| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grp N chip/Mariochip till 318is
|
1 besök senaste veckan (1450 totalt) |
|
Hallå där! Min chefsmekaniker (ja, jag har lejt bort skruvandet...) låter meddela att bilen (en orginalmotoriserad BMW 318 is -90) blev en smula svårstartad efter att det berömda chippet bytts mot ett grp N-dito. Med orginalchip så hoppar motorn igång med sällan skådad glädje men med det andra chippet så får man dra runt en stund (vi pratar kanske ett par sekunder extra) på startmotorn innan den går igång. Dessutom fick dom justera tomgången en smula. Frågan går alltså till er som har erfarenhet av dessa chip - är detta normala biverkningar? (Det är enligt uppgift 98 oktan i tanken och chippet inhandlades av en klåpare här på forumet som går under signaturen AL... ) /Mvh Dan
_________________ Dan Byström |
||
|
Re: Grp N chip/Mariochip till 318is
Min is har gått och blivit svårstartad, den drar några var extra på startmotorn innan den smäller igång, någon kanske har gått och chippat den i smyg
|
||
|
Min drar ett halvt varv extra på startmotorn vid chipbyte (bytte nyss fram och tillbaka p.g.a. besiktning)
Grovt uppskattat, men känner en minimal skillnad. annars ingen skillnad. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Vill inte minnas ngt sådant...
Är det väldigt störande/avgörande för banegenskaperna?
Vill du reklamera? Reklamationer mottages i brevform där portot är betalt utan ersättning till kund...
|
||
|
inte det minsta störande...
jag brukar låtsas att det är grym kompression i maskineriet + att jag har underdimensionerat batteri. många pluspoäng i min skalle då...
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Här reklameras ingenting!
). Jag tänkte mest om man kunde sätta det fel och på så sätt få konstigheter på köpet.
En fråga angående att byta chip när man besiktigar: Varför? Blir avgasvärdena tokiga eller? Går det att ordna med "etanol i tanken"-teorin måhända? _________________ Dan Byström |
||
Jag bytte chip för att jag hade problem med knasiga värden, men det berodde mer på obra ventiltätningar och lite tjafs som kom efter ett hjul-i-nedre-delen-som-styr-kamkedjan-haveri. (se min bil-tråd för vilket hjul det var) Till ombesiktningen bytte jag chip nu för att vara på säkra sidan. tror inte det var nödvändigt eg. hade ju bytt topp och gjort lite service. Besiktigade första året jag körde med chippet och efter jämförelse med tidigare besiktningspapper så hade den aldrig haft så bra värden innan. Helt perfekta var mina då. M.a.o. vill jag säga: är bilen i bra skick så är det nemas problemas. sa jag något vettigt?
/karl _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Hoppas ingen tog mina små gliringar på allt för stort allvar...
Brukar väl vara HC som går i taket med Mario-chipet? och det ska inte etanolen bita på...men det finns det skrivet om innan tror jag om man söker lite. Jag vet allt för lite om sådant för att kunna säga ngt. |
||
|
okidok! Tack för det - känner mig lugnare nu
Vad vet farsgubben förresten - en trimmad gammal tvåtaktsDKW är väl inte världens bästa jämförelseobjekt när det kommer till motorers gångkultur
Bara en vecka kvar till premiärturen! Schemat i vår är licens på Knutstorp den 16:e april, Gelleråsen den 30:e med norska bimmerklubben och bankalas på Kullen den 6:e maj - kanske syns! Trevlig påsk! _________________ Dan Byström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1450 totalt) |