Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktemperaturmätare och försäljare sökes
1, 2   >>
5947 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Däcktemperaturmätare och försäljare sökes

Är ute efter en däcktemperaturmätare för hyfsat pris, 1000-1500 kr sådär. Det ska vara en med nål-prob (inte IR). Longacre har en modell, men jag har inte lyckats leta fram ngn återförsäljare eller info om de visar °C. Vet ngn var man kan köpa en sån eller motsvarande?

En fråga till: är det kanske bara leksaker man får för de pengarna? I så fall kan det lika gärna få vara. Eller förstås, som vanligt, fundera på att utöka budgeten.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vanlig ungstermometer funkar bra. Finns ju digitala med kabel.
Ser är väll frågan om hur skinkig man är

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
fuling skrev:
Vanlig ungstermometer funkar bra. Finns ju digitala med kabel.
Ser är väll frågan om hur skinkig man är
Dina däck håller inte så länge va?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Pär Hansson skrev:
Dina däck håller inte så länge va?


Vi har en kalibrerad mekanikerhand istället

iR-mätare står dock på listan, men man kommer jäkligt långt med lite känsla bara. Vi åker nånstans kring 13 timmar effektiv bantid med en omgång R-däck på en racebil. Räkna om det till gatbilsträffar så blir det en del

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Pär Hansson skrev:
Dina däck håller inte så länge va?


Vi har en kalibrerad mekanikerhand istället

iR-mätare står dock på listan, men man kommer jäkligt långt med lite känsla bara. Vi åker nånstans kring 13 timmar effektiv bantid med en omgång R-däck på en racebil. Räkna om det till gatbilsträffar så blir det en del


om jag får gissa så skulle jag tro att en ugnstermometer eller så har en repeterbarhet på kanske inom +-1°C och en onoggranhet inom +-2-3°C, antagligen bättre än så. Utan att veta speciellt mycket om däck så har jag svårt att tro att inte en sådan skulle kunna ge bra indata för oss som åker på hobbynivå. Jag menar alltså att det är en grav suboptimering att lägga 1000-tals kronor på en tempmätare.

Fördelenen med IR är ju att det är snabbt och inte påverkar mätobjektet. Dock är det så att dom billiga inte har inställbar emmisivitetsvärde, vilket gör att dom kan visa fel så init*san ibland, speciellt på blanka ytor. Dock skulle jag gissa att det funkar bra att mäta på ett däck. Men mäter man på en bromsskiva kan det nog blir mycket galet.

_________________
Pär Hylander
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Dina däck håller inte så länge va?
Johan f.k.a M3E30: Då förutsatte jag att du försökte ramma in din skinktermometer diameter 3 mm exakt 5 mm in i slitbanan varje gång och antog att du till och med gick igenom korden ibland.

Syftet med nål-prob (dvs att man mäter temp ca 5-10 mm in i klacken) trodde jag var att man utnyttjar däckets termiska tröghet och delvis får ett "medelvärde" av körningen och att det inte beror på sekunder om man får ett repeterbart värde (som det borde göra med IR).

Jag trodde att det var ett förhållandevis billigt sätt att utröna om man kör med rätt däcktryck och t.o.m. hjulvinklar?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Meningen är oxå att fler ska få nytta av denna pryl, så kostnaden skrivs förhoppningsvis av på en herrans massa bilar. Skinktermometern tror jag inte mycket på eftersom den har ett termoelement med lödpunkten en bra bit in i proben och att den termiska trögheten är ganska stor.

om vi nu är inne på dissande av metoden (jag har ingen erfarenhet själv), kan ngn föreslå snabbare och billigare sätt att gallra ut felaktiga däcktryck och (sekundärt) hjulinställningar?

om inte, återförsäljare för Longacre e.dyl., någon?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Pär Hansson skrev:
Jag trodde att det var ett förhållandevis billigt sätt att utröna om man kör med rätt däcktryck och t.o.m. hjulvinklar?


Definitivt! Genom att mäta "Ytter-Mitt-Inner" så kan du få en fingervisning om hur rätt hjulvinklarna är. På en BMW E30 med "original-chassi" så är de dessutom mer ett krasst konstaterande då det inte finns justering

Vad jag inte har hittat däremot är vilken temperatur som är "rätt" på däcket.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Definitivt! Genom att mäta "Ytter-Mitt-Inner" så kan du få en fingervisning om hur rätt hjulvinklarna är. På en BMW E30 med "original-chassi" så är de dessutom mer ett krasst konstaterande då det inte finns justering

McPherson , eller?
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Vad jag inte har hittat däremot är vilken temperatur som är "rätt" på däcket.

Du menar absoluttemp? Eller är det inte alltid optimalt att ha lika YMI?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Jag såg precis att "Johan f.k.a M3E30" åkte på ett genmäle (om att hugga ihjäl sitt däck med skinktermometer) som egentligen var riktat till "fuling". Fel blir det ibland. *på läktarn*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Johan f.k.a M3E30 skrev:
...Vad jag inte har hittat däremot är vilken temperatur som är "rätt" på däcket.


http://www.bmwclub.ca/motorsport/articles/ccrart03.htm

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Pär Hansson skrev:
Du menar absoluttemp? Eller är det inte alltid optimalt att ha lika YMI?


Precis, vid vilken temperatur fungerar däcket optimalt?

60? 70? 80? 90?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Pär Hansson skrev:
Du menar absoluttemp? Eller är det inte alltid optimalt att ha lika YMI?


Precis, vid vilken temperatur fungerar däcket optimalt?

60? 70? 80? 90?


Läs artikeln, så framgår det.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Är inte optimal temp olika beroende på däckfabrikat/gummiblandning.
Jag har en multimeter med uttag för temperatursond som jag använder för att se att jag får jämn temp över bäcksbredden.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



koni skrev:
Är inte optimal temp olika beroende på däckfabrikat/gummiblandning...

Snarare beroende av däcktyp. Ett R-däck är gjorda för höga temperaturer, gatdäck för medeltemperaturer och vinterdäck för låga temperaturer. Men det hade du kanske redan listat ut.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Jo det visste jag men nog skiljer väl optimal temp mellan hard/soft/supersoft på slicks och R-däck.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



koni skrev:
Jo det visste jag men nog skiljer väl optimal temp mellan hard/soft/supersoft på...R-däck.

Inte enligt mina erfarenheter.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Peter Larsson

Här sen Nov 2003
Inlägg: 48



Hej på er vet att MECA säljer IR tempmätare tror den kostade 800kr plus moms. Ska själv köpa en sådan

_________________
Peter Larsson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Peter L skrev:
Hej på er vet att MECA säljer IR tempmätare tror den kostade 800kr plus moms. Ska själv köpa en sådan


Finns på clasohlson för 795:- inklusive moms

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14072



Elfa: 276:- plus moms


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Ir-mätare är väl inte så bra om man vill ha däckets temp. Vill minnas att jag läst nånstans att man vill in i däcklet en snutt för att få stabilare mätvärden. Att yttemperaturen inte är så åtråvärd mätningsmässigt.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Däck för banåka
Däcktemperaturmätare och försäljare sökes
1, 2   >>
5947 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande