| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
TURBO och vevhusventilation?
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10103 totalt) |
|
TURBO och vevhusventilation?
Min Alfa är turbokonverterad och har idag öppen vevhusventilation. Bilprovningen kräver att vevhusventilationen är sluten, alltså att gaser och olja återförs till motorns insugssida. Men en turbobil har övertryck i insuget. Hur gör man då? |
||
|
Re: TURBO och vevhusventilation?
På de flesta motorer med (eller utan) turbo återförs vevhusgaserna till inloppsröret där man förhoppningsvis har undertryck . En av anledningarna till detta är för att få ner vevhustrycket.
om du ska koppla det såhär kan jag rekommendera att du köper en oljefälla på SAAB. Kostar drygt 200kr. art.nr: 9197427 |
||
|
Eller så använder man Alfans orginal.
Viktigt är dock att man inte blandar ihop slanganslutningarna, den ena är oljeretur och den andra är "nolltryck"/retur från pierburgventilen som styr wastegaten. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Kalastips!
Hur ser Alfas original ut? Är den kompatibel med min förgasarturbohistoria? |
||
|
Det är den där vanliga svarta snurrburken
Turbovarianten har dock ett extra uttag för Pierburgventilen, som jag antar att du inte har eftersom du inte har en orginal 75 turbomotor (jag trodde du hade det, fånigt va?). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Inte så fånigt. Men som sagt, jag har inte en originalturbospis. Hursomhelst har jag ju fått veta vad jag ville. Tack! |
||
Sådan har jag. Men Bilprovningen kräver alltjämt att vevhusventilationssystemet ska vara slutet. |
||
Tanken behöver inte vara återcirkulerande men avluftningen av den måste vara sluten tillbaks till insuget. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Vevhusventilationen måste vara återledande på alla nyare bilar, att leda tillbaka oljan till tråget behöver man inte man varför skulle man inte göra det? "Öppen" ventilation ger vanligen undermålig ventilation, dålig ventilation kan leda till "oil sludge".
På en turbomotor så har man vanligen två vägar för vevhusgaserna; över en envägsventil till insuget efter gasspjället (notera att bilar med elektroniskt spjäll kräver en extra kraftig ventil som tål de pulseringar spjället kan orsaka vid snabba rörelser). Den andra vägen går normalt till inloppet före turbon, ofta har man då en strategisk placering, och/eller en speciell utformning av insugsröret vilket gör att vevhusgaserna återleds till en plats med ett lokalt undertryck orsakat av en hög gashastighet då motorn går med laddtryck. Även på denna slang kan det sitta en envägsventil som ser till att motorn inte suger in luft den här vägen. Sedan verkar många vara rädda för att återleda ventilationen, varför vet jag inte, har man bara en bra oljefälla så är det ingen fara. T.o.m. F1 motorer dumpar vevhusgaserna i insuget, visserligen med hjälp av torrsumpspumpen... |
||
|
|
||
|
Jag hade av lite slangar vid turbon häromdagen för kontroll, det fanns inte ett spår av olja i turbons kompressordel. Jag har mycket riktigt min återledning i en "högfartsdel" innan turbon och orginal oljeseparerare. Tydligen fungerar detta ypperligt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
vevhusventilationen!
oljefilmen/gasen som bildas anses som oktansänkande har jag hört eller läst. Det är ju extra känsligt om man kör med högt laddtryck i en turbomotor. Formelbilarna hade kanske hoppat över att återvinna gasen om det inte varit något reglemete som reglerat detta. (ingen aning, kanske kan vara så eller inte) Inför besiktningen kan man ju köra en "tillfällig" lösning. Detta får säkert mig att framstå som värsta miljöboven Lycka till hur som helst Mvh Henrik _________________ Henrik Persson Fiat Uno Turbo i.e. -87 Porsche 911 SC targa -82 |
||
När det gäller Audi S2/RS2 är det för att IC:n behöver rengöras någon gång per år p.g.a. all olja, säkert samma fenomen på andra bilar med mindre bra originallösningar. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||
|
Har inte lyckats hitta några fakta som pekar på att vevhusgaserna skulle vara oktansänkande (de utgör normalt en mycket liten andel av färskgasen). Följer det med mycket olja in i motorn så låter det som en bättre oljefälla skulle behövas.
Följer det med mycket olja in i motorn så kan detta ge upphov till sotbildning, vilket kan ge problem med exempelvis pre-ignition, sotbildning kan man visserligen också råka ut för genom att exempelvis köra med en motor som inte är mappad korrekt. Har man en motor som suger i sig mycket olja så vill man ju inte heller leda dessa oljerika gaser ut i luften så att de exempelvis kan lägga sig på banan och reducera greppet. Detta är anledningen till att man återleder gaserna i F1 motorer. På vardagsbilar är anledningen snarare miljö samt att motverka förorening av oljan. |
||
|
Hej på er!
Vet inte hur det är med personbilsturbo men på lastbilsturbo har det funnits problem med försämrad verkningsgrad för kompressorn i och med att vevhusventilationen återförs på motorns sugsida. /Johan Carlsson. _________________ Johan Carlsson Golf G60
|
||
|
För lastbilsdieslar så har man ju inte samma problem med förorening av oljan, sedan har man ju inte heller några krav på att ventilationen måste vara återledande. Konstruktionen ser vad jag vet också lite annorlunda ut, man suger inte ut vevhusgaserna på samma sätt som man gör med en bensinmotor utan man återleder dem bara.
Att vevhusgaserna på en bensinotor skulle påverka kompressorns verkningsgrad har jag mycket svårt att tänka mig, skulle man däremot låta stora oljedroppar hamna i kompressorn så kan ju det skada den. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
TURBO och vevhusventilation?
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10103 totalt) |

