| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rikta kvalitetsfälgar.
|
2 besök senaste veckan (3870 totalt) |
|
Rikta kvalitetsfälgar.
En framfälg har skevat till sig efter curbkontakt. Fälgen är smidd från Prodrive och väger 5.9 kg i 17x7,5". Inre fälgbanan har tryckts in med 4 mm. Inget veck utan ett område på 20-25 cm är intryckt.
I tidigare trådar har det mest diskuterats vilka firmor som kan hjälpa till och inte vad som är lämpligt. Problemet är att lokala fälgfixaren påstår sig lagt många timmar på att försöka få ordning på detta utan att lyckas. Fälgen flexar tillbaka till ursprungsläget trots att han tryckt ut den flera cm extra och lämnat över natten. Han påstår att fälgen är för tunn, lätt, spröd, hård för att våga ge sig på utan risk att helt spräcka den. Som alternativ såg han att värma den men var inte speciellt sugen på det heller då fälgen troligtvis blir för mjuk och skadan lätt återkommer. Sen kommer problem med att få rätt lack alt. lacka om alla 4:a fälgar.
Har någon hört om framgångsrik riktning av kvalitetsfälgar eller återstår bara att köpa nytt? _________________ /Klas Pihl |
||||
|
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
|
Jag tackar för tipsen om firmor som riktar fälgar men var främst ute efter erfarenheter från dem med lite häftigare BBS etc. som fått dessa riktade.
Innan jag lämnat in fälgen trodde min kontakt inte det skulle vara några problem eftersom han riktat "häftiga fälgar till BMW" tidigare men tyvärr retirerade han. I värsta fall kan man säker rikta med värme alt. svetsa det som spricker men jag har fått lära mig att aluminium som värms upp blir mjuk (även efter avsvalning:) _________________ /Klas Pihl |
||||
|
Jag vet att http://www.intera-sverige.se/ har ganska stor erfarenhet av jobb även med specialfälgar.
|
||||
|
Det känns som att detta kommer att kosta en slant, men frakt, riktning, av och på montering av däck!
Sen om alla fälgar skall lackas...suck! Finns fälgen att köpa ny fortfarande?? Pris? _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
|
Jag har inga personliga erfarenheter mer än "busrikting" med planka/slägga av billiga fälgar. Det brukar ju funka.
Har emellertid hört gott från andra om SKULLMAN ENTERPRISE AB 0159-308 61, 070-688 34 44, ligger i Åkers Styckebruk nära Strängnäs tror jag. Du kan ju alltid höra med dem, Klas. |
||||
Detta berror på vilken kvalitet av alu det är. Det finns de som åldrar ("härdar" kanske, vet inte om det är rätt ord) i rumstemp, sen finns de man måste ha i ugn. Risk finns för överåldring. MVH _________________ David Ålind |
||||
Ja, om det är en alukvalitet som är värmebehandlingsbar (vilket det flesta "vassare" sorter är) så åldras dom troligen markant av en sådan behandling. Åldring innebär att de flesta mekaniska egenskapern försämras. _________________ Pär Hylander |
||||
Vad jag förstått kallas även en del av processen som förbättrar egenskperna för åldring. Vid härdning av leg med Cu ex. värmer man materialet till 550grader c, snabbkyler (luft), sedan åldring. Vi överåldring har egenskaperna försämrats. Troligen går de goda egenskaperna att återställas bara man vet hur man ska göra
_________________ David Ålind |
||||
Som tur är finns fälgen fortfarande att få tag i ny men priset gör att det finns utrymme för lab. Om slutresultatet ej blir perfekt beställer jag hellre nytt och jag börjar inse att det kanske är snabbast också.
Jag väntar spänt på svar
_________________ /Klas Pihl |
||||
Eeeh... vad ska jag svara...
Fick ett muntligt svävande svar som jag inte riktigt begrep om jag ska vara ärlig. Ev trodde han att en upplösningsbehandling följt av samma härdnings och åldringsprocedur som användes från början ev kan funka. Alltså en serie värmebehandlingar. Om detta stämmer så tror jag att det inte är praktiskt genomförbart, det blir säkert komplext och en massa saker som kan gå fel. Steg 1 är ju att ta reda på vilken legering det är och hur den behandlats vid tillverkning, bara det är svårt nog..... Jag hade nog i ditt läge försökt kallrikta den och bitit i sura äpplet om det misslyckas. _________________ Pär Hylander |
||||
Ditt svar var vad jag behövde för att fatta beslutet att nytt är säkrast. Det kan omöjligtvis bli sämre även om jag lyckas engagera någon som vet hur fälgen ska härdas. Det skulle ju vara typiskt obra om den får spänningar och spricker under färd alt. blir så mjuk att den inte pallar med vägmarkeringar på gatan. Dessutom får jag ju byns dyraste vattenslangshållare genom att köpa nytt.
||||
ok, det har du nog rätt. Vad är nypriset på en exklusiv vattenslangshållare?
_________________ Pär Hylander |
||||
Det finns kompletta kit som passar till både garage, sommarstuga och trädgårdsland hos ScienceofSpeed Jag är mest intresserade av de mindre rullarna men du kanske behöver en 9,5" bred GC-07C till trädgårdslandet. Ska enligt tillverkaren rymma 50 m 13 mm slang.
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rikta kvalitetsfälgar.
|
2 besök senaste veckan (3870 totalt) |