Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Utan plenum på S14-motor?
1356 besök totalt
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Utan plenum på S14-motor?

Hej!

Någon som vet hur man går tillväga om man ska köra med öppna trattar på en s14-motor?

Det går ju normalt sett in två stycken luftslangar in i plenumet.. vad ska man göra med dem?
Sen funderar jag lite på vart man ska göra av lufttempgivaren..


tips?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



TVÅ luftslangar???

Det du behöver är ngn form av eftermarknadssprut eller piggyback. Det senare skulle jag inte rekomendera dock... Har hört allt för mkt negativa historier om dem.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
TVÅ luftslangar???

Det du behöver är ngn form av eftermarknadssprut eller piggyback. Det senare skulle jag inte rekomendera dock... Har hört allt för mkt negativa historier om dem.



hehe.. nu var jag lite otydlig!

Det går ju givetvis in EN STOR slang med luft.. men undertill och på sidan går det även in/ut trvå små slangar.. vakuum? kanske...

Det är dem jag undrar över..

Jag har ett slags piggyback system ..som jag hoppas funkar bra
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Dom 2 slangarna under är väl den ena till vevhusvent har jag för mig går inte den andra till tomgångsmotorn. Jag har pluggat båda på kolfiberboxen, men jag har iof tagit bort både vevhusventen
och tomgångsgrejorna.Vevhusvent kör jag genom ett gammalt DTM filter .Lufttempgivaren sitter nu i kolfiberboxen. Skall du få det att funka ordentligt får du nog ha ett eftermarknadssprut just som AL säger. Kan rekomendera DTA Pro 8 blev en jäkla skillnad när jag satte på ett sådant.
Har du fått luckan ?

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Precis som Wiking säger så är den ena till tomgångsmotorn och den kan du ta bort och justera på spjället och i sprutet om du vill det. Vevhusventilationen kör jag lite raggarknep på och kör ner i en pet flaska i nuläget, finns dock en hel del snyggare varianter...
Tempgivaren satte jag i plattan som trattarna sitter på, syns strax under fästet till gaswiren på denna bild.


_________________
Jonas Edling
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Precis som Wiking säger så är den ena till tomgångsmotorn och den kan du ta bort och justera på spjället och i sprutet om du vill det. Vevhusventilationen kör jag lite raggarknep på och kör ner i en pet flaska i nuläget, finns dock en hel del snyggare varianter...
Tempgivaren satte jag i plattan som trattarna sitter på, syns strax under fästet till gaswiren på denna bild.



Tack för era svar!!

Tror jag frågat det förr men... var köpte du ditt filter Jonas? Misab?

Blir nog att meka bort tomgångmotor etc då.. hmm... det kanske blir fler frågor i denna tråd.. Om några dagar
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Peter E skrev:
M3Jonas skrev:
Precis som Wiking säger så är den ena till tomgångsmotorn och den kan du ta bort och justera på spjället och i sprutet om du vill det. Vevhusventilationen kör jag lite raggarknep på och kör ner i en pet flaska i nuläget, finns dock en hel del snyggare varianter...
Tempgivaren satte jag i plattan som trattarna sitter på, syns strax under fästet till gaswiren på denna bild.



Tack för era svar!!

Tror jag frågat det förr men... var köpte du ditt filter Jonas? Misab?

Blir nog att meka bort tomgångmotor etc då.. hmm... det kanske blir fler frågor i denna tråd.. Om några dagar


Trendab har väl också ITG filter.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Det kommer från Trendab, du måste ha ett som är rätt djupt för att få plats med trattarna. Kommer inte ihåg om det var 12 eller 15cm.

_________________
Jonas Edling
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Då var ITG-luftfiltret beställt thumbs up

Har några undringar...

1. De slangar som går in i insuget från tomgångsmotorn.. har ni pluggat dem eller hur löste ni det?
2. Vevhusventilationen,.. skickar ni oljan i retur till tråget? isf ska den filtreras/dunsta först?
3. Kablarna som blir över är de bara att gömma lite snyggt..? hur gjorde ni?

Sen en liten annan fundering.. har någon här plockat bort sin barometer till sin s14?

Är tacksam för alla era tips! thumbs up


mvh Peter
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
upp!
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Jsg hsr plockat bort tomgångsmotorn helt kastat den i det polska runda arkivet.
Vevhusventilationen kör jag genom ett gammalt DTM filter och sen ner i sumpen
för det blir tydligen en del olja som åker ut i ventilationen.
Kablarna har jag "bara" gömt undan lite snyggt har menat att "klippa" bort dom
när allt funkar problemfritt.

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
Skruva banåkabil
Utan plenum på S14-motor?
1356 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande