Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 32779 besök totalt |
Snart sticker jag iväg och mekar lite ![]() Men jag tycker att det svåraste var att byta diffbussningen. Gör du en avdragare så är det inga problem att få bort dom rackarns bakbalkbussningarna som dom heter hos mekonomen. Glöm inte att ha något att värma på muttrarna med. Utan värme hade jag haft sönder ett antal skruvar. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Jag höll på tre timmar med diffen... kanske en eller två med silenblocket. Det svåra med diffen var för mig att få ner den så jag kunde sätta i bussningen och allt hade rostat fast
![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Som gammal norrlänning är jag närmast chockad över rostens härjningar , enkla jobb som man tror ska ta en timma , kan dra ut på tiden rejält pga rosten . ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Nu är alla bussningar bytta
![]() ![]() så här blev avdragaren. Var bara att skruva och så kom bussnignen ut. Dock var jag tvungen att värma ordentligt på utsidan så att det yttersta gummit smälte. Då gick det som smort ![]() ![]() Dom främre bussningarna var väldigt enkla att byta. Först våldade jag bort hållaren med gummibussningen. Det som blev kvar eldade jag upp ![]() ![]() Det blev lite mera oväsen i bilen men inte alls så farligt som jag trodde. Med en ljuddämpare till så kan man utan problem åka långt i bilen. ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
oOOH!
Känner igen operationen, jag å farsan låg å banka slet i de där bussningarna för att få ut dem, till slut tog jag å hällde aceton över dem å tände på. Brutalt men mycket effektivt, var nästan bara pinnen kvar. Mycket lätt att få bort. ![]() ![]() MVH/Daniel _________________ Daniel Gunnarsson |
||
Med lite värme och en avdragare går det väldigt enkelt ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
För att få loss den gamla bussningen från hålet i golvet så knackade jag loss skruven. Använd muttern och slå på så du inte förstör gängorna. Sen gängade jag gussningens alu-hylsa med en M16 gängtapp och skruvade i en skruv. Sen tog jag ett dorn från insidan och slog lös den från bilen.
När jag hade redan pressat i dom när jag kom på det där med bild... men gjorde som så att jag slipade lite med en vinkelslip så jag hade försänkningar motsvarande bulorna på insidan av röret där bussningen ska in. Du ser hur du ska göra när dom fått bort den gamla. För att få dit den övre halvan så var jag tvungen att bryta ner bakvagnsbalken lite. Man får vara fösiktig för det är lätt att sätta kofoten mot tanken ![]() Sen styrde jag in den övre bussningen i hålet i karossen. Sista finjusteringen gjordes innifrån bilen med en stor skruvmejsel genom hålet. Sen satte jag in en domkraft och pressade på den undre halvan av bussningen. Då trycktes den undre in nästan helt och den övre kanske halvvägs. Nästa steg var att ta en gängstång (från avdragaren) och sätta genom bussningen och upp genom hålet i golvet. En bricka och mutter under bussningen och bricka och mutter på insidan av bilen. Sen var det bara att skruva ihop det. Sen var det bara att sätta i den riktiga skruven och skruva dit allt. Läs Gunnars beskrivning tidigare i min tråd. Titta och läs noga i beskrivningen på autopower.se samt läs lite här http://www.snakeeye.net/silent.htm Har du gjort det så är det inga problem. Köp en M12 gängstång och lite muttrar och stora brickor. Det är bra att ha och kostar inte många kronor. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Allt är inköpt och avdrageren lånar jag av dig. Känner mig tillräckligt påläst nu. Dags för
![]() ![]() ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Det kan vara bra att kontrollera toe in/out efter byte av bussningarna fram. Jag hade inte möjlighet/ork att göra det. Bilen blev lite vindkänslig men det funkar.
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Kul att hitta en projekttråd om min bil
![]() den 27mars är det besiktning som gäller ska bli intressant att se hur det går! ![]() _________________ Jimmy Westerlund |
||
haha! här kommer nästa äger då!
körde ras på diffen idag då jag köpte den igår av dej gurkan! den hade inte mycket kvar. ska byta nu i helgen! sen så har jag bytt ut plåten du bucklade till! får se om det blir någon ordning på den! den kommer få ny lack också... mattsvart ska den bli med vita 16"are motorn går ju som ett litet troll! de är possetivt iaf! ![]() mvh simon |
||
|
||
här har ni pärlan hur den ser ut i dagsläget...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() går ruggigt fint i motorn, men nästa diff börjar säga upp sig redan.. blir nog till att införskaffa en lamelldiff. Om det är någon som har en och vill sälja billigt så köper jag den på stört! Auf Wiedersehn! //Simon |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 32779 besök totalt |