Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur många kurvor?
1, 2, 3   >>
4625 besök totalt
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Hur många kurvor?

I en annan tråd kom vi in på ämnet hur många kurvor Nordslingan har.

Det avgörande är ju hur man definierar en "kurva".

Här är mitt försök till definition:

En riktiningsförändring åt höger eller vänster, som åtminstone i vissa fordon inte kan göras med full gas.


Med den definition blir till exempel dubbelhögern vid Flugplatz EN kurva. De många vänster "kurvorna" som följer direkt efter Bergwerk räknas dock inte eftersom de kan tas flat out i alla fordon.

Med den definitionen så skulle vi väl kunna börja räkna?

Jag börjar från T13

1. Skarp vänster
2. Snabb höger
Raka
3. Vänster
4. Dubbelhöger
5. Vänster
6. Höger
7. Vänster
Raka
8. Höger Hocheichen
9. Vänster Hocheichen
10. Dubbel höger flugplatz
Raka
11. Scwhedenkreuz
12. Aremberg
13. Botten av Fuchsröhre
14. Vänster (över kurbsen)
15. Höger
16. Vänster
17. Höger ut ur Adenauer Forst
Raka
18. Metzgesfeld vänster
19. Vänster
20. Höger (skall den räknas?)
21. Skarp höger vid Kallenhard.
22. Spiegelkurve
23. Miss-Hit-Miss
24. Höger
25. Wehrseifen
26. Höger ut ur Wehrseifen
27. Knicken innan bron (?)
28. Breidscheid
29. Ex-Muhle
30. Lauda kink
31. Bergwerk
Nu blir det svårt med definitionerna
32. Vänster där Asch kraschade (?)
33. Snabba vänstern
34. Högern innan Mutkurve (?)
35. Mutkurve
36. Höger
37. Steilstrecke
38. Karussellen


Nu får någon annan flylla på/korrigera!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Jag svarar ja på alla ovan även de du sagt frågetecken på. Men så tycker jag att definitionen på en kurva är när du är tvungen att vrida på ratten, inte om du i vissa bilar måste släppa på gasen.
Alltså - Kurvdefinition: Ett uppvrid och ett tillbakavrid på ratten = en kurva. (För man vrider väl inte ratten på något annat sätt? )

Min version blir därför:
#Sätt in en svag höger mellan kurva 1&2.
# Nr. 20 skall IMHo räknas.
# Nr. 27 skall IMHo räknas.

Sedan fortsättning:
39. Höger ut ur Karussellen
40. Vänster (Fullfart )
41. Vänster
42. Höger - Höhe Acht
43. Höger
Sedan svänger ju vägen men man behöver ju inte vrida på ratten, även om jag knycker bilen till vänster en bit.
44. Höger
45. Vänster ev. över curbse
46. Höger def över curbsen
47. Höger
48. Vänster - dubbel
49. Höger ner i Brünnchen
50. Höger
51. Vänster
52. Höger
53. Vänster innan hoppet
54. Höger - dubbel
55. Vänster
56. Vänster innan Sprunghügel
57. Höger
--. Rakt fram
58. Höger
59. Vänster
60. Vänster
70. Höger första
71. Höger andra
--. Raka
72. Vänster under bron
73. Vänster i kompressionen
74. Höger
75. Vänster
76. Höger - Framme.

Pudelns kärna blir definitionen av vad som utgör kurva.
om man går på hur långt asfalten är lagd rakt fram är hela Ringen en enda stor kurva.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Ja det är mycket en definitionsfråga.

Vad jag menar är att om man kan köra "kurvan" som en raka, dvs med full acceleration så är det inte en riktig kurva i egentlig mening. Ta t ex vid T13, först svänger du skarp vänster, sedan har du en mycket mycket svar höger nerför backen. Det är kurbs på högersida, men trots det kan vi väl i ärlighetens namn inte kalla det en kurva?

Alltså skulle jag vilja plocka bort någon enstaka från din lista. Nåväl, vi kan väl enas om att den finns någonstans mellan 70 till 80 egentliga kurvor. Clarkson (och andra) som påstar att det finns 147 kurvor är i all fall långt ifrån sanningen.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Anders Jonsson skrev:
Ja det är mycket en definitionsfråga.
Ta t ex vid T13, först svänger du skarp vänster, sedan har du en mycket mycket svar höger nerför backen. Det är kurbs på högersida, men trots det kan vi väl i ärlighetens namn inte kalla det en kurva?

Nej, det är sant förstås. Dessutom svänger man ju vänster innan och/eller efter just den "höger-kurvan".
Jag tar tillbaka mitt instickförslag enl. Ovan.

P.S.
Hur skall man tolka att vi är de enda som skrivit om det här?
D.S.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 924



[quote="BTG"]
Anders Jonsson skrev:


P.S.
Hur skall man tolka att vi är de enda som skrivit om det här?
D.S.


För mycket fritid?

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
BTG skrev:

P.S.
Hur skall man tolka att vi är de enda som skrivit om det här?
D.S.


Intresset för livets stora frågor är förvånande litet!?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



BTG skrev:

72. Vänster under bron


Håller du stumt under bron?




Sorry, kunde inte hålla mig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



BTG skrev:
P.S.
Hur skall man tolka att vi är de enda som skrivit om det här?
D.S.


Att iaf jag blev lite virrig av Hr. Jonssons utläggning och inte visste om jag vågade fortsätta med en höger efter karusellen, eller om nästa kurva per definition var vänstern upp mot Hohe Acht?

Jag raderade det jag skrev för att invänta att någon annan skulle fortsätta det hela.

_________________
Anders Dauner
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



[quote="Daniel Ene"]
BTG skrev:
Anders Jonsson skrev:


P.S.
Hur skall man tolka att vi är de enda som skrivit om det här?
D.S.


För mycket fritid?


eller för lite jobb på jobbet...

_________________
Stefan Larsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Enligt programmet från 1969 så innehåller den gamla banan 91 vänster & 85 högerkurvor, (totalt 176 st) och så många kurvor försvann väl inte när start och mål området togs bort.

Möjligtvis så har dom rätat ut en del av dom under årens lopp.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Vad sägs om följande kurvdefinitioner?
En kurva är en kurva, även om den kan tas med full gas!
Kurvan påbörjas med att ratten vrids åt höger eller vänster och avslutas med att ratten vrids åt motsatt håll!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



MaZ skrev:
Håller du stumt under bron?
Sorry, kunde inte hålla mig...

Ööhhh... Ja....? (Det är dessutom helt odramatikst eftersom jag precis kommit ut från "depån")
Vad är det jag inte förstår?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Anders Jonsson skrev:
Intresset för livets stora frågor är förvånande litet!?

Ja?
Nu har det ju iofs tagit sig under kvällningen (som mordbrännaren sade) men ändå...


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



BTG skrev:
MaZ skrev:
Håller du stumt under bron?
Sorry, kunde inte hålla mig...

Ööhhh... Ja....? (Det är dessutom helt odramatikst eftersom jag precis kommit ut från "depån")
Vad är det jag inte förstår?


Aldrig kört på Kinnekulle..?
Där handlar ju allt om att hålla stumt under bron. Svårt att tänka mig att det är speciellt dramatiskt på NS.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20136



Peeter skrev:
Vad sägs om följande kurvdefinitioner?
En kurva är en kurva, även om den kan tas med full gas!
Kurvan påbörjas med att ratten vrids åt höger eller vänster och avslutas med att ratten vrids åt motsatt håll!
För att knöla till det lite (bara för att det går ):
Hur räknas en vänster som direkt följs av en dubbelapexhöger där hela alltet tas med ett rattutslag åt höger? och ska kombinationer man kör rakt igenom räknas som kurvor?

Detta påminner lite om fraktalisering av kustremsor, en kust är ju olika lång beroende på hur närma land man mäter (man kan ju mäta varje sten som en halvö).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Frågan är väl hur många kurvor det är, inte hur många gånger man svänger?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



[quote="NiklasFalk"]Hur räknas en vänster som direkt följs av en dubbelapexhöger där hela alltet tas med ett rattutslag åt höger? och ska kombinationer man kör rakt igenom räknas som kurvor?
[quote]
Har du något exempel på avsnitt runt banan, så kan jag försöka förklara hur jag menar med min definition!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



MaZ skrev:
Frågan är väl hur många kurvor det är, inte hur många gånger man svänger?

För mig är det ingen kurva om man inte svänger!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Här kommer ett förslag på antal kurvor enl min definition på kurva, med start från T13:
1. Skarp vänster
2. Svag snabb höger
3. Snabb höger del 2
4. Snabb vänster
5. Vänster
6. Dubbelhöger
7. Vänster
8. Höger
9. Vänster
Raka
10. Höger Hocheichen
11. Vänster Hocheichen
12. Höger över bron
13. Dubbelhöger Flugplatz
14. Lång vänster
Raka(eg svag höger?)
15. Scwhedenkreuz
16. Aremberg
17. Svag vänster
18. Svag höger
19. Botten av Fuchsröhre
20. Vänster (över kurbsen)
21. Höger
22. Vänster
23. Höger ut ur Adenauer Forst
Raka
24. Metzgesfeld vänster
25. Vänster
26. Höger
27. Skarp höger vid Kallenhard.
28. Spiegelkurve vänster
29. Spiegelkurve höger
30. Miss-Hit-Miss
31. Höger
32. Wehrseifen
33. Höger ut ur Wehrseifen
34. Knicken innan bron
35. Breidscheid
36. Ex-Muhle
37. Lauda links
38. Bergwerk
39. Vänster där Asch kraschade
40. Snabba vänstern
41. Svag höger uppför Kesselchen
42. Högern innan Mutkurve
43. Vänstern innan Mutkurve
44. Mutkurve
45. Höger
46. Svag vänster
47. Steilstrecke
48. Karusellen(Är per definitionen i så fall eg åtskilliga kurvor,
eftersom man måste korrigera med ratten fram och tillbaka vid ett flertal tillfällen?)
49. Höger ut ur Karussellen
50. Vänster (Fullfart )
51. Vänster
52. Höger - Hohe Acht
53. Höger
54. Svag vänster(för jag hamnar ofta så långt ut till vänsterkanten,
så att jag måste göra en svag vänster över det svaga krönet)
55. Höger
56. Vänster
57. Höger över curbsen
58. Höger
59. Vänster - dubbel
60. Höger ner i Brünnchen
61. Höger
62. Vänster
63. Höger
64. Vänster innan hoppet
65. Höger - dubbel
66. Vänster
67. Vänster innan Sprunghügel
68. Höger in i Pflanzgarten III
--. Rakt över blinda krönet
69. Svag höger
70. Svag vänster
71. Höger
72. Vänster
73. Vänster in i lilla Karusellen
74. Höger första Galgenkopf
75. Höger andra
--. Raka
76. Vänster under bron
77. Vänster i kompressionen
78. Höger
79. Vänster
80. Höger in i Hohenrain
81. Vänster
82. Höger in på T13 - Framme.

Jag vet att det skulle kunna bli ett antal till, om man tar med svaga rattkorrigeringar på relativt raka partier.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20136



Peeter skrev:
NiklasFalk skrev:
Hur räknas en vänster som direkt följs av en dubbelapexhöger där hela alltet tas med ett rattutslag åt höger? och ska kombinationer man kör rakt igenom räknas som kurvor?

Har du något exempel på avsnitt runt banan, så kan jag försöka förklara hur jag menar med min definition!
Nä, men de chikaner som finns (efter långa rakan tex) kan ju nån får för sig att räkna som tre kurvor och andra som ett parti. Är man så närsynt att man räknar man en chikan som tre kurvor så blir det många kurvor ganska fort.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



NiklasFalk skrev:
Peeter skrev:
NiklasFalk skrev:
Hur räknas en vänster som direkt följs av en dubbelapexhöger där hela alltet tas med ett rattutslag åt höger? och ska kombinationer man kör rakt igenom räknas som kurvor?

Har du något exempel på avsnitt runt banan, så kan jag försöka förklara hur jag menar med min definition!
Nä, men de chikaner som finns (efter långa rakan tex) kan ju nån får för sig att räkna som tre kurvor och andra som ett parti. Är man så närsynt att man räknar man en chikan som tre kurvor så blir det många kurvor ganska fort.

De flesta chikaner är i mina ögon två kurvor!
De svänger oftast först åt ena hållet och sedan åt det andra.
om det är Tiergarten(8:52:23 - 8:52:26) du menar? Så tycker jag att det är två kurvor.
Sedan har du ytterligare en påföljande svag vänster mellan 8:52:26 och 8:52:29.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nürburgring
Hur många kurvor?
1, 2, 3   >>
4625 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande