| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dimensionering Kränghämmare
|
<< 1, 2 4668 besök totalt |
|
Jodå, nog kallas det vantskruv.
Har man bilar som har styrsnåcka, eller vad det nu borde kallas, så sitter ofta en vantskruv i mitten, som man kan justera toe med. Skulle det inte vara ide att använda styrleder istället för uniballs, så får man en kappslad led som förväntas hålla lite fler mil än vad uniballs brukar göra. |
||||||
|
Jag ser inte riktigt varför det skulle vara nytta med ha hö + vä-gänga. Som jag ser det vill man ju ändå lossa i ena änden för att kunna justera in kränghämmaren utan förspänning (som ju ställer till cornerweight). Visst kan man ha hö + vä men det tillför ju inget.
Dom otätade/oskyddade uniballs som sitter på mina kränghämmare har varit med i minst 3 säsonger, inga glapptendenser alls. _________________ Pär Hylander |
||||||
Det är ju det som ÄR poängen
Varför vill du lossa; menar du att det inte går att känna när det är "spänningslöst" annars?
Är dina smörjbara? Smörjnippeln på mina är för liten för min fettspruta; var får man tag på en mindre anslutning ("nippel"?) till fettsprutan? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Edit: Men Dennis har ju en poäng i att det är bökigt att "kroka" på och av grejerna. Det är enklare att lossa och justera "på plats". |
||||||
Tycker att det känns som en jättebra option med höger och vänstergängat och en vantskruv, blir enkelt att få längderna rätt. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Ja, hur ska man kunna känna när det är spänningslöst annars? Sen när man ska ställa in cornerweight vill man ju oxo koppla loss den i en ände, annars vet man ju inte vad det är man mäter. (i teorin kan man väl iofs ha krängaren i spänne och få det rätt ändå genom att justera fjädertallriken
Nix inte smörjbara. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Jag har fått för mig att om man har smörjbara bör de vara kappslade, då det annars fastnar vägdamm i smörjan, vilket kan bidra till slitaget.
|
||||||
Det är nog inte dumt med såna där gummikåpor. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jo, momentet att vrida den minskar ju ja, så det funkar nog bra. Jag ändrar min tidigare ståndpunkt! _________________ Pär Hylander |
||||||
|
|
||||||
|
Då återstår det väl bara att hitta lämpliga ställen att köpa M10 eller M12 vantskruv. Googlandes hittar jag bara såna som man spänner stag och linor med (dvs komplett grej).
Vilket är bäst förresten, uniballs med utanpåliggande gänga och en rörstump med v+h-gänga eller uniballs med invändig gänga och v+h-skruv? |
||||||
Jag valde gängad stång och länkhuvud med invändig gänga efter att ha läst ett av de tidigare inläggen i den här tråden (hellre böjd gängad stång än böjt länkhuvud). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Titta vad jag hittade
http://www.sab.nu/shop/lista.asp?act Det finns iaf.... (fick leta länge). Blir nog att terrorisera labverkstan på jobbet (de måste ju behöva M10 vantskruv till nåt ).
|
||||||
|
Biltema (min huvudleverantör) har snygga vantskruvar för 60-70kr. Bara att skruva i uniballarna. Tror dock att dom blir för långa för Porschen men det kanske passar på Miatorna??
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Miatornas stag är korta - ca 110 mm... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Dimensionering Kränghämmare
|
<< 1, 2 4668 besök totalt |