Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 5947 besök totalt |
Däcktemperaturmätare och försäljare sökes
Är ute efter en däcktemperaturmätare för hyfsat pris, 1000-1500 kr sådär. Det ska vara en med nål-prob (inte IR). Longacre har en modell, men jag har inte lyckats leta fram ngn återförsäljare eller info om de visar °C. Vet ngn var man kan köpa en sån eller motsvarande? En fråga till: är det kanske bara leksaker man får för de pengarna? I så fall kan det lika gärna få vara. Eller förstås, som vanligt, fundera på att utöka budgeten. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Vi har en kalibrerad mekanikerhand istället ![]() ![]() iR-mätare står dock på listan, men man kommer jäkligt långt med lite känsla bara. Vi åker nånstans kring 13 timmar effektiv bantid med en omgång R-däck på en racebil. Räkna om det till gatbilsträffar så blir det en del ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
om jag får gissa så skulle jag tro att en ugnstermometer eller så har en repeterbarhet på kanske inom +-1°C och en onoggranhet inom +-2-3°C, antagligen bättre än så. Utan att veta speciellt mycket om däck så har jag svårt att tro att inte en sådan skulle kunna ge bra indata för oss som åker på hobbynivå. Jag menar alltså att det är en grav suboptimering att lägga 1000-tals kronor på en tempmätare. Fördelenen med IR är ju att det är snabbt och inte påverkar mätobjektet. Dock är det så att dom billiga inte har inställbar emmisivitetsvärde, vilket gör att dom kan visa fel så init*san ibland, speciellt på blanka ytor. Dock skulle jag gissa att det funkar bra att mäta på ett däck. Men mäter man på en bromsskiva kan det nog blir mycket galet. _________________ Pär Hylander |
||||
![]() Syftet med nål-prob (dvs att man mäter temp ca 5-10 mm in i klacken) trodde jag var att man utnyttjar däckets termiska tröghet och delvis får ett "medelvärde" av körningen och att det inte beror på sekunder om man får ett repeterbart värde (som det borde göra med IR). Jag trodde att det var ett förhållandevis billigt sätt att utröna om man kör med rätt däcktryck och t.o.m. hjulvinklar? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Meningen är oxå att fler ska få nytta av denna pryl, så kostnaden skrivs förhoppningsvis av på en herrans massa bilar. Skinktermometern tror jag inte mycket på eftersom den har ett termoelement med lödpunkten en bra bit in i proben och att den termiska trögheten är ganska stor.
om vi nu är inne på dissande av metoden (jag har ingen erfarenhet själv), kan ngn föreslå snabbare och billigare sätt att gallra ut felaktiga däcktryck och (sekundärt) hjulinställningar? om inte, återförsäljare för Longacre e.dyl., någon? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Definitivt! Genom att mäta "Ytter-Mitt-Inner" så kan du få en fingervisning om hur rätt hjulvinklarna är. På en BMW E30 med "original-chassi" så är de dessutom mer ett krasst konstaterande då det inte finns justering ![]() ![]() Vad jag inte har hittat däremot är vilken temperatur som är "rätt" på däcket. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
McPherson ![]()
Du menar absoluttemp? Eller är det inte alltid optimalt att ha lika YMI? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag såg precis att "Johan f.k.a M3E30" åkte på ett genmäle (om att hugga ihjäl sitt däck med skinktermometer) som egentligen var riktat till "fuling". Fel blir det ibland. *på läktarn*
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
http://www.bmwclub.ca/motorsport/art _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Läs artikeln, så framgår det. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Är inte optimal temp olika beroende på däckfabrikat/gummiblandning.
Jag har en multimeter med uttag för temperatursond som jag använder för att se att jag får jämn temp över bäcksbredden. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Snarare beroende av däcktyp. Ett R-däck är gjorda för höga temperaturer, gatdäck för medeltemperaturer och vinterdäck för låga temperaturer. Men det hade du kanske redan listat ut. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jo det visste jag men nog skiljer väl optimal temp mellan hard/soft/supersoft på slicks och R-däck.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Inte enligt mina erfarenheter. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ir-mätare är väl inte så bra om man vill ha däckets temp. Vill minnas att jag läst nånstans att man vill in i däcklet en snutt för att få stabilare mätvärden. Att yttemperaturen inte är så åtråvärd mätningsmässigt.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 5947 besök totalt |