Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Grp N chip/Mariochip till 318is
1 besök senaste veckan (1450 totalt)
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Hallå där!
Min chefsmekaniker (ja, jag har lejt bort skruvandet...) låter meddela att bilen (en orginalmotoriserad BMW 318 is -90) blev en smula svårstartad efter att det berömda chippet bytts mot ett grp N-dito. Med orginalchip så hoppar motorn igång med sällan skådad glädje men med det andra chippet så får man dra runt en stund (vi pratar kanske ett par sekunder extra) på startmotorn innan den går igång. Dessutom fick dom justera tomgången en smula.
Frågan går alltså till er som har erfarenhet av dessa chip - är detta normala biverkningar? (Det är enligt uppgift 98 oktan i tanken och chippet inhandlades av en klåpare här på forumet som går under signaturen AL... ) /Mvh Dan

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Grp N chip/Mariochip till 318is

dleb skrev:
Hallå där!
Min chefsmekaniker (ja, jag har lejt bort skruvandet...) låter meddela att bilen (en orginalmotoriserad BMW 318 is -90) blev en smula svårstartad efter att det berömda chippet bytts mot ett grp N-dito. Med orginalchip så hoppar motorn igång med sällan skådad glädje men med det andra chippet så får man dra runt en stund (vi pratar kanske ett par sekunder extra) på startmotorn innan den går igång. Dessutom fick dom justera tomgången en smula.
Frågan går alltså till er som har erfarenhet av dessa chip - är detta normala biverkningar? (Det är enligt uppgift 98 oktan i tanken och chippet inhandlades av en klåpare här på forumet som går under signaturen AL... ) /Mvh Dan

Min is har gått och blivit svårstartad, den drar några var extra på startmotorn innan den smäller igång, någon kanske har gått och chippat den i smyg
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Det finns offentliga chippare och så finns det dom som chippar i smyg... Erkänn! Du är en chippaholic!

Jönköping
Här sen Dec 2002

När jag chippade min så märkte jag inte av att den blev mer svårstartad iaf. Däremot kanske inte lika klockren tomgång som innan men det var väldigt marginellt.

Älvängen
Här sen Sep 2003

Min drar ett halvt varv extra på startmotorn vid chipbyte (bytte nyss fram och tillbaka p.g.a. besiktning)

Grovt uppskattat, men känner en minimal skillnad. annars ingen skillnad.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vill inte minnas ngt sådant...

Är det väldigt störande/avgörande för banegenskaperna?
Vill du reklamera? Reklamationer mottages i brevform där portot är betalt utan ersättning till kund...

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

inte det minsta störande...

jag brukar låtsas att det är grym kompression i maskineriet + att jag har underdimensionerat batteri.
många pluspoäng i min skalle då...

Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Här reklameras ingenting! thumbs up Var så säker på en sak Al: Jag har fått mycket hjälp av dig och har fullt förtroende för dig och din kunskap (att jag nämde att jag köpt chippet av dig var för att ta bort frågor om att jag kanske köpt det av någon "hemmafixande kompis" på typ Blocket...). Jag har inte ens provat bilen själv ännu och som du antyder - bilskrället startar ju och förhoppningsvis så blir det positiva effekter när man kommer ut i det verkliga livet (på banan ). Jag tänkte mest om man kunde sätta det fel och på så sätt få konstigheter på köpet.

En fråga angående att byta chip när man besiktigar: Varför? Blir avgasvärdena tokiga eller? Går det att ordna med "etanol i tanken"-teorin måhända?

Älvängen
Här sen Sep 2003

dleb skrev:

En fråga angående att byta chip när man besiktigar: Varför? Blir avgasvärdena tokiga eller? Går det att ordna med "etanol i tanken"-teorin måhända?

Jag bytte chip för att jag hade problem med knasiga värden, men det berodde mer på obra ventiltätningar och lite tjafs som kom efter ett hjul-i-nedre-delen-som-styr-kamkedjan-haveri. (se min bil-tråd för vilket hjul det var)
Till ombesiktningen bytte jag chip nu för att vara på säkra sidan. tror inte det var nödvändigt eg. hade ju bytt topp och gjort lite service.

Besiktigade första året jag körde med chippet och efter jämförelse med tidigare besiktningspapper så hade den aldrig haft så bra värden innan. Helt perfekta var mina då.

M.a.o. vill jag säga: är bilen i bra skick så är det nemas problemas.

sa jag något vettigt?

/karl

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Hoppas ingen tog mina små gliringar på allt för stort allvar...

Brukar väl vara HC som går i taket med Mario-chipet?
och det ska inte etanolen bita på...men det finns det skrivet om innan tror jag om man söker lite.

Jag vet allt för lite om sådant för att kunna säga ngt.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har Marios chip i min E30.
Det fungerar helt perfekt utan några konstigheter.
Besiktade med det senast också, inga problem.

Kungälv
Här sen Okt 2004

Trådstartare
okidok! Tack för det - känner mig lugnare nu Vad vet farsgubben förresten - en trimmad gammal tvåtaktsDKW är väl inte världens bästa jämförelseobjekt när det kommer till motorers gångkultur
Bara en vecka kvar till premiärturen! Schemat i vår är licens på Knutstorp den 16:e april, Gelleråsen den 30:e med norska bimmerklubben och bankalas på Kullen den 6:e maj - kanske syns! Trevlig påsk!

1 besök senaste veckan (1450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande