Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1912 besök totalt |
Huvudströmbrytare
Undrar lite hur en huvudströmbrytare får se ut, måste det vara en nyckelbrytare eller kanske en knapp eller ett vred? Samt har den några speciella krav? Har sökt men hittade inget ![]() Mvh |
||
Ska du tävla med bilen måste huvudströmbrytaren vara en sexpolig, FIA-godkänd modell. Detta för att bryta tändning samt sluta generatorns laddningskrets (eller vad det nu heter).
Se t ex http://www.lindberg-import.com/webbs |
||
Hur är det med FIA-godkända modeller som säljs på Brittiska siter (oftast med ett motstånd för att fixa generatorn)?
http://rallynuts.com/motorsport/Isol http://www.demon-tweeks.co.uk/catalo Det står iofs inte om Autolecen är 6-polig eller inte och den finns även i en mindre clubman modell (fortfarande FIA-godkänd). Men på bilderna ser de väldigt 2poliga ut ![]() |
||
Den på bilden från Demon Tweeks är tvåpolig, men den andra är sexpolig (fyra flatstift, två poler för batterikabel). Jag köpte min sexpoliga från Demon Tweeks f ö. |
||
![]() ![]() Nästa steg är ju att klura ut hur man skall koppla in allt så att styrdatorn inte får spel, men det får bli nån annan vår... |
||
Så 2 poligt är inte godkänt? Riktig djungel med delar ju, vad jag förstod så var det inte så noga med vad det var för brytare bara bilen dog
![]() ![]() |
||
Jag har precis köpt en Sparco som enligt leverantören ska vara FIA-godkänd.
I GT 5.13 (sid 22 i http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Reg Det ska vara ok med brytaren vid handbromsen, och sen en wire upp till vindrutan/huven så den kan brytas utifrån också. Varför ska man behöva bryta B+ på en bil med elektroniskt sprut och soppapump? På förgasarbilar med mekanisk pump så förstår jag... Alltså borde man få åka med en 2-polig, förutsatt att den fyller kraven i GT 5.13? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1912 besök totalt |