Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Yokohama 032R och hjulvinklar
1691 besök totalt
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Yokohama 032R och hjulvinklar

De lär vara känslig för det. Ni som har erfarenhet av det kan ni kommentera det lite?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Trodde det var tvärtom?

Att Toyosarna var lite kinkiga på camber men Yokissarna, 032 var mindre kinkiga?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Ingen blir gladare än jag om det är så, man jag hade för mig att 032orna var knepiga.

Generellt sett, bör man ha mer/mindre/samma camber på R-däck än vanliga gatdäck?

Mer laterala krafter ger mer krängning och behov av mer camberkompensation eller mer statisk camber. Å andra sidan kommer jag att klämma på hårdare fjädrar.

De hårdare däcksidorna borde väl medföra att toleransen mot för stor camber åt det ena eller andra hållet minskar.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Corsa skrev:
Generellt sett, bör man ha mer/mindre/samma camber på R-däck än vanliga gatdäck?


Jag sticker ut näsan och påstår att det inte sliter mer på ett vanligt gatdäck med mer camber än på ett gatdäck vid "vardagskörningen". Det borde ju dessutom gynna gatdäcket mer vid bankörning att få mer statisk camber, eftersom de inte har en styv däckssida att hjälpa till med fästet.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hur styvare däck hur känsligare blir det för camber.

Allså hur lägre profil och/eller styvare däckssidor dessto camberkänligare blir däcket vid fulllast.

032R har jag fått för mig inte skulle vara sådär jättekänlsiga på cambern

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Tack för det.
Har vi ytterligare info och tips om dessa däck. Snart är det dax att "gissa" bra hjulvinklar.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Corsa skrev:
Tack för det.
Har vi ytterligare info och tips om dessa däck. Snart är det dax att "gissa" bra hjulvinklar.


Nya fjädrar skrev du, har du någon uppfattning om Fjäderfrekvens?
Vad är det för bil, En alfa med De-Dion och dubbla a-armar fram?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Ingen koll på frekvenserna.

Fjädrarna är på 90 kN fram och 80 kN bak.
Cirka 1400 kg inklusive allt.
Motorn i mitten. 43% vikt fram, 57% bak
Dubbla triangellänkar fram och bak.
Öhlinare runt om.

Kommer att köra mest på gata men några banmöten hoppas jag att det blir.
Gatkörningen är nästan bara nöjeskörning helgmornar. Och då går det undan rejält...
Jag vill dock att däcken ska hålla några mil så allt för aggresiva hjulvinklar vill jag inte ha. Jag har en rätt bra set-up för de gamla däcken (AVS Sport) och är mest ute efter åt vilket håll 032 bör förändras rent generellt och om det är något speciellt man bör beakta.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Yokohama A032R Hard
Fjäder Fram: 90 kN
Fjäder Bak: 80 kN

Toe-out +0°06'
Camber -1°30'
Caster -6°35'

Toe-out +0°06'
Camber -2°00'

Så kan det bli om jag kör ungefär på gamla inställningar.
osäker om jag ska behålla toe-out på bakvagnen.

Vad är rekommenderat varmtryck tro?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Tips från amerika

Recommendations:
Hot pressure dry track: 30-33 psi (2.05 - 2,30 bar)
Hot pressure wet track: 35-38 psi (2.40 - 2.60 bar)
Cold pressure street: 32 psi (2.20 bar)

Kan det vara något?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jag har egentligen bara kört mina hårt på Emmaboda, och där verkade ~2 kg varmtryck fungera bäst på min Silverpil.
Både detta däcket, och Kumhos V70 reagerade snett (enligt ryggradskänslan) på tryck upp mot 2,5 kg.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Utan att veta ett skit igentligen så ligger Jerrys 2bar mer i min linje vad jag skulle gissa på och hört. (2bar nästan lika med 2kp/cm^2 som Jerry menar med 2kg)

Jaja, du får slå mig Jerry

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Det låter som att de undre värdena är att föredra.
Det blev inget konstigt slitage av 2 bar?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Fuling -

Corsa - Hä.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Däck för banåka
Yokohama 032R och hjulvinklar
1691 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande