Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -65 (med rallykomplex) | 1, 2 >> 16085 besök totalt |
Mitt bilfokus har splittrats en aning på grund av denna skapelse:
På Blocketannonsen och över telefon sades den vara rostfri och snyggt ljusblå, så jag åkte en vacker junidag till Umeå och fick fann sund bil som tyvärr såg lite trist ut. Återigen gick drömmen om det orörda lagårdsfyndet i kras..... I augusti hörde säljaren av sig och bjöd ut bilen till ett mycket överkomligt pris, så det var bara att kroka på ett släp och åka. Tanken var att snygga upp bilen och åka med den utan att lägga ned för mycket jobb, hel och ren standardbil helt enkelt. Men men....... Jag hade ju en grupp1 filning liggande sedan ett halvår som vore kul att testa Så jag monterade ihop motorn för att sätta i den i bilen. Samtidigt så passade jag på att modifiera en Volvogenerator och prova min 44mm Solexförgasare som har modifierats för Saabbruk. Vidare så har jag monterat en främre ljuddämpare från Saab Sport tillsammans med dubbla rör under bilen och 2" burk där bak. Tillsammans med en knippe extraljus och piggdäck så har man byggt sig en egen rallybil Det här kommer att bli en lämplig bil att jaga runt med på isbanorna framöver. Just nu så pågår bestyckningsarbete för att få maximal körbarhet på motorn, för stunden går jag till botten med emulsionsrörets hemligheter med borrmaskin och lödkolv _________________ //Mikael Jardstam |
||
Njaä, jag tänker nog inte sälja bilen så här direkt, men för den intresserade så finns det ju ett skapligt bestånd med långnosar i landet som är ganska fräscha för en rimlig slant. Trubbnosarna har hunnit bli dyrare. Jag tittade faktiskt på en likadan bil fast vit som hade en inredning i nyskick innan jag köpte den blå.
Hela bilen har blivit omlackad en gång i tiden, men kulören har bleknat. Eftersom jag var tvungen att lacka om sidoplåten och bakskärmen på vänstersidan så misstämmer kulören där. Bilen ska egentligen vara lite grönare i nyansen, men jag orkar inte hålla på med specialbrytningar så det får vara så tills det blir dags för den riktiga uppfräschningen. Jag tänkte nämligen låta den utveklas till Klassisk rallybil enl appK i förlängningen. _________________ //Mikael Jardstam |
||
|
||
Nä, jag har redan försökt. Bilen har nog blivit lackad med en sämre sorts färg som blekts något hemskt. Bakom lister o.dyl som inte har blivit utsatt för solen så stämmer det bättre. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Ja, du vet ju förhoppningsvis redan vad jag tycker om tvåtaktssaabar. Just en -65 var ju också en av mina första körupplevelser.
Jag tycker dock att den grå/grön/bruna färgen på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Ja Pär, jag känner väl till din nostalgiska kärlek till tvåtaktsSaabar . När jag skaffade min savannbruna Saab så tyckte jag inte att färgen var direkt upphestande, men att bilen skulle duga som testbänk och lite bus. Nu har ju det hela ju spårat ur lite och blivit långt seriösare än vad jag tänkt från början...........
Men jag har kommit att gilla kulören mer och mer med tiden. Racerbilar måste inte vara röda. Men den bilen har ju en egen tråd. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Kan bara säga.... vacker bild |
||
Emulsionsrörets hemligheter håller på att knäckas snart men vissa saker förbryllar mig fortfarande. Från början reagerade motorn som jag tänkt på modefieringarna, men nu börjar verkan att avta så jag får ta mig en funderare igen. Jag försöker nämligen att få ut maximal körbarhet på motorn även längre ned på registret eftersom jag fortfarande har en std-låda i bilen. Men men, skam den som ger sig.
Man får löda och borra _________________ //Mikael Jardstam |
||
citat:
Vad är emulsionsrör Uppgiften är att ge olika bränsle/luft blanding olika gashastigheter. Vad Micke håller på med är att labba med att få lagom mycket soppa över hela registert, detta gör med storleken och plaseringen av de tvärgående hålen. I botten på emulsionsrör brukar det sitta ett soppamunstyke och i toppen ett luft, som man också kan labba med storleken på. Allså varianterna är oändliga. ps även 4-taktare med förgasre har e-rör. Hmm inte SU förståss. _________________ Johan Sjölinder |
||
Tyvärr så visade sig min fina 44mm förgasare vara för stor gentemot motorns trimningsgrad. Det var omöjligt att få rätt bränsleblandning över hela det önskade varvtalsregistret. Hade jag haft en tätstegad låda så vore det lättare att leva med. Men men, jag tog helt enkelt och monterade en std 40mm Solex istället och den fungerade på en gång.
_________________ //Mikael Jardstam |
||
Rätt svar på ditt problem hade ju förstås vara a trimma MER!!!! _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Självklart så har du rätt Jag tror faktiskt att det skulle hjälpa bra mycket att bara bygga en pipa. Men syftet med bilen just nu är att göra den lite piggare än original med minsta möjliga jobb för att skruva upp körglädjen ett par snäpp till . Jag har ju fortfarande kvar trumbromsar och standardlåda, däremot så har jag faktiskt bytt ut stötdämparna fram mot några gasfyllda orangea saker med svarta damasker, jag vet ej märket för etiketten är borta
_________________ //Mikael Jardstam |
||
Nu när jag har sköljt ett antal liter oljeblandad bensin genom motorn så tänkte jag berätta lite om det nu när jag har bilder på det
Nu är det inte jag själv som kör på bilderna, utan en kompis som inte kunde hålla sig........ Bilen funkar bra i sin nuvarande form, den både räcker till och blir över för att matcha banskötarens 740 GLE. På de krokigare partierna blir det faktiskt Volvoförnedring , på de öppnare delarna däremot tappar man när det är rakt. Önskemål inför sästa vinter: Spec1 låda (har en drevsats liggande i en plasthink) Trimma motorn lite till för att få den starkare och varvvilligare, tillsammans med avgaspipa borde min stora fina förgasare funka bra Plocka bort krängningshämmaren för bättre drag genom tvära svängar. En fastare stol än originalet _________________ //Mikael Jardstam |
||
oj vad härligt, jag får ståpäls bara jag tänker på ljudet
och dofterna ! Jag var med och gjorde slut på ett antal trubbnosar i rallyskogarna på det glada 70-talet, så detta är ju verklig nostalgi ! Du har säkert redan hittat hit, http://www.classicsaabracing.com/ind goa grejor till knallkorken här /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
citat:
Plocka bort krängningshämmaren för bättre drag genom tvära svängar. Nej, styva upp den lite till bak istället. citat: Spec1 låda (har en drevsats liggande i en plasthink) Hmm plasthinksinnehållet skall väll aldrig till fjollträsk måntro? _________________ Johan Sjölinder |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -65 (med rallykomplex) | 1, 2 >> 16085 besök totalt |