| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bakvagnsbussningar (silentblock) på E30
|
<< 1, 2 6367 besök totalt |
tänkte mest för motorn, trivs den med att kunna gunga till lite när man kör? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Jag provade med DTM motorkuddar och växellådskuddar på min bil nu har jag ju bara en 4 cyl
motor , det gick inte och sitta i bilen pga viberationer och ljud. Nu har jag aluklädda Volvo 164 motorkuddar och styvare växellådskuddar och det blev styvt och tyst man får bara tänka på att förstärka motorbalken så inte bultarna i kudden åker igenom. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||
|
Blocken till räserpeggan gör jag i boxad fyrkantprofil med isvetsade muttrar och pinnbult, de är iofs fyrkantiga original och den lösningen kanske inte funkar på BMW:n. Annars är det väl fler som har tillgång till bågfil och svets än som har tillgång till svarv eller fräs, så det kan ju vara en lösning i en del fall.
Överst på bilden är en tidig, ännu o-boxad, inkarnation:
De går förresten under termen "noisy blocks" numera eftersom de inte lär göra bilen särskilt "silent"...
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Jag blir lite fundersam nu.. Jag har alltid trott att man uttalat det "sajlentblock" men flera av de jag pratat med har sagt "silentblock" uttalat på ren svenska. Hur ska vi ha det? Vad är rätt, vad är fel? _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Silent är väl också ett korrekt utryck för tystnad, från franskan? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Letar runt lite efter bussningar till min e30. Hade då tänkt byta i silentblocken och även bärarmsbussningarna. Finns det några billigare alternativ och/eller kan man handla billigt utomlands?
_________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||||||
nej de är ju svårt när den står i garaget (skall jag säga... )
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Hmm
Den användes iaf aktivt tre säsonger på 90-talet (och i söndags på A-torp blev det ett och annat varv).
Såg inte din E30..
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
Beställs direkt hos BMW eller genom åf? mvh / Daniel _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||
|
Får man föreslå en förstärkning på ovansidan av fästet till silentblocken .
På vår E21:a blev det så här
silentblocken är av polyuretan , och bilen har plågats ganska många timmar på bana. Mvh Jonas _________________ Jonas ohliw Mercedes C32 AMG |
||||||
Jag vill komma i kontakt med den här killen om han fortfarande tillverkar dessa. Har sökt på Autopower men vet inte riktigt hur jag skall hitta..
_________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||||
|
Har för mig att han hade : torjoki@hotmail.com
Du får prova. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Torjoki har inte ngn alluminium hylsa i mitten på sina delrinbussningar, vilket är lite synd
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Såg det också, dock så är hålet kring skruven ganska så stort och bussningen styr i karossen, sen så har man ju en stor bricka i botten och spänner man skruven skall den ju inte då kunna äta något på bussningen. Men om fallet är så i verkligenheten vet jag inte. Funderade på att svarva i en rf hylsa men de blev inte av. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bakvagnsbussningar (silentblock) på E30
|
<< 1, 2 6367 besök totalt |