Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sladda på banan?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10322 besök totalt
Henrik Braun
Blekinge
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Sladda på banan?

är ny i banracingsamanhang, har tänkt att åka runt på lite banträffar i sommar. eftersom att jag inte har bil, väghållning, däck, eller intresse av att ligga o leta perfekta varvtider, så vill jag bara ha roligt. åka fort, o gärna på sladd. får man sladda, eller blir folk sura då?

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Snacka med KristianAE86 här på forumet om du gillar att sladda.
Han är den person i sverige som jobbar mest för den bilsporten som kallas drifting.
För övrigt så är det normalt folkvett som gäller på banan, precis som ute i trafiken.

EDIT: Glömde länken.. www.drifting.se

Citera
Henrik Braun
Blekinge
Här sen Mar 2005

Trådstartare
jo, drifting är skoj det oxå. men det jag menar är inte på något vis nån idiotkörning, utan banåka på sladd. under kontroll, naturligtvis. det tycker jag är fantastiskt roligt!!

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Ja, det är ju det drifting handlar om..

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

du har PM

Citera
Henrik Braun
Blekinge
Här sen Mar 2005

Trådstartare
nej, drifting är på mycket mindre banor oftast. gärna ett fält med utplacerade konor osv. eller en liten tight bana, typ sturup.

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag kan bara svara för mig själv men jag tycker det är oerhört irriterande med folk som sladdar.
Man vet aldrig om dom har full kontroll eller inte vilket gör att man får slå av på tempot och tappar rytmen i några kurvor innan man kommer in i det igen och då kommer nästa sladd. Dom få gånger jag hamnat bakom nån som sladdar så har jag kört in i depån och väntat ut dom....
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Drifting kommer att köras på Härnösand Motorpark/Midlanda i sommar så då kan man få chansen att åka brett utan att banchefen blir sur
Kommer att på onsdagarna att bli mer pröva på för att sedan på fredagarna blir lite mer seriöst i annan regi om jag har förstått det rätt. Vore skoj om en jäkla massa folk dök upp

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Sladda på banan?

Henrik Braun skrev:
är ny i banracingsamanhang, har tänkt att åka runt på lite banträffar i sommar. eftersom att jag inte har bil, väghållning, däck, eller intresse av att ligga o leta perfekta varvtider, så vill jag bara ha roligt. åka fort, o gärna på sladd. får man sladda, eller blir folk sura då?

Ja, jag hade nog blivit upprörd. Vet dock inte med säkerhet för jag har aldrig råkat ut för det. Precis som tidigare skrivits så är ju drifting en ny gren inom SBF. Vet att Kristian och Fyrh bl.a varit på Knutan och kört driftning. Jag tycker att det är en helt annan grej som inte bör förväxlas eller beblandas med "vanlig" banåka.

Blir det poppis så kanske det med tiden blir så att det blir separata pass på banträffar som är ägnade åt medveten sladdning, men att blanda det med åkning där man söker det snabba och snygga spåret känns farligt tycker jag. Dels för att sladdning nog över lag går långsammare (och därmed hastighetskillnader, farligt....) samt att jag föreställer mig att spåret som det sladdande ekipaget tar är mer oförutsägbart. Dessutom tror jag att stoppsladdsfrekvensen lär bli *mycket* högre vilket gör det ännu farligare.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Gatebilträffarna i Norge, t.ex. på Rudskogen, där kan man åka bana och sladda så mycket man vill, för det gör norrmännen.
Att åka runt så i Sverige är ingen höjdare, det skulle nog inte uppskattas för mycket av arrangörer/deltagare. Så om det är bana du vill sladda på så åk till Rudskogen, en riktigt rolig bana faktiskt.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

SciroccOMats skrev:
Jag kan bara svara för mig själv men jag tycker det är oerhört irriterande med folk som sladdar.
Man vet aldrig om dom har full kontroll eller inte vilket gör att man får slå av på tempot och tappar rytmen i några kurvor innan man kommer in i det igen och då kommer nästa sladd. Dom få gånger jag hamnat bakom nån som sladdar så har jag kört in i depån och väntat ut dom....

Jag håller med till 100%! thumbs up

De enda gångerna det är så att säga OK, enligt mitt tycke i alla fall, är vid ett "misstag", t.ex. för hög fart, fel spårval eller goja på banan. Då inser man som regel oxo sitt misstag och nästa varv händer det inte.

Henrik Braun skrev:

Det är möjligt att jag är hård i mina åsikter, men har man inte bil, väghållning eller däck så har man inte på en racerbana att göra. Att ha bilen i banmässigt skick är något annat än i gatskick, och jag vill i alla fall inte åka runt bland gungande bilar med slappa bromsar.

Det bästa du kan göra är att besöka en banträff för att se om det är vad du väntade dig. Kolla upplägg och fråga, jag vågar lova att du blir väl omhändertagen...

Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003

Mathias Johansson skrev:
Det är möjligt att jag är hård i mina åsikter, men har man inte bil, väghållning eller däck så har man inte på en racerbana att göra. Att ha bilen i banmässigt skick är något annat än i gatskick, och jag vill i alla fall inte åka runt bland gungande bilar med slappa bromsar.
Jag tycker nog du är lite hård faktist, självklart ska man inte åka ut om bromsarna är slut mm men har man en gatbil i gott skick så är det ok att köra bana, man behöver ju inte sticka ut i de snabba grupperna. Bättre att folk testar sin gatbil på bana trots vanliga gatdäck och standardväghållning än på allmän väg.
Citera
Henrik Braun
Blekinge
Här sen Mar 2005

Trådstartare

SÅ dålig är den inte, men jag är mycket väl medveten om vad som behövs för att göra mig nöjd, om det ska köras seriös banåka. så bra är den däremot inte. men jag måste klargöra att det är inget "drifting" sladdande jag menar, med riktiga uppkast o retursladdande, utan ja tänk själva en E28 med ca 500HP o sportchassi, hård diff, vanliga gatdäck. den är skitråkig att köra om man inte får drifta ut ur böjarna.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Henrik Braun skrev:
men jag måste klargöra att det är inget "drifting" sladdande jag menar....den är skitråkig att köra om man inte får drifta ut ur böjarna.

vad är skillnaden?
sladd som sladd, båda har väl ungefär lika stor risk att gå överstyr...

Jag har också 500 hp och "sportchassie", men det är ju roligare när det verkligen går fort, än att ligga på bredställ i varenda kurva.
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Nej, det roliga på en banträff är inte att sladda ut ur böjarna utan få till den perfekta bromspunkten, apexträffen och känna bilen glida ut mot curbsen lungt å fint Att det går fort men inte behöva jobba extremt mycket med bilen för att få den dit man vill, det är göttigt!!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Nybörjare + 500 hk + tung bil + orignalbromsar.... låter lite farligt faktiskt.

Tror att en *försiktig* attityd till körandet dom första 3-4 banmötena faktiskt är väldigt nyttigt. Sladdande pga mycket gasande ingår inte i den attityden tyvärr IMHo. Ja, jag vet, jag är vuxen och tråkig....

Blekinge
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Henrik Braun skrev:
men jag måste klargöra att det är inget "drifting" sladdande jag menar....den är skitråkig att köra om man inte får drifta ut ur böjarna.

vad är skillnaden?
sladd som sladd, båda har väl ungefär lika stor risk att gå överstyr...

Jag har också 500 hp och "sportchassie", men det är ju roligare när det verkligen går fort, än att ligga på bredställ i varenda kurva.

det är väl rättså stor skillnad? i drifting ska du sladda hela tiden, helst på raksträckorna också. det kan ju bli jobbigt på en racebana.

sen hur stor risken att det går överstyr är, är ju upp till var och en. jag skulle inte ge mig på något jag inte ror i land.

Men jag fattar hur det ska va, inget sladdande. synd!

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Henrik Braun skrev:
utan ja tänk själva en E28 med ca 500HP o sportchassi, hård diff, vanliga gatdäck. den är skitråkig att köra om man inte får drifta ut ur böjarna.

om definitionen på bankörning är detta så är det ju helt klart att du skall börja med drifting och inte banåka. Åtminstonde verkar ju bilen vara byggd för det och inte för banåka.

Sedan är du naturligtvis alltid välkommen att komma och åka bana men då skall man ta till sig vad bankörning innebär och försöka utveckla och öva sig i det. Då ingår definitivt inte driftig och andra sladdövningar.

Det är lite som att gå på konstsimning och istället köra undervattensrugby med de andra stackarna. thumbs down

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:

Det är lite som att gå på konstsimning och istället köra undervattensrugby med de andra stackarna. thumbs down

ROTFLOL!!!!

Kåtebol
Här sen Nov 2002

Maciej Karpinski skrev:
Mathias Johansson skrev:
Jag tycker nog du är lite hård faktist, självklart ska man inte åka ut om bromsarna är slut mm men har man en gatbil i gott skick så är det ok att köra bana, man behöver ju inte sticka ut i de snabba grupperna. Bättre att folk testar sin gatbil på bana trots vanliga gatdäck och standardväghållning än på allmän väg.

Det var nog så jag menade egentligen.

En standardbil i gott skick är givetvis helt o.k på bana.

Däremot står jag helt för att sladdande inte hör hemma på bana.

Blekinge
Här sen Mar 2005

Trådstartare
porschedriver skrev:
Henrik Braun skrev:
utan ja tänk själva en E28 med ca 500HP o sportchassi, hård diff, vanliga gatdäck. den är skitråkig att köra om man inte får drifta ut ur böjarna.

om definitionen på bankörning är detta så är det ju helt klart att du skall börja med drifting och inte banåka. Åtminstonde verkar ju bilen vara byggd för det och inte för banåka.

Sedan är du naturligtvis alltid välkommen att komma och åka bana men då skall man ta till sig vad bankörning innebär och försöka utveckla och öva sig i det. Då ingår definitivt inte driftig och andra sladdövningar.

Jag fattar!! jag kommer att åka bana i sommar, men på ett lite tristare sätt än jag själv vill! bättre banåka utan sladd, än ingen banåka alls!! hoppas att drifting kommer igång i sverige, det är ju så man knappt tror det är sant, man SKA sladda!

tack alla för era synpunkter, nu vet jag hur det fungerar.

Citera
Allmänt banåkaforum
Sladda på banan?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
10322 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande