| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
När byta?
|
1603 besök totalt |
|
När byta?
Har fått rekomenderat att byta fördelarlocket och rotorn i MBn (tror detta har hängt med sen bilen var ny för 13år sedan....) Skall man passa på och byta till nya tändstifts kablar samtidigt
Blir det någon skilnad tro?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Ett skäl att byta: du försäkrar dig mot framtida problem. Det är skönt att veta att ett visst system är OK.
Låter som en bekant, han åkte flera år med gnistgap mellan kabel & stift. Till slut började det strula, naturligtvis mitt i natten långt bortom all ära och redlighet.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Nä, snål är det dummaste man kan vara!!
Locket & rotorn går på 1200kr.... Så ett nytt Magnecore kitt för lika mycket känns som en p**s i älva! Men kan de små ryckningarna försvinna som jag frågade om i denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re: När byta?
Finns väl egentligen ingen anledning att byta ut något som funkar... Mät upp och kontrollera kablarna. Kablar som håller värdena, har oskadad isolering och juste kontakter skulle jag låtit sitta kvar
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Ja, det skulle kunna vara en bränd rotor tex. Min rotor brännde i Vansbro i vintras...jag är skåning... _________________ Daniel Steiner |
||||
|
om kablarna inte är ohymmelskt dyra byt de på en gång. Gummi/plast åldras snabbare i värme... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Håller med Rolle. Byt nu och undvik problem när du minst vill ha det.
Hade från 1991 till 1998 en Audi 80CD (5 cyl) från 1984. Den behövde nya kablar vartannat år för att gå säkert. Kablarna orsakade bl.a. ett stopp på motorvägen utanför Bålsta i värsta snöstormen på annandag jul med bilen fullpackad, samt att jag missade flyget till Sydafrika från Arlanda en fuktig höstdag. >
och ingen av gångerna fanns det några yttre tecken på att något var galet. Så byt nu... _________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
||||
|
Är det roligare när en dyr kabel ställer till med problem mitt i natten när det regnar som värst?
Förstår iofs resonemanget, en billig felkälla kan man hålla fräsch utan att det svider. Men åker man runt och är orolig så borde väl priset inte spela nån roll? _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Nä, men det är juh nästan lättare att byta kablar om man ändå byter fördelarlock, om då kablarna inte kostar speciellt mycket kan det vara en idé att fräscha upp dom, om kablarna däremot kostar en massa är det juh inte lika kul att byta när dessa verkar funka
|
||||
|
Men en billig kabel som fungerar är det lika bra att byta eller? _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
En billig kabel slits förmodligen snabbare än en dyr kabel, det lär säkerligen finnas någon anledning till varför en billig kabel är just en billig och vice versa... Sen så är det juh som sagt nästan lättare att byta fördelarlock med extra kablar, men det kanske är att ta i att kalla det för en anledning
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
När byta?
|
1603 besök totalt |