Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
32779 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Det är utanför cykel center i strängnäs

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Perfekt information, då väntar jag med spännning på fortsättningen med silentblocken!

Tänkte ge mig på samma operation inom ett par helger

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
JohnC skrev:
Perfekt information, då väntar jag med spännning på fortsättningen med silentblocken!

Tänkte ge mig på samma operation inom ett par helger


Snart sticker jag iväg och mekar lite

Men jag tycker att det svåraste var att byta diffbussningen. Gör du en avdragare så är det inga problem att få bort dom rackarns bakbalkbussningarna som dom heter hos mekonomen.

Glöm inte att ha något att värma på muttrarna med. Utan värme hade jag haft sönder ett antal skruvar.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Hur lång tid tog det att byta diffbussning och silentblock?

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Jag höll på tre timmar med diffen... kanske en eller två med silenblocket. Det svåra med diffen var för mig att få ner den så jag kunde sätta i bussningen och allt hade rostat fast

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Daniel Ekström skrev:
Jag höll på tre timmar med diffen... kanske en eller två med silenblocket. Det svåra med diffen var för mig att få ner den så jag kunde sätta i bussningen och allt hade rostat fast


Som gammal norrlänning är jag närmast chockad över rostens härjningar , enkla jobb som man tror ska ta en timma , kan dra ut på tiden rejält pga rosten .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



den som uppfann rosten var inte snäll

Skruven till min diff var helt igenrostad, istället för att värma och greja på den sågade jag av den, smidigt och snabbt.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Nu är alla bussningar bytta Det blev en helt ny bil att köra

så här blev avdragaren. Var bara att skruva och så kom bussnignen ut. Dock var jag tvungen att värma ordentligt på utsidan så att det yttersta gummit smälte. Då gick det som smort thumbs up Den nya bussningen pressade jag in med hjälp av domkraften och den sista biten med hjälp av en gängstång. Sen var det bara att skruva ihop och provköra.



Dom främre bussningarna var väldigt enkla att byta. Först våldade jag bort hållaren med gummibussningen. Det som blev kvar eldade jag upp Metallhylsan som satt på bärarmen gick att ta bort med en stor polygrip efter att det innersta gummit blivit mjukt.


Det blev lite mera oväsen i bilen men inte alls så farligt som jag trodde. Med en ljuddämpare till så kan man utan problem åka långt i bilen.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
G:SSoN
Umeå
Här sen Dec 2004
Inlägg: 22



oOOH!

Känner igen operationen, jag å farsan låg å banka slet i de där bussningarna för att få ut dem, till slut tog jag å hällde aceton över dem å tände på. Brutalt men mycket effektivt, var nästan bara pinnen kvar. Mycket lätt att få bort.




MVH/Daniel

_________________
Daniel Gunnarsson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
G:SSON skrev:
oOOH!

Känner igen operationen, jag å farsan låg å banka slet i de där bussningarna för att få ut dem, till slut tog jag å hällde aceton över dem å tände på. Brutalt men mycket effektivt, var nästan bara pinnen kvar. Mycket lätt att få bort.




MVH/Daniel


Med lite värme och en avdragare går det väldigt enkelt thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Har du ngn bild på de nya silentblocken monterade? Skall bli intressant att byta dessa

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
För att få loss den gamla bussningen från hålet i golvet så knackade jag loss skruven. Använd muttern och slå på så du inte förstör gängorna. Sen gängade jag gussningens alu-hylsa med en M16 gängtapp och skruvade i en skruv. Sen tog jag ett dorn från insidan och slog lös den från bilen.

JohnC skrev:
Har du ngn bild på de nya silentblocken monterade? Skall bli intressant att byta dessa


När jag hade redan pressat i dom när jag kom på det där med bild... men gjorde som så att jag slipade lite med en vinkelslip så jag hade försänkningar motsvarande bulorna på insidan av röret där bussningen ska in. Du ser hur du ska göra när dom fått bort den gamla. För att få dit den övre halvan så var jag tvungen att bryta ner bakvagnsbalken lite. Man får vara fösiktig för det är lätt att sätta kofoten mot tanken
Sen styrde jag in den övre bussningen i hålet i karossen. Sista finjusteringen gjordes innifrån bilen med en stor skruvmejsel genom hålet.

Sen satte jag in en domkraft och pressade på den undre halvan av bussningen. Då trycktes den undre in nästan helt och den övre kanske halvvägs. Nästa steg var att ta en gängstång (från avdragaren) och sätta genom bussningen och upp genom hålet i golvet. En bricka och mutter under bussningen och bricka och mutter på insidan av bilen. Sen var det bara att skruva ihop det.

Sen var det bara att sätta i den riktiga skruven och skruva dit allt.

Läs Gunnars beskrivning tidigare i min tråd. Titta och läs noga i beskrivningen på autopower.se samt läs lite här http://www.snakeeye.net/silent.htm

Har du gjort det så är det inga problem.

Köp en M12 gängstång och lite muttrar och stora brickor. Det är bra att ha och kostar inte många kronor.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Allt är inköpt och avdrageren lånar jag av dig. Känner mig tillräckligt påläst nu. Dags för och säkert lite som det alltid blir beroende på oförutsedda saker som händer

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Det kan vara bra att kontrollera toe in/out efter byte av bussningarna fram. Jag hade inte möjlighet/ork att göra det. Bilen blev lite vindkänslig men det funkar.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Extrainstrument monterade


_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Gurkan
Tyresö
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kul att hitta en projekttråd om min bil Det har väl inte hänt så mkt sen jag köpte den av daniel i sommras förutom att biltemamätarna är utbytta mot några som en polare tagit hem från Tawian lr dylikt :P går inte att lita på för fem öre men dom lyser fint iaf. :P Så har jag bucklat till lite plåt här och var också :P
den 27mars är det besiktning som gäller ska bli intressant att se hur det går!

_________________
Jimmy Westerlund
Citera
babek
Sthlm.
Här sen Mar 2005
Inlägg: 86



haha! här kommer nästa äger då!
körde ras på diffen idag då jag köpte den igår av dej gurkan!
den hade inte mycket kvar. ska byta nu i helgen!
sen så har jag bytt ut plåten du bucklade till!
får se om det blir någon ordning på den!
den kommer få ny lack också... mattsvart ska den bli med vita 16"are

motorn går ju som ett litet troll! de är possetivt iaf!

mvh simon

_________________
Simon Nilsson
http://www.garaget.org/babek
Citera
Gurkan
Tyresö
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hehe då fick den gå hårt mao Mycket kul har man haft i den bilen Du får uppdatera med bilder när den e mattsvart

Mvh / Jimmy...

_________________
Jimmy Westerlund
Citera
babek
Sthlm.
Här sen Mar 2005
Inlägg: 86



javisst den höll ca 15 meters kritning..

_________________
Simon Nilsson
http://www.garaget.org/babek
Citera
Gurkan
Tyresö
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hehe fyfan det va inte dåligt Hoppas nya diffen håller längre då

Mvh / Jimmy...

_________________
Jimmy Westerlund
Citera
babek
Sthlm.
Här sen Mar 2005
Inlägg: 86



här har ni pärlan hur den ser ut i dagsläget...









går ruggigt fint i motorn, men nästa diff börjar säga upp sig redan.. blir nog till att införskaffa en lamelldiff. Om det är någon som har en och vill sälja billigt så köper jag den på stört!

Auf Wiedersehn!

//Simon

_________________
Simon Nilsson
http://www.garaget.org/babek
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
32779 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande