Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 4625 besök totalt |
Hur många kurvor?
I en annan tråd kom vi in på ämnet hur många kurvor Nordslingan har. Det avgörande är ju hur man definierar en "kurva". Här är mitt försök till definition: En riktiningsförändring åt höger eller vänster, som åtminstone i vissa fordon inte kan göras med full gas. Med den definition blir till exempel dubbelhögern vid Flugplatz EN kurva. De många vänster "kurvorna" som följer direkt efter Bergwerk räknas dock inte eftersom de kan tas flat out i alla fordon. Med den definitionen så skulle vi väl kunna börja räkna? Jag börjar från T13 1. Skarp vänster 2. Snabb höger Raka 3. Vänster 4. Dubbelhöger 5. Vänster 6. Höger 7. Vänster Raka 8. Höger Hocheichen 9. Vänster Hocheichen 10. Dubbel höger flugplatz Raka 11. Scwhedenkreuz 12. Aremberg 13. Botten av Fuchsröhre 14. Vänster (över kurbsen) 15. Höger 16. Vänster 17. Höger ut ur Adenauer Forst Raka 18. Metzgesfeld vänster 19. Vänster 20. Höger (skall den räknas?) 21. Skarp höger vid Kallenhard. 22. Spiegelkurve 23. Miss-Hit-Miss 24. Höger 25. Wehrseifen 26. Höger ut ur Wehrseifen 27. Knicken innan bron (?) 28. Breidscheid 29. Ex-Muhle 30. Lauda kink 31. Bergwerk Nu blir det svårt med definitionerna 32. Vänster där Asch kraschade (?) 33. Snabba vänstern 34. Högern innan Mutkurve (?) 35. Mutkurve 36. Höger 37. Steilstrecke 38. Karussellen Nu får någon annan flylla på/korrigera! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jag svarar ja på alla ovan även de du sagt frågetecken på. Men så tycker jag att definitionen på en kurva är när du är tvungen att vrida på ratten, inte om du i vissa bilar måste släppa på gasen.
Alltså - Kurvdefinition: Ett uppvrid och ett tillbakavrid på ratten = en kurva. (För man vrider väl inte ratten på något annat sätt? ![]() Min version blir därför: #Sätt in en svag höger mellan kurva 1&2. # Nr. 20 skall IMHo räknas. # Nr. 27 skall IMHo räknas. Sedan fortsättning: 39. Höger ut ur Karussellen 40. Vänster (Fullfart ![]() 41. Vänster 42. Höger - Höhe Acht 43. Höger Sedan svänger ju vägen men man behöver ju inte vrida på ratten, även om jag knycker bilen till vänster en bit. 44. Höger 45. Vänster ev. över curbse 46. Höger def över curbsen 47. Höger 48. Vänster - dubbel 49. Höger ner i Brünnchen 50. Höger 51. Vänster 52. Höger 53. Vänster innan hoppet 54. Höger - dubbel 55. Vänster 56. Vänster innan Sprunghügel 57. Höger --. Rakt fram 58. Höger 59. Vänster 60. Vänster 70. Höger första 71. Höger andra --. Raka 72. Vänster under bron 73. Vänster i kompressionen 74. Höger 75. Vänster 76. Höger - Framme. Pudelns kärna blir definitionen av vad som utgör kurva. ![]() om man går på hur långt asfalten är lagd rakt fram är hela Ringen en enda stor kurva. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Ja det är mycket en definitionsfråga.
Vad jag menar är att om man kan köra "kurvan" som en raka, dvs med full acceleration så är det inte en riktig kurva i egentlig mening. Ta t ex vid T13, först svänger du skarp vänster, sedan har du en mycket mycket svar höger nerför backen. Det är kurbs på högersida, men trots det kan vi väl i ärlighetens namn inte kalla det en kurva? Alltså skulle jag vilja plocka bort någon enstaka från din lista. Nåväl, vi kan väl enas om att den finns någonstans mellan 70 till 80 egentliga kurvor. Clarkson (och andra) som påstar att det finns 147 kurvor är i all fall långt ifrån sanningen. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Nej, det är sant förstås. Dessutom svänger man ju vänster innan och/eller efter just den "höger-kurvan". ![]() Jag tar tillbaka mitt instickförslag enl. Ovan. P.S. Hur skall man tolka att vi är de enda som skrivit om det här? ![]() D.S. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Att iaf jag blev lite virrig av Hr. Jonssons utläggning och inte visste om jag vågade fortsätta med en höger efter karusellen, eller om nästa kurva per definition var vänstern upp mot Hohe Acht? ![]() Jag raderade det jag skrev för att invänta att någon annan skulle fortsätta det hela. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||
Enligt programmet från 1969 så innehåller den gamla banan 91 vänster & 85 högerkurvor, (totalt 176 st) och så många kurvor försvann väl inte när start och mål området togs bort.
![]() Möjligtvis så har dom rätat ut en del av dom under årens lopp. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Vad sägs om följande kurvdefinitioner?
En kurva är en kurva, även om den kan tas med full gas! Kurvan påbörjas med att ratten vrids åt höger eller vänster och avslutas med att ratten vrids åt motsatt håll! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Aldrig kört på Kinnekulle..? Där handlar ju allt om att hålla stumt under bron. Svårt att tänka mig att det är speciellt dramatiskt på NS. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() Hur räknas en vänster som direkt följs av en dubbelapexhöger där hela alltet tas med ett rattutslag åt höger? och ska kombinationer man kör rakt igenom räknas som kurvor? Detta påminner lite om fraktalisering av kustremsor, en kust är ju olika lång beroende på hur närma land man mäter (man kan ju mäta varje sten som en halvö). |
||||||
[quote="NiklasFalk"]Hur räknas en vänster som direkt följs av en dubbelapexhöger där hela alltet tas med ett rattutslag åt höger? och ska kombinationer man kör rakt igenom räknas som kurvor?
[quote] Har du något exempel på avsnitt runt banan, så kan jag försöka förklara hur jag menar med min definition! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Här kommer ett förslag på antal kurvor enl min definition på kurva, med start från T13:
1. Skarp vänster 2. Svag snabb höger 3. Snabb höger del 2 4. Snabb vänster 5. Vänster 6. Dubbelhöger 7. Vänster 8. Höger 9. Vänster Raka 10. Höger Hocheichen 11. Vänster Hocheichen 12. Höger över bron 13. Dubbelhöger Flugplatz 14. Lång vänster Raka(eg svag höger?) 15. Scwhedenkreuz 16. Aremberg 17. Svag vänster 18. Svag höger 19. Botten av Fuchsröhre 20. Vänster (över kurbsen) 21. Höger 22. Vänster 23. Höger ut ur Adenauer Forst Raka 24. Metzgesfeld vänster 25. Vänster 26. Höger 27. Skarp höger vid Kallenhard. 28. Spiegelkurve vänster 29. Spiegelkurve höger 30. Miss-Hit-Miss 31. Höger 32. Wehrseifen 33. Höger ut ur Wehrseifen 34. Knicken innan bron 35. Breidscheid 36. Ex-Muhle 37. Lauda links 38. Bergwerk 39. Vänster där Asch kraschade 40. Snabba vänstern 41. Svag höger uppför Kesselchen 42. Högern innan Mutkurve 43. Vänstern innan Mutkurve 44. Mutkurve 45. Höger 46. Svag vänster 47. Steilstrecke 48. Karusellen(Är per definitionen i så fall eg åtskilliga kurvor, eftersom man måste korrigera med ratten fram och tillbaka vid ett flertal tillfällen?) 49. Höger ut ur Karussellen 50. Vänster (Fullfart ) 51. Vänster 52. Höger - Hohe Acht 53. Höger 54. Svag vänster(för jag hamnar ofta så långt ut till vänsterkanten, så att jag måste göra en svag vänster över det svaga krönet) 55. Höger 56. Vänster 57. Höger över curbsen 58. Höger 59. Vänster - dubbel 60. Höger ner i Brünnchen 61. Höger 62. Vänster 63. Höger 64. Vänster innan hoppet 65. Höger - dubbel 66. Vänster 67. Vänster innan Sprunghügel 68. Höger in i Pflanzgarten III --. Rakt över blinda krönet 69. Svag höger 70. Svag vänster 71. Höger 72. Vänster 73. Vänster in i lilla Karusellen 74. Höger första Galgenkopf 75. Höger andra --. Raka 76. Vänster under bron 77. Vänster i kompressionen 78. Höger 79. Vänster 80. Höger in i Hohenrain 81. Vänster 82. Höger in på T13 - Framme. Jag vet att det skulle kunna bli ett antal till, om man tar med svaga rattkorrigeringar på relativt raka partier. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
|
||||||
De flesta chikaner är i mina ögon två kurvor! De svänger oftast först åt ena hållet och sedan åt det andra. om det är Tiergarten(8:52:23 - 8:52:26) du menar? Så tycker jag att det är två kurvor. Sedan har du ytterligare en påföljande svag vänster mellan 8:52:26 och 8:52:29. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 4625 besök totalt |