaras det av 250Nm för en 25mm axel. Jag tycker att det låter väldigt lite för en drivaxel. |
||||
Har du ju faktiskt rätt i. Kanske bättre att göra det ordentligt från första början.
|
||||
|
Det kan ju bli svårt att få det att hålla tror jag... bättre är nog att beställa nya på dione.se de ha tillverkat drivaxlar till mig. kostade om jag minns rätt 2000...eller om det var 3000 för ett par. Härdade och klara..
/Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
Får se över ekonomin (student). Vore ju skönt att slippa oroa sig för om drivaxlarna ska hålla hela tiden. |
||||
|
Kontakt med Mikael Lindgren
Hej Hur kommer jagi kontakt med Mikael Lindgren Mvh Lars _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||
|
Re: Skarva drivaxlar
Som du ritat på bilden har jag fått tipset av flera folkrace åkare att göra. (dock skulle slitsen vara längre, ca 80% av rörets längd) Jag har dock gjort på ett sätt som många sagt inte skall hålla. Jag kapade först axlarna i rätt längd, slipade sedan ned ändarna som skall svetsas ihop så att jag fick ett "dike", jag monterade sedan upp axeln i en svarv (användes som jigg) punktade axeln på 2-3 ställen och mätte med indikatorklocka så att axel blev rak, fräste på ordentligt med pinsvets i "diket" och kontrollmätte efter att det blev rakt. Efter att ha slipat ned svetsen så träddes rörhylsan över fogen och svetsades runt om i ändarna. Jag skarvarde mina axlar ungefär 1.5dm ifrån yttre drivknut. Jag har haft dessa axlar i 3 säsonger nu utan problem. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Skarva drivaxlar
|
2 besök senaste veckan (10005 totalt) |

