Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Är originalfälgar något att använda vid bankörning?
1873 besök totalt
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Tänkte höra hur bra/dålgt det är med originalfälgar vid bankörning? De är av aluminium och ganska lätta. Det jag bekymrar mig över är hur bra/dålig kylförmåga till bromsarna de har eftersom det inte är så stora "hål" i fälgen.

Så här ser fälgarna ut:

Det ligger bra däck på dem, nämligen Pirelli Drago P5000, så det är därför jag tänkte slita upp dem på banan.

Min Mazda MX-3:a har en 2.5L V6:a på 167hk och väger 1200kg. Jag kör med originalbromsar.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Förhoppningsvis har skivorna intag för kylluft på insidan vid hjulnavet (ventilerade skivor) och då är fälgarna ett mindre problem.
(Dock hade min Saab 9-3 kylintagen på utsidan vilket ofelbart ledde till överhettning när nybörjaren jag bromsade för mycket/länge/ofta.)

Skulle det vara för tätt i hjulhuset kanske det går att montera en grov slang för att leda in mer luft till navcentrumet? Har ingen erfarenhet av MX-3or, tyvärr.

Mvh
Magnus K

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

De där fälgarna kommer funka bra är jag helt övertygad om!

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det bör inte vara några problem.
Själv har jag vid några tillfällen plågat familjens ShoppingCliOSport ganska hårt på bana med relativt "täta" plåtfälgar.
Jag upplever ingen markant skillnad i bromsprestanda/temperatur mellan olika fälgtyper vid hobbybankörning. Se bara till att ha färsk bromsvätska och anständiga belägg.

Rice and shine
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Jo nog går det att åka på dom men jag tror inte däcken är speciellt anpassade för bana tyvärr. Trots dina 17"ares vikt så tror jag de går fortare.

mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tack för svaren!

Så Pirelli-däcken är inget att hänga i granen?
Kanske borde satsa på nya bandäck till 15":arna och spara 17":arna istället.
Har några dimensioner att välja mellan, nämligen:

195/50
195/55
205/50
205/55 (bilens originaldimension)

Lutar nog åt Falken 512:or igen, då jag är väldigt nöjd med dem. Fick dock ett erbjudande av lokala däckfirman om Dayton som tillverkas av Firestone. Kan det vara något att testa tro?

På 17":arna körde jag med däcktryck uppemot 3bar. Är det för mycket?
Vad bör jag ha i 17" respektive 15"?

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Kumho MX finns i 205/50 15 och kostar under tusenlappen styck hos wheelbase.
Vad jag läst här på rejsa så är det några av dom vassaste gatdäcken.

Fanns på däckonline förra veckan för 976:- men nu kan jag inte se dom där. Heter KU15 på däckonline.

Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Mäcen skrev:
Tack för svaren!

Så Pirelli-däcken är inget att hänga i granen?
Kanske borde satsa på nya bandäck till 15":arna och spara 17":arna istället.
Har några dimensioner att välja mellan, nämligen:

195/50
195/55
205/50
205/55 (bilens originaldimension)

Lutar nog åt Falken 512:or igen, då jag är väldigt nöjd med dem. Fick dock ett erbjudande av lokala däckfirman om Dayton som tillverkas av Firestone. Kan det vara något att testa tro?

På 17":arna körde jag med däcktryck uppemot 3bar. Är det för mycket?
Vad bör jag ha i 17" respektive 15"?

Både 512 och dayton är mindre bra på bana. Vid köp av däck i denna prisklass så skulle mer rekomendera toyo, Har åkt på både 512 och T1S (har utgått?) och t1-s utklassar 512 helt i både vått och torrgrepp. Samt håller ihop bättre vid plågande körning.

Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Jag kör med mina 17" original R"fälgar på bana och det har fungerat utmärkt så dina kan inte vara sämre

--VVTS--
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Maciek Matwiejczuk skrev:
Jag kör med mina 17" original R"fälgar på bana och det har fungerat utmärkt så dina kan inte vara sämre

Hmm......Varför kan inte mazda originalfälgar vara sämre än Volvo? Är volvos en katastrof eller?

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

gzon skrev:
Både 512 och dayton är mindre bra på bana. Vid köp av däck i denna prisklass så skulle mer rekomendera toyo, Har åkt på både 512 och T1S (har utgått?) och t1-s utklassar 512 helt i både vått och torrgrepp. Samt håller ihop bättre vid plågande körning.

och då ska man nog tillägga att T1S inte är nga underverk av fäste utan blir ganska duktigt såsiga efter bara ngt varv om man tar i lite... Men de funkar och priset gör dom till ett fullgott allternativ. thumbs up

mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jo det lutar åt några billiga och hyfsat bra däck som man kan ha tillräckligt kul med på banan. Får ju en hel uppsättning 195/50 15" för samma pris som två 215/40 17" Falken 512:or.

Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Andreas Lidström skrev:
gzon skrev:

och då ska man nog tillägga att T1S inte är nga underverk av fäste utan blir ganska duktigt såsiga efter bara ngt varv om man tar i lite... Men de funkar och priset gör dom till ett fullgott allternativ. thumbs up

I det prisläget så finns det inte så jättemånga bättre alternativ tyvärr.

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Jag skulle i så fall rekommendera Yokohama A539 om det finns några kvar att få tag i. Min erfarenhet är att de tål bankörning förvånansvärt bra, iaf på lite lättare bilar. Sen finns ju även AVS Sport för under 500 på dackonline.

Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

gzon skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:

Hmm......Varför kan inte mazda originalfälgar vara sämre än Volvo? Är volvos en katastrof eller?

Tvärtom så fungerar dom utmärkt för mig

--VVTS--
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Du kan lugnt köra med original. Kraven som ställs på originalfälgar är vanligen hårdare än för eftermarknadsfälgar. Det finns ett otal lagkrav, hållfasthetskrav och annat som skall certas och provas och godkännas för att bilen öuh skall få säljas med de fälgarna på.

Därtill har tillverkarna ofta egna krav som att de skall hålla kulören etc. Jag har iaf smält loss lacken på navkapslarna på ett par 100+ fälgar.... inte så imponerande!

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Kalas. Får se vilka däck det blir.
Står mellan A539 (om jag kan få tag på några) och Toyo T1-R.
Däckonline har fått in T1-R nu för 504:- styck. Lutar åt dem faktiskt.

Citera
Däck för banåka
1873 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande