| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utan plenum på S14-motor?
|
1356 besök totalt |
|
Hej! Någon som vet hur man går tillväga om man ska köra med öppna trattar på en s14-motor? Det går ju normalt sett in två stycken luftslangar in i plenumet.. vad ska man göra med dem? Sen funderar jag lite på vart man ska göra av lufttempgivaren.. tips?
|
||||
|
TVÅ luftslangar???
Det du behöver är ngn form av eftermarknadssprut eller piggyback. Det senare skulle jag inte rekomendera dock... Har hört allt för mkt negativa historier om dem. |
||||
hehe.. nu var jag lite otydlig! Det går ju givetvis in EN STOR slang med luft.. men undertill och på sidan går det även in/ut trvå små slangar.. vakuum? kanske... Det är dem jag undrar över.. Jag har ett slags piggyback system ..som jag hoppas funkar bra
|
||||
|
Dom 2 slangarna under är väl den ena till vevhusvent har jag för mig går inte den andra till tomgångsmotorn. Jag har pluggat båda på kolfiberboxen, men jag har iof tagit bort både vevhusventen
och tomgångsgrejorna.Vevhusvent kör jag genom ett gammalt DTM filter .Lufttempgivaren sitter nu i kolfiberboxen. Skall du få det att funka ordentligt får du nog ha ett eftermarknadssprut just som AL säger. Kan rekomendera DTA Pro 8 blev en jäkla skillnad när jag satte på ett sådant. Har du fått luckan ? _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
|
Precis som Wiking säger så är den ena till tomgångsmotorn och den kan du ta bort och justera på spjället och i sprutet om du vill det. Vevhusventilationen kör jag lite raggarknep på och kör ner i en pet flaska i nuläget, finns dock en hel del snyggare varianter...
Tempgivaren satte jag i plattan som trattarna sitter på, syns strax under fästet till gaswiren på denna bild.
_________________ Jonas Edling |
||||
Tack för era svar!!
Tror jag frågat det förr men... var köpte du ditt filter Jonas? Misab? Blir nog att meka bort tomgångmotor etc då.. hmm... det kanske blir fler frågor i denna tråd.. Om några dagar
|
||||
Trendab har väl också ITG filter. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Då var ITG-luftfiltret beställt
Har några undringar... 1. De slangar som går in i insuget från tomgångsmotorn.. har ni pluggat dem eller hur löste ni det? 2. Vevhusventilationen,.. skickar ni oljan i retur till tråget? isf ska den filtreras/dunsta först? 3. Kablarna som blir över är de bara att gömma lite snyggt..? hur gjorde ni? Sen en liten annan fundering.. har någon här plockat bort sin barometer till sin s14? Är tacksam för alla era tips! mvh Peter |
||||
|
|
||||
|
Jsg hsr plockat bort tomgångsmotorn helt kastat den i det polska runda arkivet.
Vevhusventilationen kör jag genom ett gammalt DTM filter och sen ner i sumpen för det blir tydligen en del olja som åker ut i ventilationen. Kablarna har jag "bara" gömt undan lite snyggt har menat att "klippa" bort dom när allt funkar problemfritt. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1356 besök totalt |