Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsnipplar till 993 (brembo)
2298 besök totalt
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

På fredag tänkte jag ställa på bilen, sent skall syndaren vakna och ikväll började jag slutfasen, dvs se till att det är fräsch vätska fram. Men - nipplarna är i bedrövligt skick och det är STOR risk att jag råkar runddra någon av dem. Därför: var köper jag nipplar billigt och bra som passar till 993 / Brembo bromsok? Kan såklart ringa Porsche (och det tänkte jag göra imorgon) men expertisen här brukar ha så bra förslag. För visst är det standardgrejor, de här nipplarna? Vem kan tänkas ha hemma, sista chansen blir ju liksom imorgon kväll....

tacksam för förslag!

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Biltema har ett hyfsat sortiment numera, garanterat billigast. Även Mekonomen och liknande borde ha, skruva loss en nippel och ta med in.

Vänersborg
Här sen Jun 2004

nu vet inte jag om denna behandling är nått du vill utsätta dina ok för ,
men jag har fått lära mej detta knep en gång;

innan man ens tittar på en nippel så ger man först oket, runt området där
nippeln sitter ett par rediga smällar med hammaren ... sen avslutar man
med en eller två kyssar rakt på nippeln, "ovanifrån" så att säga.

efter jag började med det har jag aldrig dragit av en nippel .. thumbs up
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

fizz skrev:
nu vet inte jag om denna behandling är nått du vill utsätta dina ok för ,
men jag har fått lära mej detta knep en gång;

innan man ens tittar på en nippel så ger man först oket, runt området där
nippeln sitter ett par rediga smällar med hammaren ... sen avslutar man
med en eller två kyssar rakt på nippeln, "ovanifrån" så att säga.

efter jag började med det har jag aldrig dragit av en nippel .. thumbs up

Inte speciellt smart om man har alubromsok vilket 99% av alla 911 har efter 1983.

Några andra förslag?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Knip fast en svetstång jävligt hårt runt nippeln och ge den en "lätt smekning" innan den lossas.

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Jag använder en hylsa när jag skruvar med luftnipplar. Använder man en nyckel är det enklare att belasta nippeln ojämnt vilket ökar risken för brott.
Jag har faktiskt aldrig lyckats dra av en luftnippel Fast det beror nog mer på att jag byter bromsvätska ganska ofta och att jag har ett litet sortiment med nipplar i verktygslådan (är enklare att byta ut en halvtaskig nippel med en gång då).

Vressel
Här sen Apr 2003

om man drar en nippel rund så kan man knacka ner en lite för liten hylsa över den, har funkat för mej flera ggr.
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för svar!

De är alltså inte runda ännu och jag ska köpa bättre nycklar idag. På Porsche kostar nipplarna 136 spänn styck, x2 per ok x4 för alla oken, huppla! Jag ska ta med mig en utskruvad nippel till Biltema tror jag bestämt...

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Frisk skrev:
Tack för svar!

De är alltså inte runda ännu och jag ska köpa bättre nycklar idag. På Porsche kostar nipplarna 136 spänn styck, x2 per ok x4 för alla oken, huppla! Jag ska ta med mig en utskruvad nippel till Biltema tror jag bestämt...

Lite lagom med värme från en varmluftspistol och försiktig knackning med liten hammare rakt ovanifrån på nippeln innan du försöker lossa är tips. Att bromsvätskan värms lite gör inget då du ändå kommer få lufta.

Malmö
Här sen Maj 2003

om du ändå är på Biltema så köp deras papegojtång.

De är suveräna att lossa runddragna muttrar med. De är utformade så de kniper hårdare om skruvskallen när man tar i.

/HANDVERKTYG/TÄNGER/UNIVERSAL/

Polygrip "Papegoja"
Med extremt hög presskraft. Räfflade käftar och plastöverdragna skänklar. Största gripvidd 35 mm. Längd 250 mm.
Art nr Pris Antal
12-450 69,90 kr

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
om du ändå är på Biltema så köp deras papegojtång.

De är suveräna att lossa runddragna muttrar med. De är utformade så de kniper hårdare om skruvskallen när man tar i.

Är det denna? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80297

Får nog åka och shoppa snart, den och ett par haknycklar till fjäderbenen känns ju som att man ska ha

Edit:
vågar nästan sätta en peng på en eller flera av dessa luftningsnipplar är rätt
66-470
66-472
66-457

Göteborg
Här sen Nov 2002

Instämmer, Tyvärr brukar man behöva lite åtdragning innan kraften övergår från "klämma åt fasen" til "dra runt fasen" så det är inte alltid den funkar i trånga utrymmen.

Grym att ha liggande hursomhelst! thumbs up

BMW 330i -05
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

MaZ skrev:
Instämmer, Tyvärr brukar man behöva lite åtdragning innan kraften övergår från "klämma åt fasen" til "dra runt fasen" så det är inte alltid den funkar i trånga utrymmen.

Väljer man andra tillverkare än biltema så finns denna typ av tång i alla storlekar, men visst ibland är det stört omöjligt att komma åt.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

porschedriver skrev:
MaZ skrev:

Väljer man andra tillverkare än biltema så finns denna typ av tång i alla storlekar, men visst ibland är det stört omöjligt att komma åt.

Man kan använda en "amerikanare" också. Som en svetstång men betydligt kraftigare. Har dom något riktigt namn?
Ställer man den "för hårt" och orkar med att nypa ihop den så lossnar den inte i första taget.

Jag håller med om att den där papegojmojängen är väldigt bra när det sitter fast. thumbs up

Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack igen för alla tips! Bromsarna är luftade av mig för inte alls så länge sedan, så helt stört omöjligt ska det här inte vara! Jag är mest sur att jag inte upptäckte det här tidigare i vintras En såndär papegojtång låter bra, ska kolla på det nästa varv på Biltema.

Var förbi Mekonomen och inhandlade lite kompletteringar till verktygssatsen hemma. Tittade igenom deras förråd av nipplar och det var så att jag nästan blev lite trött. FY F_N vad många olika varianter det finns, och förstås är inte 993 den modell som förekommer mest i listorna, om jag så säger...

Nåja, det blir nya försök ikväll, jag har fått tag i en klockren nyckel nu som är tajt och sexkantig, det här ska nog gå. Om jag drar sk*ten rund så får jag väl göra som vanligt: svära och skrika. Murphys lag om att (miss)lyckas i verkstaden gäller väl som alltid:
om meken (eller verktyg) är dålig får plånboken lida

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
Skruva banåkabil
2298 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande