Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Bugatti Veyron körd på Nordslingan.
2125 besök totalt
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Läste i nr 13 av "Auto börsen" ett reportage av Johannes Gardelöf att Bugatti använt som testbana när journalisterna fick provköra den 1001 hk starka Veyron där.
Men det gällde att ta det lugnt för det var en självrisk på 300 000 kr om man skadade bilen.

Gardelöf skrev i artikeln: Nürburgrings nordslinga är dessutom riktigt lömsk och frågan är om en racerbana som skördat mängder av offer är rätt plats att leka med 1001 hästar - speciellt med tanke på att inköpspriset är nio mille. Slut på citatet.

Tycker det måste finnas bättre banor att släppa ut ett gäng journalister på, speciellt med tanke på bilens prestanda, 2,9 sec till 100 & 12 sec till 300 och med en toppfart på 410 km/t.

Skulle varit kul att varit där och fått hört den 16 cylindriga motorn varva ur.

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Vet du mer om hur det gick vid körningarna? Varvtider, hastigheter mm
Bilen i sig har ju tack vare den våldsamma effekten och tillverkaren blivit näst intill mytomspunnen. Det senaste jag hörde för rätt länge sen är att de brottades med värmeproblem som måste lösas innan produktionen kan starta.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Enligt senaste informationen kommer den släppas hösten 2005.

Gillar ni bilder spana denna...

http://www.bugatti-auto.com/press/ thumbs up

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Undrar om Horst von Saurma fick testa Bugattin?
Vissa motorjournalister borde vara ganska väl lämpade att provköra den bilen på ringen!

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Re: Bugatti Veyron körd på Nordslingan.

Lennart Jarmyr skrev:

.... Och med en toppfart på 410 km/t.

Just nu verkar det som om dom inte klarar köra över 380km/h med den.. Men man vet ju aldrig.

Stockholm
Här sen Dec 2002

0-300 på 12 sek...

skänninge
Här sen Apr 2004

tycker om detta.bugatti räknar med att tillverka 50st om året med en prislapp på 9-10miljoner kr styck! iofs anser jag att priset inte är för dyrt för denna bil eller

Volvo V40 T4 2002
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

jag tycker det är bra av bugatti att skjuta upp premiären av bilen tills att den klarar av allt dom har lovat från början..

vill dom att bilen ska bli ihågkommen i historien som bilen som skrek 400km/h å sen fick nöja sig med 370 km/h..
eller bilen som skrek 400 km/h .. fick problem, satsade jättepengar och sen tillslut, försenad men ändå ro iland med 400 km/h..

Tycker dom har gjort helt rätt.
Jag tvekar inte på dess kapacitet.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Qvarnis skrev:
0-300 på 12 sek...

Jo, den tiden uppgiften ska kanske tas med ett par nypor salt.... Finns det grepp för att acca så fort? Du som är insatt i rakt fram åka, är det rimligt med tanke på effekt, vikt, däck mm?

D

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Senaste EVo ägnar väldigt många sidor åt Bugatti.

Han som numera är chef för projektet har ägt en McLaren F1 i många år och har även rejsat med den på LeMans. Enligt honom är F1:an instabil i höga farter, förutom i GTR-versionen (med betydligt lägre toppfart) med sin vinge. Veyron ska tydligen vara mycket stabil i höga farter, med en massa downforce.
De kommer kanske upp i 400 knyck med den, men det är möjligt att den versionen kunderna får levererat klarar något mindre.

Tanken är att låta Veyron agera dragplåster åt andra billigare modeller som kommer i framtiden.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

OT: Det är väl bankmannen Thomas Bscher antar jag? Förutom en herrans massa LeMans-starter kör han även en drös med gamla godingar i Ferrari-Maserati Shell Historic Challenge har jag för mig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Christian Eick skrev:
Det är väl bankmannen Thomas Bscher antar jag?

Ja

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
Senaste EVo ägnar väldigt många sidor åt Bugatti.

De kommer kanske upp i 400 knyck med den, men det är möjligt att den versionen kunderna får levererat klarar något mindre.

Jag gissar på att bilen får en toppfartsbegränsning.

Tror att det var april förra året som Sport Auto hade en intervju med Thomas Bscher. Där antyder han att den skulle kunna komma att levereras med någon typ av spärr som upphävs vid speciella tillfällen efter kontroll av däck och förmodligen bilens skick i största allmänhet. Kunden skulle isf endast kunna utnyttja toppfarten under överinseende av Buggatti på tex. Ehra-Lessien.

2125 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande