| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sport luftfilter i orginal box?
|
2 besök senaste veckan (2977 totalt) |
|
Sport luftfilter i orginal box?
Jag är 100% säker på att jag kommer att köpa ett sportluftfilet som jag kommer att lägga i orginal boxen på min 968;a. Frågan är om det skulle göra nån skilnad om jag i samma veva borrade upp lite exstra hål i luftburken? Är det nått jag skulle ha vinning av? Nått liknande det som är gjort på denna S2a. http://www.944sverige.com/forum/view _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Prio ett är att få in mera KALL luft. Det vet i aktten om nga 10mm hål kommer åstakomma...
Får man plats med ett Saab 900 eller ett Ivecofilter liknande alt 2 i länken så skulle det nog vara en bra lösning om man kunde skärrma av bakifrån från varmluft. |
||||
|
Jag borrade ett hål i min luftfilterbox på ca 10cm i diameter på min BMW 323i E21. Drog också en slang ifrån fronten till hålet, jag märkte att gasresponsen blev mkt kvickare trots att jag hade extra folk i bilen. =)
Kommer att köra samma melodi på min Kadett GSi nu istället för öppet filter. _________________ MVH Christopher Djuric |
||||
På rejsbilar kan man märka att dom varvar ur 3-400 rpm extra med liknande mods. |
||||
Kapar tråden lite... Stod och höll i ett SAAB-filter på bildelsaffären häromdagen, men lade tebax det på hyllan eftersom jag inte visste... Hur pass "bra" flödar ett Saab900-filter på en skala? om jag gör en egen burk och stoppar i ett sådant filter, hur långt räcker det på en 2 liters sugmotor? |
||||
|
Jag slängde mitt "bling-bling" filter i helgen och satte dit ett stort SAAB filter istället, har dessutom tidigare tagit bort ena extra ljuset. Tycker att det är bättre respons än original. Dock kan det vara placebo effekt.
Avskärmningen måste jag göra om då den i plåt skramlade såpass. Får bli i plast nästa gång. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Egentligen är det Bisting du ska fråga. Men pappfilter har väl normalt väldigt bra genomsläpp samt att dessa stora, cylindriska, filter har mkt stor area. Särskillt jämfört med vad många bilar har original... Inget bra svar, men... |
||||
Har redan snackat med honom om det, ville bara ha en second opinion...
Jag tror själv att SAAB-filtret räcker för mina behov...
|
||||
Tror jag oxå det gör. |
||||
|
Så det är alltså en god idè att lägga ett sportluftfilter i orgboxen o ta upp lite extra hål?
Filtret sitter ju ganska bra i 968;an då det sitter framför motorn en bit bort från alla värmekällor. Det skulle vara en smidig lösning, om det funkar. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Det går inte få dessa motorer att låta roligt, inte ens med 3"-system å öppet filter
Jag har båda å det är inget som hettsar upp mig precis. Inte som en luftkyld boxersexa iaf. På min 964 borrade jag luftburken å det gav ett härligt ljud.
Tolli kallar dessa för traktormotorer
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
|
En liten följdfråga på temat...
om man på en förgasarmotor öppnar upp andningsvägarna med en generösare filter (eller kanske bara en tratt) åker man väl på att bestycka om den för att uppnå några vinster? Är det på känn som gäller eller finns det några bra tumregler? _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Önskan var inte att få fränare ljud, önskan var att få en lite rappare motor... O då är frågan om det gör vare sig till eller i från att borra några hål luftburken
.
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Det är så
original filtret sitter ju bra monterat på 968;an, längst fram i nosen långt från varma grenrör mm. O jag vill inte modda alt för mycket med rördragningar osv så därför så tyckte jag att detta var ett bra o smidigt alternativ. Nu sitter det ju en snorkel som styr in luften i burken. Frågan är om man kan hjälpa luften på traven med lite fler hål. En tanke är ju att Porsche en gång konstruerade det på det vis som det ser ut... O det måste väll funnits en tanke bakom detta...Detta gör mig lite tveksam till om man har nån vinning av ingreppet. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
En sak man kan göra är att se till att den luften man vill ha n i boxen samlas upp mer effektivt kanske?
Som du säger, visst finns det tanke bakom, men ändamålen och kraven är lite annorlunda från fabriken oxå. Borra 837647st 10mm tror jag bara blir sämre. Göra ngt seriöst som skyfflar in mer luft kan hjälpa till så motorn varvar ur lite bättre på rakorna samt att rerpsonsen KAN bli lite bättre. Mao, man får inget gratis. Och lite rördragning ska väl inte vara allt för avancerat? Mest att det brukar vara trångt. |
||||
om bilen dvs din porsche har ngt luftinsläpp till boxen vid grillen så skulle jag ta bort org röret och ta upp 2-3st hål framtill (i bilens färdriktning) i boxen och limma i basportar (Sånna snygga som finns i bilsterioaffärer . Men det finns en hake vissa bilar blir knasiga då luftmängd/luftmassemätaren flippar ur när man kör öppet filter eller borrar boxen.
Lycka till _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Sport luftfilter i orginal box?
|
2 besök senaste veckan (2977 totalt) |

