Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimensionering Kränghämmare
<<   1, 2
4668 besök totalt
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jodå, nog kallas det vantskruv.

Har man bilar som har styrsnåcka, eller vad det nu borde kallas, så sitter ofta en vantskruv i mitten, som man kan justera toe med.

Skulle det inte vara ide att använda styrleder istället för uniballs, så får man en kappslad led som förväntas hålla lite fler mil än vad uniballs brukar göra.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag ser inte riktigt varför det skulle vara nytta med ha hö + vä-gänga. Som jag ser det vill man ju ändå lossa i ena änden för att kunna justera in kränghämmaren utan förspänning (som ju ställer till cornerweight). Visst kan man ha hö + vä men det tillför ju inget.

Dom otätade/oskyddade uniballs som sitter på mina kränghämmare har varit med i minst 3 säsonger, inga glapptendenser alls.

Halmstad
Här sen Jun 2003

Pär Hylander skrev:
Jag ser inte riktigt varför det skulle vara nytta med ha hö + vä-gänga. Som jag ser det vill man ju ändå lossa i ena änden för att kunna justera in kränghämmaren utan förspänning (som ju ställer till cornerweight). Visst kan man ha hö + vä men det tillför ju inget.

Det är ju det som ÄR poängen
Varför vill du lossa; menar du att det inte går att känna när det är "spänningslöst" annars?

Pär Hylander skrev:
Dom otätade/oskyddade uniballs som sitter på mina kränghämmare har varit med i minst 3 säsonger, inga glapptendenser alls.

Är dina smörjbara? Smörjnippeln på mina är för liten för min fettspruta; var får man tag på en mindre anslutning ("nippel"?) till fettsprutan?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Pär Hylander skrev:

Det enda en "vantskruv" skulle tillföra är möjligheten att justera mindre än ett halvt varv. Förmodligen onödig möjlighet på en standardbil.

Edit: Men Dennis har ju en poäng i att det är bökigt att "kroka" på och av grejerna. Det är enklare att lossa och justera "på plats".

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Tycker att det känns som en jättebra option med höger och vänstergängat och en vantskruv, blir enkelt att få längderna rätt.

Laholm
Här sen Nov 2002

Dennis Kullman skrev:
Pär Hylander skrev:

Det är ju det som ÄR poängen
Varför vill du lossa; menar du att det inte går att känna när det är "spänningslöst" annars?

Pär Hylander skrev:

Är dina smörjbara? Smörjnippeln på mina är för liten för min fettspruta; var får man tag på en mindre anslutning ("nippel"?) till fettsprutan?

Ja, hur ska man kunna känna när det är spänningslöst annars? Sen när man ska ställa in cornerweight vill man ju oxo koppla loss den i en ände, annars vet man ju inte vad det är man mäter. (i teorin kan man väl iofs ha krängaren i spänne och få det rätt ändå genom att justera fjädertallriken

Nix inte smörjbara.

Umeå
Här sen Maj 2004

Jag har fått för mig att om man har smörjbara bör de vara kappslade, då det annars fastnar vägdamm i smörjan, vilket kan bidra till slitaget.

--VVTS--
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Pär Hylander skrev:
Ja, hur ska man kunna känna när det är spänningslöst annars?

Genom att kraften som krävs för att vrida runt vantskruven minskar.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Magnus L skrev:
Jag har fått för mig att om man har smörjbara bör de vara kappslade, då det annars fastnar vägdamm i smörjan, vilket kan bidra till slitaget.

Det är nog inte dumt med såna där gummikåpor.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Dennis Kullman skrev:
Pär Hylander skrev:
Ja, hur ska man kunna känna när det är spänningslöst annars?

Genom att kraften som krävs för att vrida runt vantskruven minskar.

Jo, momentet att vrida den minskar ju ja, så det funkar nog bra. Jag ändrar min tidigare ståndpunkt!

Umeå
Här sen Maj 2004

och eventuellt glapp torde kännas om den är slackad, men inte om den är i spänn.

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Då återstår det väl bara att hitta lämpliga ställen att köpa M10 eller M12 vantskruv. Googlandes hittar jag bara såna som man spänner stag och linor med (dvs komplett grej).

Vilket är bäst förresten, uniballs med utanpåliggande gänga och en rörstump med v+h-gänga eller uniballs med invändig gänga och v+h-skruv?

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

NiklasFalk skrev:
Då återstår det väl bara att hitta lämpliga ställen att köpa M10 eller M12 vantskruv. Googlandes hittar jag bara såna som man spänner stag och linor med (dvs komplett grej).

Vilket är bäst förresten, uniballs med utanpåliggande gänga och en rörstump med v+h-gänga eller uniballs med invändig gänga och v+h-skruv?

Jag valde gängad stång och länkhuvud med invändig gänga efter att ha läst ett av de tidigare inläggen i den här tråden (hellre böjd gängad stång än böjt länkhuvud).

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Titta vad jag hittade
http://www.sab.nu/shop/lista.asp?action=lista&unid=319
Det finns iaf.... (fick leta länge).

Blir nog att terrorisera labverkstan på jobbet (de måste ju behöva M10 vantskruv till nåt ).

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Biltema (min huvudleverantör) har snygga vantskruvar för 60-70kr. Bara att skruva i uniballarna. Tror dock att dom blir för långa för Porschen men det kanske passar på Miatorna??

Halmstad
Här sen Jun 2003

FSN skrev:
Biltema (min huvudleverantör) har snygga vantskruvar för 60-70kr. Bara att skruva i uniballarna. Tror dock att dom blir för långa för Porschen men det kanske passar på Miatorna??

Miatornas stag är korta - ca 110 mm...

Citera
Skruva banåkabil
Dimensionering Kränghämmare
<<   1, 2
4668 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande