| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsnipplar till 993 (brembo)
|
2298 besök totalt |
|
På fredag tänkte jag ställa på bilen, sent skall syndaren vakna och ikväll började jag slutfasen, dvs se till att det är fräsch vätska fram. Men - nipplarna är i bedrövligt skick och det är STOR risk att jag råkar runddra någon av dem. Därför: var köper jag nipplar billigt och bra som passar till 993 / Brembo bromsok? Kan såklart ringa Porsche (och det tänkte jag göra imorgon) men expertisen här brukar ha så bra förslag. För visst är det standardgrejor, de här nipplarna? Vem kan tänkas ha hemma, sista chansen blir ju liksom imorgon kväll.... tacksam för förslag! |
||||
|
nu vet inte jag om denna behandling är nått du vill utsätta dina ok för
,
men jag har fått lära mej detta knep en gång; innan man ens tittar på en nippel så ger man först oket, runt området där nippeln sitter ett par rediga smällar med hammaren ... sen avslutar man med en eller två kyssar rakt på nippeln, "ovanifrån" så att säga. efter jag började med det har jag aldrig dragit av en nippel .. |
||||
Inte speciellt smart om man har alubromsok vilket 99% av alla 911 har efter 1983. Några andra förslag? _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
Jag använder en hylsa när jag skruvar med luftnipplar. Använder man en nyckel är det enklare att belasta nippeln ojämnt vilket ökar risken för brott.
Jag har faktiskt aldrig lyckats dra av en luftnippel Fast det beror nog mer på att jag byter bromsvätska ganska ofta och att jag har ett litet sortiment med nipplar i verktygslådan (är enklare att byta ut en halvtaskig nippel med en gång då).
_________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Tack för svar!
De är alltså inte runda ännu och jag ska köpa bättre nycklar idag. På Porsche kostar nipplarna 136 spänn styck, x2 per ok x4 för alla oken, huppla! Jag ska ta med mig en utskruvad nippel till Biltema tror jag bestämt...
|
||||
Lite lagom med värme från en varmluftspistol och försiktig knackning med liten hammare rakt ovanifrån på nippeln innan du försöker lossa är tips. Att bromsvätskan värms lite gör inget då du ändå kommer få lufta. _________________ Roland Johansson |
||||
|
om du ändå är på Biltema så köp deras papegojtång.
De är suveräna att lossa runddragna muttrar med. De är utformade så de kniper hårdare om skruvskallen när man tar i. /HANDVERKTYG/TÄNGER/UNIVERSAL/ Polygrip "Papegoja" Med extremt hög presskraft. Räfflade käftar och plastöverdragna skänklar. Största gripvidd 35 mm. Längd 250 mm. Art nr Pris Antal 12-450 69,90 kr _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Är det denna? http://www.biltema.se/products/produ Får nog åka och shoppa snart, den och ett par haknycklar till fjäderbenen känns ju som att man ska ha Edit: vågar nästan sätta en peng på en eller flera av dessa luftningsnipplar är rätt 66-470 66-472 66-457 _________________ Pär Hylander |
||||
|
Instämmer, Tyvärr brukar man behöva lite åtdragning innan kraften övergår från "klämma åt fasen" til "dra runt fasen" så det är inte alltid den funkar i trånga utrymmen.
Grym att ha liggande hursomhelst! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Väljer man andra tillverkare än biltema så finns denna typ av tång i alla storlekar, men visst ibland är det stört omöjligt att komma åt. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Man kan använda en "amerikanare" också. Som en svetstång men betydligt kraftigare. Har dom något riktigt namn? Ställer man den "för hårt" och orkar med att nypa ihop den så lossnar den inte i första taget. Jag håller med om att den där papegojmojängen är väldigt bra när det sitter fast. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Tack igen för alla tips! Bromsarna är luftade av mig för inte alls så länge sedan, så helt stört omöjligt ska det här inte vara! Jag är mest sur att jag inte upptäckte det här tidigare i vintras
En såndär papegojtång låter bra, ska kolla på det nästa varv på Biltema.
Var förbi Mekonomen och inhandlade lite kompletteringar till verktygssatsen hemma. Tittade igenom deras förråd av nipplar och det var så att jag nästan blev lite trött. FY F_N vad många olika varianter det finns, och förstås är inte 993 den modell som förekommer mest i listorna, om jag så säger... Nåja, det blir nya försök ikväll, jag har fått tag i en klockren nyckel nu som är tajt och sexkantig, det här ska nog gå. Om jag drar sk*ten rund så får jag väl göra som vanligt: svära och skrika. Murphys lag om att (miss)lyckas i verkstaden gäller väl som alltid: om meken (eller verktyg) är dålig får plånboken lida
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2298 besök totalt |