Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bildatalista
1977 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Bildatalista

Hmm jag tänk försöka sammaställa en lista på bra att ha värden på bilen om man vill någon siffer mupp skall slå flukt på den.
Jag har säker glömt något så ändra jag.

En böjan

m      kg   tottalvikt med soppa och förare
f      %   vikt fram
mo12      kg   ofjädrad vikt fram
mo34      kg   ofjädrad vikt bak
tw12      mm   spårvidd fram
tw34      mm   spårvidd bak
L      mm   axelavstånd
h0(CGH)      mm   tyngdpunktshöjd
rc12      mm   rollcentrum fram (hmm tycker inte om begreppet men det får duga)
rc34      mm   rollcentrum bak
k12      N/mm   fjäderkonstant fram
k34      N/mm   fjäderkonstant bak
karb12      N/mm   krängningshämmare fram
karb34      N/mm   krängningshämmare bak
MR12      -   kraft-längdutväxling mellan fjäder till hjul fram
MR34      -   kraft-längdutväxling mellan fjäder till hjul bak
MRarb12      -   kraft-längdutväxling mellan krängare till hjul fram
MRarb34      -   kraft-längdutväxling mellan krängare till hjul bak
t12         däck fram, bredd, diameter typ (tex R-däck)
t34         däck bak
ad12      %   anti dive fram
ad34      %   anti dive bak

Typ av framvagn         tex MacPerson, Dubbla A-arma mm
Typ av bakvagn         Stel, snea svingarmar mm
Driving         RWD, FWD, AWD


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Intressant! thumbs up

Jag har fyllt i det jag hade i huvudet tills vidare.
Ska forska lite mer så jag får en komplett lista.


Är tanken att man ska kunna få någon slags universell uppskattning av uppförande osv i tex Excel med hjälp av dessa data?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Är tanken att man ska kunna få någon slags universell uppskattning av uppförande osv i tex Excel med hjälp av dessa data?

Det dyker upp frågor titt som tätt om fjädring, krängare mm och då behövs det data för att kunna göra ett öveslag/beräkning.
Så svar ja, allså en samman ställning av vad som behövs.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hur många kan fylla i tabellen???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



Jag ska kika på den i dagarna, det mesta ser ifyllbart ut, men vissa saker blir nog skrämmande fakta
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Många osäkerhetsfaktorer och frågor;

Finns det "typiska värden" som går att uppskatta för CGH eller är det mätning som gäller för att få vettiga värden?
Bakaxeln är "U"-formad och riktad framåt (som på så många bilar enkla bilar). Visst bör väl rollcentret ligga mitt i mellan de två upphängningspunkterna på axeln?
Med McPersson framvagn gissar jag att man har 0% antidive om bärarmen har främre och bakre infästningen på samma höjd, stämmer det eller har det med castervinkeln på benet att göra?
Är det 0% antidive i bak också eller beror det på någon annan skum vilkel?

Finns det enklare sätt att mäta fjädrar än att ta loss och provtrycka?

Kan man beräkna styvheten på en 21 mm homogen krängningshämmare om man kollar hävarmen vid hjulet?

Hur beräknar man krängningsstyvheten för bakaxeln om vi dels har en U-formad axelbalk, som i sig ger krängningsfjäderverkan, och dessutom har en krängare skruvad under axeln och en i "U"-et...


m 1120 kg
f 64 % vikt fram
mo 70 kg ofjädrad vikt fram
mo 70 kg ofjädrad vikt bak
tw 1440 mm spårvidd fram
tw 1420 mm spårvidd bak
L 2540 mm axelavstånd
h0(CGH) 600 mm tyngdpunktshöjd
rc 50 mm rollcentrum fram
rc 200 mm rollcentrum bak
k 12 N/mm fjäderkonstant fram
k 34 N/mm fjäderkonstant bak
karb 12 N/mm krängningshämmare fram
karb 34 N/mm krängningshämmare bak
ut12 - kraft-längdutväxling mellan fjäder till hjul fram
ut34 - kraft-längdutväxling mellan fjäder till hjul bak
ut12arb - kraft-längdutväxling mellan krängare till hjul fram
ut34arb - kraft-längdutväxling mellan krängare till hjul bak
t 205/50-15 däck fram, R-däck
t34 205/50-15 däck bak, R-däck
ad12 0% anti dive fram
ad34 0% anti dive bak

Typ av framvagn McPerson
Typ av bakvagn mjuk/stel
Driving FWD

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Finns det "typiska värden" som går att uppskatta för CGH eller är det mätning som gäller för att få vettiga värden?

En uppskatting som verkar stämma hyfsat är ca 40% av totalhöjden på bilen är CGH.

citat:
Bakaxeln är "U"-formad och riktad framåt (som på så många bilar enkla bilar). Visst bör väl rollcentret ligga mitt i mellan de två upphängningspunkterna på axeln?

Hmm, låter rätt. Men säker är jag inte.

citat:
Med McPersson framvagn gissar jag att man har 0% antidive om bärarmen har främre och bakre infästningen på samma höjd, stämmer det eller har det med castervinkeln på benet att göra?

Hmm inte med caster att göra. Men åker jag nu inte svättorgel i badkaret igen är det som du säger lutingen på bärarman. Är den horisotell så blir det 0% anti.

citat:
Är det 0% antidive i bak också eller beror det på någon annan skum vilkel?

Hmm inga vinklar med väll mått.
e=mått från marken till bärarmsinfästingen i karrosen(verikalt)
d=hjulcentrum till bärarmsinfästing karros(horisont)
Förhållandet är e/d och pekar bärarmna framåt så blir det anti.

citat:
Finns det enklare sätt att mäta fjädrar än att ta loss och provtrycka?

Man kan beräkan fjäderkonstanten, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

citat:
Kan man beräkna styvheten på en 21 mm homogen krängningshämmare om man kollar hävarmen vid hjulet?

Japp, se återigen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043


citat:
Hur beräknar man krängningsstyvheten för bakaxeln om vi dels har en U-formad axelbalk, som i sig ger krängningsfjäderverkan, och dessutom har en krängare skruvad under axeln och en i "U"-et...

Hmm vridstyheten på en öppen profil är inte så där självklar. Men lurar man lite så måste det gå att mäta upp.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
Bildatalista
1977 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande