Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skarva drivaxlar
10003 besök totalt
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Skarva drivaxlar

Kommer snart till stadiet i bygget då drivaxlarna ska kortas. Funderar då lite på hur man ska göra vid själva skarven.
Tanken är den att en hylsa svarvas till, som träs på drivaxlarna. Denna hylsa hade jag tänkt "snitta upp" och sedan elda på med svetsen i de två snitten.
Är jag fel ute, kommer detta att hålla?

Ska försöka visa med min Paint-talang hur jag menar.


_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20309



Ingen erfarenhet (som vanligt) men har sett jobb där de borrat ett flertal hål i hylsan (jämt spritt över längd och omkrets) och svetsat i dessa hål. På detta vis förlorar inte hylsan sin form antar jag. Sen skall ju eländet balanserar också.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382



Har svetsat några drivaxlar till folkraceåkare nån gång, de listiga filurerna hade girat röret/hylsan som skulle svetsas fast över skarven i båda ändarna.


/---------------------------/

(ännu mera avancerad ritning ) girar man ändarna med mycket lutning får man en ganska lång o stabil svets sedan i varje skarv!

Kan nog säga direkt att de grabbarna inte balanserade drivaxeln sedan ...
Ska man balansera den så kanske det kan vara ide att be firman som balanserar att göra kortningen, de borde ha erfarenheten o kunskapen att göra det för bästa styrka o hållbarhet.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



hmm jag funderade på går det inte och slipa ändarna på axlarna till halvmåneform och sen svarva en hylsa med presspassning som man bara fäster med ett par punkter så att hylsan inte kan flytta sig.
vet ej hur bra det blir men det var så jag tänkte göra på min corsa först.Men jag köpte specialgjorda
istället
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hör efter med Hotrod-snubbarna. Där finns det massor med kortade jagga-bakaxlar i kombination med starka motorer.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372



Dom som kortar jagga axlar brukar kapa av axeln så det blir en V fog >< och svetsa ihop den där. Man måste göra en ordentlig gigg för det. Och veta vilket material det är i drivaxlarna. Tror det står hur man ska göra i SFRo handboken. Jag gjorde så när jag kortade mina drivaxlar. Får se ifall det fungerar. Sen när jag bygger en starkare motor så tänkte jag svetsa rör på utsidan av drivaxeln för att ha något som hindrar den från att åka isär ifall den skulle gå av. Vill hällst slippa det för ifall den går av tar den med sig en stötdämpare....
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Får tacka för alla svar. Bra med lite mer kött på benen.
Bert, vart köpte du dina drivaxlar?

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



av en kille i östersund som heter mikael lindgren
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



av en kille i östersund som heter mikael lindgren han var billigeare än sellholm
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Spinner vidare på denna tråd, undrar om det inte är möjligt att svarva en hylsa, borra hål i hylsan och i drivaxlarna, och sedan drar fast det med M8/M10 bultar på vardera sida av skarven.

Kanske inte håller alls?

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20309



Tonie Pettersson skrev:
Spinner vidare på denna tråd, undrar om det inte är möjligt att svarva en hylsa, borra hål i hylsan och i drivaxlarna, och sedan drar fast det med M8/M10 bultar på vardera sida av skarven.

Kanske inte håller alls?
Då är det iaf väldigt enkelt att räkna ut vad skarven håller för med momentet/diametern (radien men två skjuvytor/bult)) som skjuvkraft på bultarna. Att få detta att inte glappa är väl i stort sett omöjligt. Värma på en hylsa med lite hål i och sen fylla alla skarvar och hål med svets kan vara en tanke för att fördela kraftöverföringen på stor yta.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Då är det iaf väldigt enkelt att räkna ut vad skarven håller för med momentet/diametern (radien men två skjuvytor/bult)) som skjuvkraft på bultarna. Att få detta att inte glappa är väl i stort sett omöjligt. Värma på en hylsa med lite hål i och sen fylla alla skarvar och hål med svets kan vara en tanke för att fördela kraftöverföringen på stor yta.


Har funderat på att göra som du beskriver nedan, svetsa hylsan mot axlarna. Men det vore smidigt om det höll med bultar, kör man sönder en drivaxel så plockar man fram en ny M10 ur handsfacket och monterar på plats.

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20309



Tonie Pettersson skrev:
NiklasFalk skrev:
Då är det iaf väldigt enkelt att räkna ut vad skarven håller för med momentet/diametern (radien men två skjuvytor/bult)) som skjuvkraft på bultarna. Att få detta att inte glappa är väl i stort sett omöjligt. Värma på en hylsa med lite hål i och sen fylla alla skarvar och hål med svets kan vara en tanke för att fördela kraftöverföringen på stor yta.


Har funderat på att göra som du beskriver nedan, svetsa hylsan mot axlarna. Men det vore smidigt om det höll med bultar, kör man sönder en drivaxel så plockar man fram en ny M10 ur handsfacket och monterar på plats.
Du kan ju fundera lite på hur enkelt det blir att pilla ut resterna av en klippt bult ur axeln. Du lär behöva banka och slå rätt rejält innan du kan få i en ny.
Kan inte nån som har värden i skallen tala om vad en 10mm bult i kvalite 8 klarar av innan den skjuvas. Om det är 10KN tex så motsvaras det av 250Nm för en 25mm axel. Jag tycker att det låter väldigt lite för en drivaxel.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Du kan ju fundera lite på hur enkelt det blir att pilla ut resterna av en klippt bult ur axeln. Du lär behöva banka och slå rätt rejält innan du kan få i en ny.


Har du ju faktiskt rätt i. Kanske bättre att göra det ordentligt från första början.

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Det kan ju bli svårt att få det att hålla tror jag... bättre är nog att beställa nya på dione.se de ha tillverkat drivaxlar till mig. kostade om jag minns rätt 2000...eller om det var 3000 för ett par. Härdade och klara..
thumbs up
/Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Yaskin skrev:
Det kan ju bli svårt att få det att hålla tror jag... bättre är nog att beställa nya på dione.se de ha tillverkat drivaxlar till mig. kostade om jag minns rätt 2000...eller om det var 3000 för ett par. Härdade och klara..
thumbs up
/Andreas


Får se över ekonomin (student). Vore ju skönt att slippa oroa sig för om drivaxlarna ska hålla hela tiden.

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 84



Kontakt med Mikael Lindgren

Bert Svensson skrev:
av en kille i östersund som heter mikael lindgren han var billigeare än sellholm


Hej
Hur kommer jagi kontakt med Mikael Lindgren

Mvh Lars

_________________
Lars Jernbäcker
AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5
Porsche 997 Carrera S GenII
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



mikael lindgren 06312528 hem 0706930333 mobil
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3494



Re: Skarva drivaxlar

Tonie Pettersson skrev:
Kommer snart till stadiet i bygget då drivaxlarna ska kortas. Funderar då lite på hur man ska göra vid själva skarven.
Tanken är den att en hylsa svarvas till, som träs på drivaxlarna. Denna hylsa hade jag tänkt "snitta upp" och sedan elda på med svetsen i de två snitten.
Är jag fel ute, kommer detta att hålla?

Ska försöka visa med min Paint-talang hur jag menar.



Som du ritat på bilden har jag fått tipset av flera folkrace åkare att göra. (dock skulle slitsen vara längre, ca 80% av rörets längd)

Jag har dock gjort på ett sätt som många sagt inte skall hålla.

Jag kapade först axlarna i rätt längd, slipade sedan ned ändarna som skall svetsas ihop så att jag fick ett "dike", jag monterade sedan upp axeln i en svarv (användes som jigg) punktade axeln på 2-3 ställen och mätte med indikatorklocka så att axel blev rak, fräste på ordentligt med pinsvets i "diket" och kontrollmätte efter att det blev rakt.
Efter att ha slipat ned svetsen så träddes rörhylsan över fogen och svetsades runt om i ändarna.
Jag skarvarde mina axlar ungefär 1.5dm ifrån yttre drivknut.
Jag har haft dessa axlar i 3 säsonger nu utan problem.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Skruva banåkabil
Skarva drivaxlar
10003 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande