| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW E28> Nått att bygga banräser av?
|
1 besök senaste veckan (9732 totalt) |
|
Hej ! Har börjat snegla åt BMW hållet och då främst E28orna. Går de att få till väghållningen på de oxå? Någon som ägt/äger eller känner någon som äger en sådan som är gjord för bana? /Marcus |
||||||
|
Sök och du skall finna.
BMW själva åkte Grp.A med dom så javisst funkar det. Berätta lite mer om planerna och vilken klass du tänkt dig så finns det garanterat folk här som kan guida dig rätt och få dig att slippa trampa i de värsta potthålen... |
||||||
Mumma!
E28'or är så otroligt läckra! _________________ Mattias Widar |
||||||
|
Jag går själv å fundilerar på att göra nåt kul av min E28...kanske trippel-Dellortos och lite annat jox!
Här är lite tips ang E28: http://member.rivernet.com.au/btaylo och en underbar E28 M5:
_________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
|
Re: BMW E28> Nått att bygga banräser av?
Kolla framvagns balken , kan finnas sprickor på den , annars så kan jag rek att prata med Vincent fd ordförande BMW Sport Club , tror han brukar finnas här på forumet . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
Klart att det går att få väghållning i en e28a..iaf tillräckligt för ha kul med 3 serie åkarna
Jag körde min svarta ett gäng säsonger på div banträffar och med ganska enkla medel så hade jag en kul bil för rellativt "små" pengar innan jag slog i huvudet och började bygga en seriös rejsbil av den. _________________ Pelle Persson |
||||||
|
Krister, Fredrik (norrköping) har ju en ombyggd 525(tror jag) E28 som går bra på bana, jag tror han bytt bak-/framvagn och motor+bakaxel (M535 grejor?). Han var med mig bla. Och körde på sviestad för ett par år sen. _________________
|
||||||
|
Jo han finns här me . Racept på Vincent bil var ( tror jag ) spax dämpare ,M-5 bromsar, grövre krängare från 02 garaget + säkert mycke mer som jag inte kommer ihåg _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
obs ALLT går att bygga svängbil på, det är bara en fråga om bättre/sämre grundförusättingar.
och en BMW, vad jag sätt hitils, har täligen bra grundförutsätting. Bara den inte är en riktig blysläde
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
Har sökt men hittade inte en enda tråd om E28an
okej, jag har inte tänkt att åka i någon klass direkt utan fort runt någon bana när det är träffar och jippon. Jag tänker bygga det ordentligt från början, så vanliga sänkfjädrar och bilstein dämpare går bort, om de inte är någon som har kört med det och tycker de är okej förstås
|
||||||
|
Vad hade du bytt, vilka fabrikat? |
||||||
|
Nu har Mats Kinnby hjälpt mig lite grann.
Hehe, fick lite tips, men vart tusan köper man Spax-väghållningskit, har KH-motorsport det? Bussningarna fixar PPF, till fram/bakvagn och motor/växellåda. Krängningshämmare blir nya från BMW, kostar 900:-/st. (M5 E28) Bromsok från E32, fyrkolvsok, och huvudbromscylinder från den oxå (om den får plats, annars blir det nog bromsvåg). Bromsbelägg från Pean Sweden. Ev, nya bärarmar från Sellholms. De enda frågetecknen just nu är vad man ska ha för bromsskivor och om styrväxeln duger, funderar på att använda en elpump till servon. Vad tror ni om den specen? (Får se om det blir en BMW E28 sen då) |
||||||
|
Nu har Mats Kinnby hjälpt mig lite grann.
Hehe, fick lite tips, men vart tusan köper man Spax-väghållningskit, har KH-motorsport det? Inget fel på spax, många jag har pratat med kör med justerbara koni fram och justerbara AVo bak...rätt pris och inga skit grejor. Bussningarna fixar PPF, till fram/bakvagn och motor/växellåda. PPF bussningarna går helt bort..du måste annvända gummibussningar i framvagnen och även i svingarmarna på e28an pga brytningen som uppkommer under hjulets rörelse. Till främre bakre bärarm annvänder du en nerfräst e32 750 bussning. Alt är Grupp A lösningar med ledlager/uniballs. Krängningshämmare blir nya från BMW, kostar 900:-/st. (M5 E28) Nej, köp justerbara från Verrera Road Parts 0413-18122 Bromsok från E32, fyrkolvsok, och huvudbromscylinder från den oxå (om den får plats, annars blir det nog bromsvåg). Huvudcylindern passar klockrent, komplitera med e34 540/m5 skivor och 540/740/750/m5 ok bak. Så kan du slita varv utan att bromsarna lägger av i första taget. Bromsbelägg från Pean Sweden. Ev, nya bärarmar från Sellholms. De enda frågetecknen just nu är vad man ska ha för bromsskivor och om styrväxeln duger, funderar på att använda en elpump till servon. BMW orginal skivor klarar dina behov utan problem. Styrväxlen; nej men det är lite jobb att plocka över tex en golf styrväxel, så mitt råd är kör orginal tillsvidare. Alt är från e28m5 men beg finns inte att hitta och en ny kostar ~18000:- Vad tror ni om den specen? (Får se om det blir en BMW E28 sen då)[/quote] Komplitera gärna med någon justerbar topplagring fram. Ekonomi alt är grupp A topplagringar till e30m3. Du är ganska så närma specen på min ex banträffs e28a och jag nötte många varv med den bilen...mkt kul för en hyffsad slant _________________ Pelle Persson |
||||||
|
||||||
|
Vågar du skriva att du inte är intresserad av att lära dig justera in bilen i den mån du kan på detta forumet
Ett komplett kit ligger på ca 3000:- inkl plast bussningar uniballs mm. Jag annvände late style e28m5 hämmare och det funkade inte som jag ville....pga bakre hämmaren är för mjuk om du ser dig omkring på marknaden så märker du att nästan ingen säljer hårda bussningar till e28an...gissa varför! Konstrutionen är sådan att bussningarna måste klara av en brytning i bakre bärarmara och i dom främre bärarmarna. I värsta fall så får du brott på bärarmen om du kör med stum bussning på dom främre bärarmarna. Bak kan du köra stumt om du tar bort extra leden...men samtidigt förlorar du en heldel på det. Avo mfl av denna typen dämpare är oxå justerbara utan någon demontering. Sök på forumet så hittar du massvis med stötdämpar info. Justerbara topplagringar; ev har nfs kvar ngt? Jag har även för mig att en viss e30 åkare tillverkar och säljer sådana. _________________ Pelle Persson |
||||||
|
Du vill ha justerbara dämpare för att kunna justera men inte dito krängare...
Men är det bättre att ha en kass dämpare som går att justera än en bra som är fast? Mao, Spax är ett av de fabrikat som går bort, iaf om man inte går på deras värstingvarianter. Mest pang för den lilla budgeten är nog Gula Koni, men det är inga racedämpare, det ska man vara medveten om. Det är inte enklare att leka med dämpare än krängare eller tvärtom, de kompletterar varandra i olika skeden i kurvan samt på olika sätt. Bara att söka, läsa och ställa fråga så kommer du få tusen svar och massor med hjälp av folk som har lärt sig detta. Eller iaf har ett hum. Har lekt massor med detta men lär mig mer och mer hela tiden. I övrigt har Pelle många bra ideer. Lycka till med en kul bil. |
||||||
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (9732 totalt) |