| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fråga till dig som kan elektronik
|
1838 besök totalt |
|
Har skaffat en så kallad laddvakt, den ska bryta strömmen till bränslepumparna om laddtrycket blir för högt. Igentligen är det jordningen som bryts och jag tror att det är jordningen till bränslereläet det gäller. Jag har fått fel variant från fabriken. Har redan bytt 1 gång, och det kommer att ta mig flera veckor att få en ny och det är inte ett alternativ. Problemet är att laddvakten jag köpt sluter strömkretsen vid ett inställt laddtryck, det jag vill är precis tvärtom dvs. att den ska bryta strömkretsen vid ett inställt värde. Laddvakten är enkel, har två flatstift och en justerskruv för inställning av trycket då den ska slå till kontakten. Så det jag behöver är något som ser till att det blir "tvärtom". Är det ett relä som jag behöver och i så fall vilken typ ? Jag kan nog fiska upp tolv volt någonstans om det behövs och jag kan nog placera "vad det nu är jag behöver" så att den inte exponeras för några våldsamma temperaturer. Prylen i fråga får gärna vara snabb, det här är ju motorns livlina. Attans irriterande att jag fått fel, men det kanske ordnar sig det här ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
det finns ju en lätt lösning precis som du säger, köpa ett brytande relä som du stoppar i serie med bränslepumpsreläet...
problemet i det är väl att själv har jag bara sett slutande reläer till bilar, men det finns säkert något relä nånstans... en inverterare skulle väl också vara en lösning, men samma sak där, undrar om dom finns till 12V... den mesta logiken brukar juh gå på 24V _________________ Daniel Karlsson |
||
|
Växelrelä:
När den inte matas med ström genom 85-86 så matar den ut på 87 och sen när den matas med ström slår den om till en annan krets och matar ut på 87a. Den skall man ju kunna använda, brukar kallas växelrelä. Mvh J EDIT: MaZ var snabbare. Här har du en länk till mekonomen http://www.mekonomen.se/inetkat/prod Ps. Skulle jag ha en Porsche så är Biltema det sista stället jag skulle jaga el-prylartill den ifrån Ds. EDIT2: Min länk var superkass men se Roccos bilde lite längre ner i tråden. _________________ Jhonny Kokko |
||
Skulle den här kunna funka (Artikelnr: 37-007-54) ? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p
_________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
Förtydligar tydligheterna
http://www.biltema.se/products/produ EDIT: Ja, men är det säkert att reläet är bättre för 50:- + moms?
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
|
Tusen tack, bra beskrivning!
Bensinen kostar 11 kr litern, jobbar och bor norr om stan det blir billigare att köpa på Elfa än att åka till Biltema, och så sparar jag tid.
_________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
och hoppas på att det inte glödtänder
Jag skulle nog koppla brytaren till både bränsle och tändning. _________________ Jhonny Kokko |
||
|
Men laddvakten kommer väl ändå från Porsche? Bara att det är fel modell... Eller är jag helt fel i trådspåret nu?
Då räcker det gott med ett bryt relä som bryter det som nån på Porsche bestämt oavsett om det är el eller soppa, det tror jag säkert. Dock vill jag tillägga att reläer som ligger i känsliga delar på ett dyrt motorsystem bör vara av högsta kvalisort, både ur "ringentänk" och "vardagstänk"... Talar lite av egen erfarenhet.
/Benjamin _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||
|
Porsche använder en laddvakt på den här modellen som bryter bränslet när trycket blir för högt, det ska ske vid 1.1 - 1.4 bar, turbon laddar 0.7 orginal.
Problemet är att den laddvakt som installerades i bilen för snart 14 år sedan nu blivit "slö" och bryter för tidigt. Det som är illa är att den har en tendens att bryta i slutet av kurvor, förra säsongen i princip varje gång i kurvan efter start och mål på Kinnekulle och i slutet på kurvan efter start och mål på Knutstorp. När bränslet stängs av är det så våldsamt att man slängs framåt, inte så bra för balansen på bilen. Den här prylen är motorns livlina, och med det här upplägget (laddvakt + växelrelä) så är det två saker som måste fungera för att bränslet ska brytas när trycket blir för stort. Det är inte så orimligt att wastegaten hänger sig, att det går hål på någon slang osv. Nu har jag iofs en turbotrycksregulator som håller koll på trycket och både sänker turbotrycket och skickar en varningssignal om det går fel, men ändå. Jag bestämde mig för att vänta med det här, tog och installerade den gamla laddvakten så att den läser turbotryck i "manifold" (vet inte vad det heter på svenska), orginal känner den av trycket i intercoolern (kännt problem, bildas lätt spikar som triggar laddvakten),det var min reservplan, känns som en säkrare lösning just nu. Tack för all hjälp i alla fall! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1838 besök totalt |