| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Yokohama 032R och hjulvinklar
|
1691 besök totalt |
|
Ingen blir gladare än jag om det är så, man jag hade för mig att 032orna var knepiga.
Generellt sett, bör man ha mer/mindre/samma camber på R-däck än vanliga gatdäck? Mer laterala krafter ger mer krängning och behov av mer camberkompensation eller mer statisk camber. Å andra sidan kommer jag att klämma på hårdare fjädrar. De hårdare däcksidorna borde väl medföra att toleransen mot för stor camber åt det ena eller andra hållet minskar. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Jag sticker ut näsan och påstår att det inte sliter mer på ett vanligt gatdäck med mer camber än på ett gatdäck vid "vardagskörningen". Det borde ju dessutom gynna gatdäcket mer vid bankörning att få mer statisk camber, eftersom de inte har en styv däckssida att hjälpa till med fästet. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
|
Hur styvare däck hur känsligare blir det för camber.
Allså hur lägre profil och/eller styvare däckssidor dessto camberkänligare blir däcket vid fulllast. 032R har jag fått för mig inte skulle vara sådär jättekänlsiga på cambern _________________ Johan Sjölinder |
||
Nya fjädrar skrev du, har du någon uppfattning om Fjäderfrekvens? Vad är det för bil, En alfa med De-Dion och dubbla a-armar fram? _________________ Rikard Ahlin |
||
|
Ingen koll på frekvenserna.
Fjädrarna är på 90 kN fram och 80 kN bak. Cirka 1400 kg inklusive allt. Motorn i mitten. 43% vikt fram, 57% bak Dubbla triangellänkar fram och bak. Öhlinare runt om. Kommer att köra mest på gata men några banmöten hoppas jag att det blir. Gatkörningen är nästan bara nöjeskörning helgmornar. Och då går det undan rejält... Jag vill dock att däcken ska hålla några mil så allt för aggresiva hjulvinklar vill jag inte ha. Jag har en rätt bra set-up för de gamla däcken (AVS Sport) och är mest ute efter åt vilket håll 032 bör förändras rent generellt och om det är något speciellt man bör beakta. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
|
Yokohama A032R Hard
Fjäder Fram: 90 kN Fjäder Bak: 80 kN Toe-out +0°06' Camber -1°30' Caster -6°35' Toe-out +0°06' Camber -2°00' Så kan det bli om jag kör ungefär på gamla inställningar. osäker om jag ska behålla toe-out på bakvagnen. Vad är rekommenderat varmtryck tro? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
|
Tips från amerika
Recommendations: Hot pressure dry track: 30-33 psi (2.05 - 2,30 bar) Hot pressure wet track: 35-38 psi (2.40 - 2.60 bar) Cold pressure street: 32 psi (2.20 bar) Kan det vara något? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
|
Jag har egentligen bara kört mina hårt på Emmaboda, och där verkade ~2 kg varmtryck fungera bäst på min Silverpil.
Både detta däcket, och Kumhos V70 reagerade snett (enligt ryggradskänslan) på tryck upp mot 2,5 kg. /J |
||
|
Utan att veta ett skit igentligen så ligger Jerrys 2bar mer i min linje vad jag skulle gissa på och hört. (2bar nästan lika med 2kp/cm^2 som Jerry menar med 2kg)
Jaja, du får slå mig Jerry
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
|
||
![]() |
Däck för banåka
Yokohama 032R och hjulvinklar
|
1691 besök totalt |

