Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1977 besök totalt |
Bildatalista
Hmm jag tänk försöka sammaställa en lista på bra att ha värden på bilen om man vill någon siffer mupp skall slå flukt på den. Jag har säker glömt något så ändra jag. En böjan
_________________ Johan Sjölinder |
||
Intressant!
![]() ![]() Jag har fyllt i det jag hade i huvudet tills vidare. Ska forska lite mer så jag får en komplett lista. Är tanken att man ska kunna få någon slags universell uppskattning av uppförande osv i tex Excel med hjälp av dessa data? _________________ /Anton Lillsund |
||
citat:
Är tanken att man ska kunna få någon slags universell uppskattning av uppförande osv i tex Excel med hjälp av dessa data? Det dyker upp frågor titt som tätt om fjädring, krängare mm och då behövs det data för att kunna göra ett öveslag/beräkning. Så svar ja, allså en samman ställning av vad som behövs. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag ska kika på den i dagarna, det mesta ser ifyllbart ut, men vissa saker blir nog skrämmande fakta
![]() |
||
Många osäkerhetsfaktorer och frågor;
Finns det "typiska värden" som går att uppskatta för CGH eller är det mätning som gäller för att få vettiga värden? Bakaxeln är "U"-formad och riktad framåt (som på så många bilar enkla bilar). Visst bör väl rollcentret ligga mitt i mellan de två upphängningspunkterna på axeln? Med McPersson framvagn gissar jag att man har 0% antidive om bärarmen har främre och bakre infästningen på samma höjd, stämmer det eller har det med castervinkeln på benet att göra? Är det 0% antidive i bak också eller beror det på någon annan skum vilkel? Finns det enklare sätt att mäta fjädrar än att ta loss och provtrycka? Kan man beräkna styvheten på en 21 mm homogen krängningshämmare om man kollar hävarmen vid hjulet? Hur beräknar man krängningsstyvheten för bakaxeln om vi dels har en U-formad axelbalk, som i sig ger krängningsfjäderverkan, och dessutom har en krängare skruvad under axeln och en i "U"-et... m 1120 kg f 64 % vikt fram mo 70 kg ofjädrad vikt fram mo 70 kg ofjädrad vikt bak tw 1440 mm spårvidd fram tw 1420 mm spårvidd bak L 2540 mm axelavstånd h0(CGH) 600 mm tyngdpunktshöjd rc 50 mm rollcentrum fram rc 200 mm rollcentrum bak k 12 N/mm fjäderkonstant fram k 34 N/mm fjäderkonstant bak karb 12 N/mm krängningshämmare fram karb 34 N/mm krängningshämmare bak ut12 - kraft-längdutväxling mellan fjäder till hjul fram ut34 - kraft-längdutväxling mellan fjäder till hjul bak ut12arb - kraft-längdutväxling mellan krängare till hjul fram ut34arb - kraft-längdutväxling mellan krängare till hjul bak t 205/50-15 däck fram, R-däck t34 205/50-15 däck bak, R-däck ad12 0% anti dive fram ad34 0% anti dive bak Typ av framvagn McPerson Typ av bakvagn mjuk/stel Driving FWD _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
citat:
Finns det "typiska värden" som går att uppskatta för CGH eller är det mätning som gäller för att få vettiga värden? En uppskatting som verkar stämma hyfsat är ca 40% av totalhöjden på bilen är CGH. citat: Bakaxeln är "U"-formad och riktad framåt (som på så många bilar enkla bilar). Visst bör väl rollcentret ligga mitt i mellan de två upphängningspunkterna på axeln? Hmm, låter rätt. Men säker är jag inte. citat: Med McPersson framvagn gissar jag att man har 0% antidive om bärarmen har främre och bakre infästningen på samma höjd, stämmer det eller har det med castervinkeln på benet att göra? Hmm inte med caster att göra. Men åker jag nu inte svättorgel i badkaret igen är det som du säger lutingen på bärarman. Är den horisotell så blir det 0% anti. citat: Är det 0% antidive i bak också eller beror det på någon annan skum vilkel? Hmm inga vinklar med väll mått. e=mått från marken till bärarmsinfästingen i karrosen(verikalt) d=hjulcentrum till bärarmsinfästing karros(horisont) Förhållandet är e/d och pekar bärarmna framåt så blir det anti. citat: Finns det enklare sätt att mäta fjädrar än att ta loss och provtrycka? Man kan beräkan fjäderkonstanten, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php citat: Kan man beräkna styvheten på en 21 mm homogen krängningshämmare om man kollar hävarmen vid hjulet? Japp, se återigen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php citat: Hur beräknar man krängningsstyvheten för bakaxeln om vi dels har en U-formad axelbalk, som i sig ger krängningsfjäderverkan, och dessutom har en krängare skruvad under axeln och en i "U"-et... Hmm vridstyheten på en öppen profil är inte så där självklar. Men lurar man lite så måste det gå att mäta upp. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1977 besök totalt |