Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
När byta?
1603 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3478


Trådstartare
När byta?

Har fått rekomenderat att byta fördelarlocket och rotorn i MBn (tror detta har hängt med sen bilen var ny för 13år sedan....)
Skall man passa på och byta till nya tändstifts kablar samtidigt

Blir det någon skilnad tro??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Ett skäl att byta: du försäkrar dig mot framtida problem. Det är skönt att veta att ett visst system är OK.

Låter som en bekant, han åkte flera år med gnistgap mellan kabel & stift. Till slut började det strula,
naturligtvis mitt i natten långt bortom all ära och redlighet.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



om du nu ändå ska byta fördelarlocket kan du juh passa på och byta kablar, det är inte något direkt merarbete, men ska man snåla kan man juh alltid låta bli, ja om dom är i bra skick alltså.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3478


Trådstartare
Nä, snål är det dummaste man kan vara!!

Locket & rotorn går på 1200kr.... Så ett nytt Magnecore kitt för lika mycket känns som en p**s i älva!
Men kan de små ryckningarna försvinna som jag frågade om i denna tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18038

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: När byta?

Jovani skrev:

Skall man passa på och byta till nya tändstifts kablar samtidigt

Andrew Petrykowski skrev:

om du nu ändå ska byta fördelarlocket kan du juh passa på och byta kablar, det är inte något direkt merarbete



Finns väl egentligen ingen anledning att byta ut något som funkar...
Mät upp och kontrollera kablarna. Kablar som håller värdena, har oskadad isolering och juste kontakter skulle jag låtit sitta kvar

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Jovani skrev:
Nä, snål är det dummaste man kan vara!!

Locket & rotorn går på 1200kr.... Så ett nytt Magnecore kitt för lika mycket känns som en p**s i älva!
Men kan de små ryckningarna försvinna som jag frågade om i denna tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18038


Ja, det skulle kunna vara en bränd rotor tex.

Min rotor brännde i Vansbro i vintras...jag är skåning...

_________________
Daniel Steiner
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Re: När byta?

Jovani skrev:
Har fått rekomenderat att byta fördelarlocket och rotorn i MBn (tror detta har hängt med sen bilen var ny för 13år sedan....)
Skall man passa på och byta till nya tändstifts kablar samtidigt

Blir det någon skilnad tro??


om kablarna inte är ohymmelskt dyra byt de på en gång. Gummi/plast åldras snabbare i värme...

_________________
Roland Johansson
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 90



Håller med Rolle. Byt nu och undvik problem när du minst vill ha det.

Hade från 1991 till 1998 en Audi 80CD (5 cyl) från 1984. Den behövde nya kablar vartannat år för att gå säkert. Kablarna orsakade bl.a. ett stopp på motorvägen utanför Bålsta i värsta snöstormen på annandag jul med bilen fullpackad, samt att jag missade flyget till Sydafrika från Arlanda en fuktig höstdag. >
och ingen av gångerna fanns det några yttre tecken på att något var galet.

Så byt nu...

_________________
//Jens Hansson

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: När byta?

Rolle Scirocco skrev:

om kablarna inte är ohymmelskt dyra byt de på en gång. Gummi/plast åldras snabbare i värme...

Är det roligare när en dyr kabel ställer till med problem mitt i natten när det regnar som värst?
Förstår iofs resonemanget, en billig felkälla kan man hålla fräsch utan att det svider. Men åker man runt och är orolig så borde väl priset inte spela nån roll?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: När byta?

Kristian Larsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:

om kablarna inte är ohymmelskt dyra byt de på en gång. Gummi/plast åldras snabbare i värme...

Är det roligare när en dyr kabel ställer till med problem mitt i natten när det regnar som värst?
Förstår iofs resonemanget, en billig felkälla kan man hålla fräsch utan att det svider. Men åker man runt och är orolig så borde väl priset inte spela nån roll?


Nä, men det är juh nästan lättare att byta kablar om man ändå byter fördelarlock, om då kablarna inte kostar speciellt mycket kan det vara en idé att fräscha upp dom, om kablarna däremot kostar en massa är det juh inte lika kul att byta när dessa verkar funka
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: När byta?

Andrew Petrykowski skrev:

om kablarna däremot kostar en massa är det juh inte lika kul att byta när dessa verkar funka

Men en billig kabel som fungerar är det lika bra att byta eller?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: När byta?

Kristian Larsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

om kablarna däremot kostar en massa är det juh inte lika kul att byta när dessa verkar funka

Men en billig kabel som fungerar är det lika bra att byta eller?

En billig kabel slits förmodligen snabbare än en dyr kabel, det lär säkerligen finnas någon anledning till varför en billig kabel är just en billig och vice versa...
Sen så är det juh som sagt nästan lättare att byta fördelarlock med extra kablar, men det kanske är att ta i att kalla det för en anledning
Citera
Skruva banåkabil
När byta?
1603 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande