Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | 1, 2, 3 >> 8465 besök totalt |
Då är alltså även jag med i is-maffian sen några timmar tillbaka.
Det finns vad jag kan se ingen betydlig rost, bortsett från slutdämparen som ska bytas. Servostyrning, taklucka och elspeglar är utrustningen som finns. En fel, som uppmärksammades redan vid provkörning, är att något vibrerar mellan 3- och 4000 varv per minut. Det är ett svagt ljud som låter som ett oregelbundet varvstopp om man ska förklara det enkelt. Uppstår alltså bara mellan de varvtalen. Kan det vara avgassystemet som sitter löst? Det känns också som att nåt sitter löst över 3000 varv, men det låter bara som "varvstopp" mellan 3 och 4000 varv. Jag chansar på avgassystemet, men ljudet är jäkligt svårt att lokalisera. Körde egentligen bara hem bilen till Sthlm i kväll. Orkade inte kolla på felet efter fem timmars resa. om ni har någon aning om vad det kan vara får ni gärna skriva det här! Bilder på bilen kommer inom kort! _________________ Victor Frykholm |
||||||
Planer för bilen är följande, i prioriteringsordning:
1. Byta olja och filter, samt möjligen även tänddelar. Och såklart nollställa servicelampan. Vad ska man använda för olja? Semisyntet hade killen tydligen använt hittils. 2. Ny slutdämpare. Den som sitter på är slut. 3. Åka snabbt-stol. Vilken rekommenderar ni? 183 cm lång och väger 83 kg. 4. En mer greppvänlig ratt. 5. Värre däck och fälgar. Sitter 14" på nu som iofs är rätt bitiga. Men modellen är Courier Monza, vilket inte verkar alltför bra. De är dock sprojlans och funkar bra på transportsträckor. 6. Bromsbelägg och vätska. 7. Bättre väghållning. och så ska jag ju självklart lära mig köra den också! : Så om ni vet någon trevlig banträff för en färsking och hans 318is är ni välkomna att komma med förslag! Här är bilen hos förra ägaren. Min resekompanion tog ett par kort i dag på hemvägen, men han hittar såklart inte sladden till sin kamera, så färskare bilder får ni vänta på. _________________ Victor Frykholm |
||||||
Gratulerar
Den bilen tänkte jag åka och kolla på men det blev bara inte så. Ska dock kolla på en annan E30 318is imorgon. Hoppas den håller måttet. När jag väl hittar rätt bil så har jag ungefär samma planer som du har, Vem vet vi kanske ses i sthlmstrafiken var i sthlm bor du? _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||
Hehe. Låter bra det! Jag bor på Söder! Själv då? _________________ Victor Frykholm |
||||||
Grattis till nya bilen!
Varför inte börja med att ta licens? Tipset är isf att ta licens på SLC racecamp. Mycket kul att se på och av banan samt en bra kurs till billig penning. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Suck. Har kommit upp lite problem.
Inte mindre än FYRA bultar som håller fast ventilkåpan har ingen gäng i toppen. Det bör väl iofs gå att gänga om de fyra hålen i toppen till en lite större dimension. Ska till kompisens jobb (Citroenverkstad) och låna deras lyft för att byta olja snart, så förhoppningsvis har han någon lösning på problemet. De lär ju iaf ha verktyg till ändamålet. Var förbi Mekonomen i dag och köpte Castrol GTS-olja, oljefilter och luftfilter. Upptäckte dessutom att tändkabelhållaren i stort hängde löst och åtgärdade det med ett par nya skruvar. Upplevde att det skumma ljudet mellan 3 och 4000 varv per minut då försvann. Men det kan ha varit ren inbillning. Ska sätta mig i bilen och köa ut till Huddinge strax. _________________ Victor Frykholm |
||||||
Först och främst, grattis!
oljud/vibrationer vid 3000 rpm och uppåt (brukar iofs bara hörs upp till drygt 4000 rpm för att sedan försvinna i övrigt motorljud) kan vara kamkedjan. Den är dåligt spänd och har du tur så räcker det med en ny spännare. Enkel att byta och kostar drygt 500 kronor ungefär, har jag för mig. Tändelar är förhållandevis dyrt till M42an. Byt om det behövs. Stiften bytes utan diskussion. Köpes på BMW. olja.. Om det vistar de lärde som vanligt. Men faktum är att den enda olja om fungerat för mig är Castrol RS 10w-60 (dyr > )Allt annat jag testat blir för varm och tickar avsevärt mycket vid ban/konbanekörning. Lösning är enligt uppgift på gång, sök på forumet. Något annat än helsyntet tycker jag inte är aktuellt. Stol.. En svart Momostol kanske? Bromsbelägg. Original med bättre vätska. Räcker långt enligt min erfarenhet. Se till att skivorna är i bra skick. Det här med ventilkåpan som sitter dåligt på grund av gängras.. Det verkar sannerligen inte helt ovanligt. Insatsgänga är väl första steget att gå. Räcker inte godset till för det så blir M8 nästa steg. Känns dock som ett stort steg. Alla har inte tillgång till M7. EDIT: Jag lyckades verkligen skriva veckans mest röriga och hoppiga svar tror jag.. Hoppas det duger annars får jag göra en stor editering igen.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Grattis till den trevliga bilen!
På min vibrerar något också vid de varvtalen, men jag har kommit fram till att det är bakrutan som börjar skaka då, så den ska jag fästa bättre om några veckor eller så... kolla den också när du e igång! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
Vill inte stjäla din tråd, du får se det som ett tips till dig med
Anton: Har du testat Motuls 300V? Jag körde med Castrols TWS 10W60 och den fick för sig att få motorn att ticka som aldrig för i min 525:a. Men med Motuls 300V 15W50 så återkom det problemet aldrig igen! Nu vet jag ju inte vad du köper RS:en för men är det på meko så gissar jag på att Motul går att få tag på billigare, är du med i sportlkubb så kika vad de kan ge dig för pris på deras sida! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Bruksar man öht med bilen så känns ett kallviscositetsindex på 15w i grövsta laget. Speciellt på en olja som har 50 i övre viscoområde. Funkar säkert bra om man har motorvärmare året runt eller liknande. För min del så får det tills vidare kosta lite extra att köpa RS olja. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Kamkedjan låter ju kanske rimligt. Ska kolla upp det.
Killen jag köpte bilen av sa att hela toppen renoverats direkt efter att han köpt den. Men han hade såklart inga kvitton på det då det gjorts svart av en kompis. Har fyllt på med Castrol GTS 15w-40 nu och får väl uppgradera till sommaren om det blir nödvändigt. Jag tackar gud för insatsfilter! Bakrutan ska kollas upp också. Dock tror jag inte det är den som vibrerar. Det har dessutom konstaterats att avgassystemets upphängningar är dåliga och slutdämparen rentav fallfärdig. Så en ny dämpare står på köpalistan. Vad ska man ha? Simons universal? Pris? Ventilkåpan klarar sig antagligen ett tag till. Men ska försöka köra med insatsgänga vilket verkar vara enklast. Tändstift får man väl också införskaffa antar jag. Pris på BMW? Var ute och luftade den nu i kväll, och bromsarna verkar fungera förvånansvärt bra. Gasade runt med polaren som har en 540 touring, och när hans bromsar mattades hade jag knappt börjat använda mina. Den varvar på fint och är förbannat fin under! Ska skicka ett par bilder strax när jag laddat in dem i datorn! Mvh, _________________ Victor Frykholm |
||||||
Mm för det blir så enkelt med den i stort sett oumbärliga oljekylningen då..
Jag har Simons, kostar väl några hundralappar på Mekonomen eller liknande. Brinner ur ganska fort sen är det bra ljudnivå. Apple Racing ska vara bättre enligt de som testat.
Kostar 67 kronor styck, minus eventuell CS rabatt, om jag minns rätt. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Hehe. Ok då. Men oljekylningen arbetar väl den andre AL på en lösning till?
Får nog bli Simons. Man kanske t o m har råd med en dämpare innan nästa lön. Bilderna blev skit, så jag vågar inte lägga upp dem. _________________ Victor Frykholm |
||||||
Vi retas inte med dig.. Kolla den här tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Till AL --> _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Ang körning på bana för en "färsking" i Stockholmsområdet kan jag rekommendera BMW CS Sthlmssektionens förarträning på Tullinge den 15/5. Titta på www.bmwcs.com/stockholm/ ,där det kommer mer info inom kort.
_________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | 1, 2, 3 >> 8465 besök totalt |