Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TURBO och vevhusventilation?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10105 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Min Alfa är turbokonverterad och har idag öppen vevhusventilation. Bilprovningen kräver att vevhusventilationen är sluten, alltså att gaser och olja återförs till motorns insugssida.

Men en turbobil har övertryck i insuget. Hur gör man då?

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Man tar en backventil från en gammal saab turbo

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Man sätter den på turbons sugsida...

BMW 330i -05
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Re: TURBO och vevhusventilation?

Corollamannen f d Kraniel skrev:
Min Alfa är turbokonverterad och har idag öppen vevhusventilation. Bilprovningen kräver att vevhusventilationen är sluten, alltså att gaser och olja återförs till motorns insugssida.

Men en turbobil har övertryck i insuget. Hur gör man då?

På de flesta motorer med (eller utan) turbo återförs vevhusgaserna till inloppsröret där man förhoppningsvis har undertryck . En av anledningarna till detta är för att få ner vevhustrycket.

om du ska koppla det såhär kan jag rekommendera att du köper en oljefälla på SAAB. Kostar drygt 200kr.

art.nr: 9197427

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Eller så använder man Alfans orginal.

Viktigt är dock att man inte blandar ihop slanganslutningarna, den ena är oljeretur och den andra är "nolltryck"/retur från pierburgventilen som styr wastegaten.

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Kalastips!

MaZ skrev:
Eller så använder man Alfans orginal.

Viktigt är dock att man inte blandar ihop slanganslutningarna, den ena är oljeretur och den andra är "nolltryck"/retur från pierburgventilen som styr wastegaten.

Hur ser Alfas original ut? Är den kompatibel med min förgasarturbohistoria?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är den där vanliga svarta snurrburken
Turbovarianten har dock ett extra uttag för Pierburgventilen, som jag antar att du inte har eftersom du inte har en orginal 75 turbomotor (jag trodde du hade det, fånigt va?).

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:
Det är den där vanliga svarta snurrburken
Turbovarianten har dock ett extra uttag för Pierburgventilen, som jag antar att du inte har eftersom du inte har en orginal 75 turbomotor (jag trodde du hade det, fånigt va?).

Inte så fånigt. Men som sagt, jag har inte en originalturbospis. Hursomhelst har jag ju fått veta vad jag ville. Tack! thumbs up Ska kolla i helgen vad som är lättast att fixa. Kanske sugsidan är ett framkomligt alternativ.

Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

eller köper/bygger en catchtank..

Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Acke skrev:

Sådan har jag. Men Bilprovningen kräver alltjämt att vevhusventilationssystemet ska vara slutet.

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Acke skrev:

Catchtank är bra, men den löser väl inte problemet med ventilationen?

Gotteborg
Här sen Okt 2003

såvitt jag vet godkänner Svensk bilprovning det då oljan inte går ut i luften... ( det kräver iof att man tömmer tanken mellan varven..)

men jag är inte 100% säker..

Kalix
Här sen Nov 2002

Acke skrev:
såvitt jag vet godkänner Svensk bilprovning det då oljan inte går ut i luften... ( det kräver iof att man tömmer tanken mellan varven..)

men jag är inte 100% säker..

Tanken behöver inte vara återcirkulerande men avluftningen av den måste vara sluten tillbaks till insuget.

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Vevhusventilationen måste vara återledande på alla nyare bilar, att leda tillbaka oljan till tråget behöver man inte man varför skulle man inte göra det? "Öppen" ventilation ger vanligen undermålig ventilation, dålig ventilation kan leda till "oil sludge".

På en turbomotor så har man vanligen två vägar för vevhusgaserna; över en envägsventil till insuget efter gasspjället (notera att bilar med elektroniskt spjäll kräver en extra kraftig ventil som tål de pulseringar spjället kan orsaka vid snabba rörelser). Den andra vägen går normalt till inloppet före turbon, ofta har man då en strategisk placering, och/eller en speciell utformning av insugsröret vilket gör att vevhusgaserna återleds till en plats med ett lokalt undertryck orsakat av en hög gashastighet då motorn går med laddtryck. Även på denna slang kan det sitta en envägsventil som ser till att motorn inte suger in luft den här vägen.

Sedan verkar många vara rädda för att återleda ventilationen, varför vet jag inte, har man bara en bra oljefälla så är det ingen fara. T.o.m. F1 motorer dumpar vevhusgaserna i insuget, visserligen med hjälp av torrsumpspumpen...
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Tack Johan, det var uttömmande!

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag hade av lite slangar vid turbon häromdagen för kontroll, det fanns inte ett spår av olja i turbons kompressordel. Jag har mycket riktigt min återledning i en "högfartsdel" innan turbon och orginal oljeseparerare. Tydligen fungerar detta ypperligt.

BMW 330i -05
Citera
Henrik P
Malmö
Här sen Nov 2004

vevhusventilationen!

oljefilmen/gasen som bildas anses som oktansänkande har jag hört eller läst. Det är ju extra känsligt om man kör med högt laddtryck i en turbomotor.

Formelbilarna hade kanske hoppat över att återvinna gasen om det inte varit något reglemete som reglerat detta. (ingen aning, kanske kan vara så eller inte)

Inför besiktningen kan man ju köra en "tillfällig" lösning.

Detta får säkert mig att framstå som värsta miljöboven

Lycka till hur som helst
Mvh Henrik

Fiat Uno Turbo i.e. -87
Porsche 911 SC targa -82
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

Johan Edlund skrev:
Sedan verkar många vara rädda för att återleda ventilationen, varför vet jag inte, har man bara en bra oljefälla så är det ingen fara. T.o.m. F1 motorer dumpar vevhusgaserna i insuget, visserligen med hjälp av torrsumpspumpen...

När det gäller Audi S2/RS2 är det för att IC:n behöver rengöras någon gång per år p.g.a. all olja, säkert samma fenomen på andra bilar med mindre bra originallösningar.

Det är kul att köra fort.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Har inte lyckats hitta några fakta som pekar på att vevhusgaserna skulle vara oktansänkande (de utgör normalt en mycket liten andel av färskgasen). Följer det med mycket olja in i motorn så låter det som en bättre oljefälla skulle behövas.
Följer det med mycket olja in i motorn så kan detta ge upphov till sotbildning, vilket kan ge problem med exempelvis pre-ignition, sotbildning kan man visserligen också råka ut för genom att exempelvis köra med en motor som inte är mappad korrekt.

Har man en motor som suger i sig mycket olja så vill man ju inte heller leda dessa oljerika gaser ut i luften så att de exempelvis kan lägga sig på banan och reducera greppet. Detta är anledningen till att man återleder gaserna i F1 motorer. På vardagsbilar är anledningen snarare miljö samt att motverka förorening av oljan.
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003

Hej på er!

Vet inte hur det är med personbilsturbo men på lastbilsturbo har det funnits problem med försämrad verkningsgrad för kompressorn i och med att vevhusventilationen återförs på motorns sugsida.

/Johan Carlsson.

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

För lastbilsdieslar så har man ju inte samma problem med förorening av oljan, sedan har man ju inte heller några krav på att ventilationen måste vara återledande. Konstruktionen ser vad jag vet också lite annorlunda ut, man suger inte ut vevhusgaserna på samma sätt som man gör med en bensinmotor utan man återleder dem bara.

Att vevhusgaserna på en bensinotor skulle påverka kompressorns verkningsgrad har jag mycket svårt att tänka mig, skulle man däremot låta stora oljedroppar hamna i kompressorn så kan ju det skada den.
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10105 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande