| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Slitagerapport RE540S 235x40x18"
|
807 besök totalt |
|
Hej nu har jag åkt 12 dagar varav 1 bandag med min A3 TsQ (1500 kg) Totalt 166 mil. varav 50 mil transport Sviestad t&R. 20 snabba banvarv. 10 lånsamma banvarv. övrig körning relativt aggresiv med några extra varv i rondeller. Mönsterdjup nya: 5,0 mm Mönsterdjup nu: 4,3 mm. 237 mil / mm slitage => ca. 1000 mil teoretiskt vid blandad körning vilket stämmer med vad Magnus skrev i nån tidigare tråd. Borde ha mätt mönsterdjupet före och efter bankörningen för att se jur mycket vardagskörning sliter. Har bytt till vanliga sommardäck nu för att spara på R-däcken. _________________ Christian Lindblom |
|
Jag har 1st 540 som är som gott som slut nu efter 1år.. ca 80mil på bana kanske och ett fåtal på gata.. Gotland ring var största boven
Måste ha mer camber
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Åkte förra året R888 och RE540 på Clion. Med 540'na åkte vi några 100 gatmil, 3-4 banträffar, superstage och några konbanekörningar. Superstage slet nog mest i förhållande till körsträckan.
Däcken är väl drygt halvslitna i nuläget. RE540 verkar vara slitstarkare än Toyo R888. Gatåka är ju rätt snällt, så 1000mil "blandat" är nog inga problem. Eric, tog Gotland så mycket på däcken? Är det asfalten eller din bil som är den huvudsakliga boven. |
|
Jag tyckte mina RE540 slets fort i början för att sedan hålla bättre när ungefär hälften av mönsterdjupet var borta.
Får se hur länge dom orkar hänga med innan jag måste skaffa en ny uppsättning. Av någon konstig anledning har jag sålt gatdäcken och dess fälgar.
_________________ /Anton Lillsund |
![]() |
Däck för banåka
|
807 besök totalt |