Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga till dig som kan elektronik
1838 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Fråga till dig som kan elektronik

Har skaffat en så kallad laddvakt, den ska bryta strömmen till bränslepumparna om laddtrycket blir för högt. Igentligen är det jordningen som bryts och jag tror att det är jordningen till bränslereläet det gäller. Jag har fått fel variant från fabriken. Har redan bytt 1 gång, och det kommer att ta mig flera veckor att få en ny och det är inte ett alternativ.

Problemet är att laddvakten jag köpt sluter strömkretsen vid ett inställt laddtryck, det jag vill är precis tvärtom dvs. att den ska bryta strömkretsen vid ett inställt värde. Laddvakten är enkel, har två flatstift och en justerskruv för inställning av trycket då den ska slå till kontakten.

Så det jag behöver är något som ser till att det blir "tvärtom". Är det ett relä som jag behöver och i så fall vilken typ ? Jag kan nog fiska upp tolv volt någonstans om det behövs och jag kan nog placera "vad det nu är jag behöver" så att den inte exponeras för några våldsamma temperaturer. Prylen i fråga får gärna vara snabb, det här är ju motorns livlina.

Attans irriterande att jag fått fel, men det kanske ordnar sig det här ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Dekker
Finland
Här sen Sep 2004
Inlägg: 54



det finns ju en lätt lösning precis som du säger, köpa ett brytande relä som du stoppar i serie med bränslepumpsreläet...
problemet i det är väl att själv har jag bara sett slutande reläer till bilar, men det finns säkert något relä nånstans...

en inverterare skulle väl också vara en lösning, men samma sak där, undrar om dom finns till 12V...
den mesta logiken brukar juh gå på 24V

_________________
Daniel Karlsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118



köp ett växlande relä på Biltema.

Fast jag hade valt att bryta tändning istället, kolvar är dyrt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jorpa
Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 213



Växelrelä:
När den inte matas med ström genom 85-86 så matar den ut på 87 och sen när den matas med ström slår den om till en annan krets och matar ut på 87a.
Den skall man ju kunna använda, brukar kallas växelrelä.

Mvh J

EDIT: MaZ var snabbare. Här har du en länk till mekonomen http://www.mekonomen.se/inetkat/productinfo/tillbh/extrainfotext.asp

Ps. Skulle jag ha en Porsche så är Biltema det sista stället jag skulle jaga el-prylartill den ifrån Ds.

EDIT2: Min länk var superkass men se Roccos bilde lite längre ner i tråden.

_________________
Jhonny Kokko
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Skulle den här kunna funka (Artikelnr: 37-007-54) ?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=5282.htm


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Förtydligar tydligheterna

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=462&iItemId=8808 . . . .

EDIT: Ja, men är det säkert att reläet är bättre för 50:- + moms?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Jorpa
Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 213



Rocco hittade en underbar bild på relaäet.
Sen är det väll en smaksak hur mycket man vill betala förr reläet (man får vad man betalar för).

Hoppas det löser sig oavsett vart du köper reläet.

_________________
Jhonny Kokko
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tusen tack, bra beskrivning!

Bensinen kostar 11 kr litern, jobbar och bor norr om stan det blir billigare att köpa på Elfa än att åka till Biltema, och så sparar jag tid. thumbs up


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Håller med Maz, ska man verkligen bryta bränslet? Känns mer hälsosamt att bryta tändningen.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Jorpa
Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 213



Karlsson skrev:
Håller med Maz, ska man verkligen bryta bränslet? Känns mer hälsosamt att bryta tändningen.


och hoppas på att det inte glödtänder

Jag skulle nog koppla brytaren till både bränsle och tändning.

_________________
Jhonny Kokko
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3130

Namndispens
Namndispens

Men laddvakten kommer väl ändå från Porsche? Bara att det är fel modell... Eller är jag helt fel i trådspåret nu?

Då räcker det gott med ett bryt relä som bryter det som nån på Porsche bestämt oavsett om det är el eller soppa, det tror jag säkert. Dock vill jag tillägga att reläer som ligger i känsliga delar på ett dyrt motorsystem bör vara av högsta kvalisort, både ur "ringentänk" och "vardagstänk"... Talar lite av egen erfarenhet.

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Porsche använder en laddvakt på den här modellen som bryter bränslet när trycket blir för högt, det ska ske vid 1.1 - 1.4 bar, turbon laddar 0.7 orginal.

Problemet är att den laddvakt som installerades i bilen för snart 14 år sedan nu blivit "slö" och bryter för tidigt. Det som är illa är att den har en tendens att bryta i slutet av kurvor, förra säsongen i princip varje gång i kurvan efter start och mål på Kinnekulle och i slutet på kurvan efter start och mål på Knutstorp. När bränslet stängs av är det så våldsamt att man slängs framåt, inte så bra för balansen på bilen.

Den här prylen är motorns livlina, och med det här upplägget (laddvakt + växelrelä) så är det två saker som måste fungera för att bränslet ska brytas när trycket blir för stort. Det är inte så orimligt att wastegaten hänger sig, att det går hål på någon slang osv. Nu har jag iofs en turbotrycksregulator som håller koll på trycket och både sänker turbotrycket och skickar en varningssignal om det går fel, men ändå.

Jag bestämde mig för att vänta med det här, tog och installerade den gamla laddvakten så att den läser turbotryck i "manifold" (vet inte vad det heter på svenska), orginal känner den av trycket i intercoolern (kännt problem, bildas lätt spikar som triggar laddvakten),det var min reservplan, känns som en säkrare lösning just nu.

Tack för all hjälp i alla fall!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118



finns liknande grejer i gamla Saab 900 Turbo, dessa är ställbara och fungerar till allt möjligt om man vill. Extraspridare t ex.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Fråga till dig som kan elektronik
1838 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande