| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ställ in slutväxel
|
1 besök senaste veckan (15708 totalt) |
|
Ställ in slutväxel
I de växelådor(typ transaxelväxellåda) jag skruvar brukar piongen vara märkt så man vet var den skall stå i djupled. Nu har jag en NY slutväxel utan märking och behöver försöka förstå hur man gör med märkfärg. Någon som kanske har några bra bilder på hur det skall se ut??? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Googlade fram denna:
http://www.drivetrain.com/ringpinion Känner igen den. Tror det var den jag använde när jag shimsade om mantans bakaxel. om det var det där du menade? Edit, var det nog inte alls den jag använde föresten, men det kanske funkar endå. När jag ändå var i farten: http://moparmusclemagazine.com/howto _________________ Markus Ålind |
||
|
|
||
Intressant bild, får mig att tänka på när min kompis, som jobbade med produktionsteknik på Volvos växellådsfabrik i Köping, berättade om hur "fläcken" (jo, det kallas tydligen så , internt där ivf) skulle så ut. Tydligen skulle det vara rätt olika beroende på vilken slutväxel det var. Konsekvenserna om det blev fel var tydligen stora, haveri inom ngn dag vid forcerad testning. _________________ Pär Hylander |
||
|
Ja, fråga mig om vad en feljusterad slutväxel slutar
En ny tur till Tolli som inte fick det rätt första gången Givetvis med nya delar eftersom den gamla var kass
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
det varierar en hel del, men det kanske är märkfärgen som är lite för "torr"? Pär: borde inte shimsningen för tex slutväxlar vara relativt generell?
relativt alltså
|
||
|
Detta var intressant!
Var finns färgen och när bjuder Fuling in till växelådsmekardag?
Tar med en BMW-diff då så kan vi leka med den.
|
||
|
citat:
det varierar en hel del Japp och det stör mig lite. Men brukar det bli lika på alla kuggar???? citat: men det kanske är märkfärgen som är lite för "torr"? Vad skulle det göra för skilnad???? Nu hadde jag inge riktig märkfärg utan fustruns fönsterfärg fick duga
Tror ni det blir någon skiland med "riktig" märkfärg??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Ärligt talat så vet jag inte, redogjorde bara för vad min kompis berättade. Får jag gissa så är väl metodiken med schimnsingen densamma, men hur slutresultatet, "fläcken", ska se ut kanske kan skilja lite. En liten text från länken ovan stödjer kanske det "Every gear has a characteristic pattern" Edit: Detta är dock väldans intressant och jag tror inte ämnet varit uppe här tidigare! _________________ Pär Hylander |
||
|
Re: Ställ in slutväxel
Vad är det för slutväxel? Är det "Autobahn" utväxlingen som har nytillverkats?
_________________ //Mikael Jardstam |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ställ in slutväxel
|
1 besök senaste veckan (15708 totalt) |