| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Toyo Proxes T1-R vs. Dunlop SP SPORT MAXX
|
5225 besök totalt |
|
Toyo Proxes T1-R vs. Dunlop SP SPORT MAXX
Som ämnet säger vilket däck är att föredra av dessa båda? Toyo Proxes T1-R 1221:- /st Dunlop SP SPORT MAXX 1482:- /st Däcken ska monteras på en Impreza GT med dim. 215/45 17" Bilen ska köras till vardags, men också på banträff under sommaren. Kom igen nu, snabba och bra svar.... man är ju ivrig att beställa nu när solen skiner utanför!!
/ Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
mina toyo höll inte länge... 800 mil ca (bakdäcken...) gatkörning...
Men de greppade hyffsat bra! _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||
|
Har kört ca 2.500 mil på Dunlop Sport Maxx (235/35R19)...suveräna däck!!!
Läser man de tester Dunlop Sport Maxx har varit med i sedan det kom (2004) så har det bara haft topp placeringar, speciellt på torr väg! (För ärlighetens skulle bör jag lägga till att jag arbetar på GoodyearDunlop _________________ Carl Aspenberg 9ELVA |
||
|
Tack för svaren! Det lutar nog åt ditt märke Carl!
och fälgarna är redan beställda, Vita Toora Copitizione 17x7"
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
2500 mil?
Kör du some en
Ni som jämför egna erfarenheter när det gäller Toyo, tänk på att T1-R är ersättaren till T1-S och är alltså inte samma däck. T1-R kom 2:a efter Michelin PS i senaste Teknikes Värld. Vet dock inte hur däcket fungerar, men de lutar mot att det blir en uppsättning sådana på min bil. _________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||
|
Enligt tyska auto motor und sports test i nr 6/2005 placerar sig dunlop på plats 4 och toyo på plats 6 av 10 testade däck.
Plats 1 pirelli p zero nero, plats 2 continental sport contact 2, plats 3 bridgestone potenza re050a, plats 4 dunlop sp sport maxx, plats 5 goodyear eagle f1, plats 6 toyo proxes t1r, plats 7 michelin pilot sport ps 2, plats 8 michelin exalto pe 2, plats 9 kumho ecsta ku 19, plats 10 matador mp 45 hectora. Dimension: 225/45-17, testbil bakhjulsdriven mercedes /Johan B
_________________ Johan B |
||
|
bra för mig... jag köpte till sist continental sport contact, det verkar ju inte vara helt fel...
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
Resultat beror ju lite på hur poängen fördelats mellan ljudnivå, komfort o andra viktiga saker
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Det som mäts är: Väghållning bana, våt och torr. Bromsning vått och torrt. Acceleration vått. Akvaplaning rakt fram och kurva. Rullmotstånd. Vägljud. Man kan se de olika delresultaten i siffror. De tio däcken var i princip livärdiga avseende komfort.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Toyo T1R ansågs vara prisvärda i AMS test, men jag gillar varken märket eller mönstret.
Känner någon till Kumho Ecsta SPT / ku31? Såg att dom körde med dom här: http://www.karlskogamotorstadion.com _________________ Peter Jacobsson |
||
![]() |
Däck för banåka
Toyo Proxes T1-R vs. Dunlop SP SPORT MAXX
|
5225 besök totalt |

