Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 42051 besök totalt |
BMW 528i-83 Bus/Banbil
Långmilad, sliten och välanvänd M535:a som jag skall laga upp och bygga för att köra på bana, framför allt BMW Cup. Köpte bilen i mars 2005 och har nu, när garaget är klart, påbörjat renoveringen/bygget. Motorn är relativt frisk för att ha gått 33 000 mil (fullservad på BMW 25000 mil), inga direkta missljud eller oljeläckage. Planerna är: - Laga all rost - Lättning. BMW Cups reglemente säger att minimivikten för E28 med 3,5L motor är 1250kg exklusive förare, så det är målet. - Bygga helbur - Byta dåliga bussningar, ev. till hårdare - Byta till vettiga dämpare och fjädrar - ordentliga bromsar - ordentlig genomgång av motor och drivlina Precis inköpt objekt: ![]() Tackluckan funderar jag på att ta bort. Visst borde det inte vara några hållfasthetsproblem sedan när buren sitter på plats? _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Har plockat ner sidokjolar, kofångare fram och bak, baklucka, motorhuv och lite annat smått.
Förbereder för att plocka ur motor och växellåda. ![]() ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Tack för tipset Dekker!
Limma är säkert ett bra alternativ, plåten kan nog lätt slå sig vid svetsning. Men låt säga att jag lägger bilen på taket, finns inte då risken att limmet släpper och jag har vassa plåtar som kan sticka ner i kupén då? Hmm, tål att funderas på =) _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
_________________ Daniel Karlsson |
||||||||||
Det har hänt en del i garaget, rutorna har plockats ur, bakdörrarna har rensats (har väntat lite med framdörrarna då jag inte vet exakt vad BMW Cup-reglementet säger, ska kolla upp det), takluckan är borta och motorn är lyft.
Motortvätt? ![]() Lyfter ur spisen ![]() Känns otroligt skönt att ha den ute faktiskt... ![]() Till en helt annan sak. Är det någon som vet varför man valt att göra den första delen av röret smalare? Eller rättare sagt, varför är den övriga delen av röret tjock men inte hela vägen? Har det något med avgashastigheten att göra med liknande princip som på F1-motorer? ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Har demonterat nästan allt från instrumentbrädan, motorrummet och framvagnen. Nästan allt kablage är bortplockat.
Har tvättat motorrum med avfettning och tinner. Har börjat riva bakvagnen och har kämpat med trilskande gamla silentbussningar. När allt är nere skall jag börja laga rost... ![]() ![]() ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Jag hade tänkt åka dit men fick tyvärr prioritera en födelsedagsfest istället. Hade jag åkt dit hade det nog blivit svårt med den här kärran =) _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
he he, med tanke på hur mkt rost det är så är ju karossen så lätt att jag kan lyfta dit ett par andra istället. Tack för lånet =) _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Jag vet inte, men kan det inte vara en aerodynamisk idé? I den smalare delen torde trycket vara högre och i den fetare lägre. Eftersom naturen vill utjämna så rymmer gasen/trycket över i den fetare delen? Venturieffekt? ![]() om AndersY ser den här tråden kanske han kan teoretisera? ![]() Angående tackluckan så kan du väl svetsa fast en plåt i takets hål bara? Bort skall den nog i vilket fall som helst, däruppe är vikten inte bra att ha. BMW Cups reglemente hittar du här: http://www.bmwsc.com/bmwcup/reglemen P.S. Imponerade garage du har med ljusväggar! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Jo, det är ngt sådant jag har kommit fram till med. Jag undrar det då jag vill planera lite inför mit avgasbygge. Jag kanske skall behålla de första 20cm av röret och bygga vidare sedan?
Tackluckan är borta redan men att svetsa det vet jag inte om jag vågar mig på - vill ju ha det någorlunda rakt/plant. Limma tror jag är den enklaste lösningen.
Tack! =) Den delen med belysningen är en gammal lackbox där ljusarmaturen har fått sitta kvar. Belysning kan man ju aldrig få för mkt av i ett garage =) _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Kör med 0,5mm alu som vi hade halva långlopparn byggd i ![]() ![]() ![]()
Nja bara tills jag kör en lång skruv i någon kabel på andra sidan... Då blir det mörkt ![]()
Du det vart väl jag som kom på det fast klart du har ju kommit fram till det... Antingen flödesgrej eller så är det för att kunna skruva med lite utrymme, måste väl finnas duktiga medlemmar som vet sånt här ? _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||||||||||
He he, ok jag kom fram till det genom dina kloka ord ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Fick låna blästermaskinen på kompisens jobb i helgen. Är mycket nöjd med resultatet, problemet är bara att man nu vill ta med hela bilen dit =)
![]() ![]() ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Ja, det är ganska finkornigt glas med 6 bars tryck. Funkade bra på både rena aluminiumytor och riktigt rostiga ytor.
_________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Har byggt klart vaggan och äntligen lyckats få upp karossen i den.
![]() ![]() Skrapa skrapa skrapa skrapa ![]() ![]() ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Trevligt bygge!
Vägde du takluckan med dess tillbehör efter att du plockat bort den? _________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 42051 besök totalt |