Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528i-83 Bus/Banbil
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
42051 besök totalt
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
BMW 528i-83 Bus/Banbil

Långmilad, sliten och välanvänd M535:a som jag skall laga upp och bygga för att köra på bana, framför allt BMW Cup.

Köpte bilen i mars 2005 och har nu, när garaget är klart, påbörjat renoveringen/bygget.
Motorn är relativt frisk för att ha gått 33 000 mil (fullservad på BMW 25000 mil), inga direkta missljud eller oljeläckage.

Planerna är:
- Laga all rost
- Lättning. BMW Cups reglemente säger att minimivikten för E28 med 3,5L motor är 1250kg exklusive förare, så det är målet.
- Bygga helbur
- Byta dåliga bussningar, ev. till hårdare
- Byta till vettiga dämpare och fjädrar
- ordentliga bromsar
- ordentlig genomgång av motor och drivlina

Precis inköpt objekt:

Tackluckan funderar jag på att ta bort. Visst borde det inte vara några hållfasthetsproblem sedan när buren sitter på plats?

Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Har plockat ner sidokjolar, kofångare fram och bak, baklucka, motorhuv och lite annat smått.

Förbereder för att plocka ur motor och växellåda.

Dekker
Finland
Här sen Sep 2004

borde inga va några problem att ta bort takluckan, jag har gjort det på min e21a, och det blev bra...
fick tips om att det är lättare att limma fast den än att svetsa fast den...

Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tack för tipset Dekker!

Limma är säkert ett bra alternativ, plåten kan nog lätt slå sig vid svetsning. Men låt säga att jag lägger bilen på taket, finns inte då risken att limmet släpper och jag har vassa plåtar som kan sticka ner i kupén då?

Hmm, tål att funderas på =)

Dekker
Finland
Här sen Sep 2004

Karlsson skrev:
ett tips är ju att limma igen takluckan istället med något bygglim typ pl400 eller sikaflex. Svetsa i så tunn plåt kräver lite vana för att de ska bli bra. Beror lite på vilken finish man ska ha, limma kräver ju att man sparar en spalt plåt neråt i bilen för att ha att limma luckan mot. Tycker min limning på e30n blev rätt ok.

Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
ok ok =)

Ska plocka ner takluckan i veckan och se hur det ser ut under.

Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Det har hänt en del i garaget, rutorna har plockats ur, bakdörrarna har rensats (har väntat lite med framdörrarna då jag inte vet exakt vad BMW Cup-reglementet säger, ska kolla upp det), takluckan är borta och motorn är lyft.

Motortvätt?

Lyfter ur spisen

Känns otroligt skönt att ha den ute faktiskt...

Till en helt annan sak. Är det någon som vet varför man valt att göra den första delen av röret smalare? Eller rättare sagt, varför är den övriga delen av röret tjock men inte hela vägen? Har det något med avgashastigheten att göra med liknande princip som på F1-motorer?

Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Har demonterat nästan allt från instrumentbrädan, motorrummet och framvagnen. Nästan allt kablage är bortplockat.
Har tvättat motorrum med avfettning och tinner. Har börjat riva bakvagnen och har kämpat med trilskande gamla silentbussningar.
När allt är nere skall jag börja laga rost...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det kommer bli fina grejer när du är klar

Fick för mig att du var på Knutan i helgen men inser att det nog inte var med den här....

Göteborg
Här sen Jun 2004

Jeppe skrev:

Visst är mina pallbockar bra ? TÄNK om jag behöver dem imorgon

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fick för mig att du var på Knutan i helgen men inser att det nog inte var med den här....

Jag hade tänkt åka dit men fick tyvärr prioritera en födelsedagsfest istället. Hade jag åkt dit hade det nog blivit svårt med den här kärran =)

Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
GtiR oscar skrev:

Visst är mina pallbockar bra ? TÄNK om jag behöver dem imorgon

he he, med tanke på hur mkt rost det är så är ju karossen så lätt att jag kan lyfta dit ett par andra istället.

Tack för lånet =)

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jeppe skrev:
Till en helt annan sak. Är det någon som vet varför man valt att göra den första delen av röret smalare? Eller rättare sagt, varför är den övriga delen av röret tjock men inte hela vägen? Har det något med avgashastigheten att göra med liknande princip som på F1-motorer?

Jag vet inte, men kan det inte vara en aerodynamisk idé? I den smalare delen torde trycket vara högre och i den fetare lägre. Eftersom naturen vill utjämna så rymmer gasen/trycket över i den fetare delen? Venturieffekt?
om AndersY ser den här tråden kanske han kan teoretisera?

Angående tackluckan så kan du väl svetsa fast en plåt i takets hål bara? Bort skall den nog i vilket fall som helst, däruppe är vikten inte bra att ha.

BMW Cups reglemente hittar du här: http://www.bmwsc.com/bmwcup/reglemente/BMW_Cup_reglemente_2004-2006.pd . . . .

P.S. Imponerade garage du har med ljusväggar!

Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
BTG skrev:
Jeppe skrev:

Jag vet inte, men kan det inte vara en aerodynamisk idé? I den smalare delen torde trycket vara högre och i den fetare lägre. Eftersom naturen vill utjämna så rymmer gasen/trycket över i den fetare delen? Venturieffekt?
om AndersY ser den här tråden kanske han kan teoretisera?

Jo, det är ngt sådant jag har kommit fram till med. Jag undrar det då jag vill planera lite inför mit avgasbygge. Jag kanske skall behålla de första 20cm av röret och bygga vidare sedan?

BTG skrev:
Angående tackluckan så kan du väl svetsa fast en plåt i takets hål bara? Bort skall den nog i vilket fall som helst, däruppe är vikten inte bra att ha.

Tackluckan är borta redan men att svetsa det vet jag inte om jag vågar mig på - vill ju ha det någorlunda rakt/plant. Limma tror jag är den enklaste lösningen.

BTG skrev:

Tack! =) Den delen med belysningen är en gammal lackbox där ljusarmaturen har fått sitta kvar. Belysning kan man ju aldrig få för mkt av i ett garage =)

GtiR oscar
Göteborg
Här sen Jun 2004

Jeppe skrev:
Tackluckan är borta redan men att svetsa det vet jag inte om jag vågar mig på - vill ju ha det någorlunda rakt/plant. Limma tror jag är den enklaste lösningen.

Kör med 0,5mm alu som vi hade halva långlopparn byggd i

BTG skrev:

Jeppe skrev:
Tack! =) Den delen med belysningen är en gammal lackbox där ljusarmaturen har fått sitta kvar. Belysning kan man ju aldrig få för mkt av i ett garage =)

Nja bara tills jag kör en lång skruv i någon kabel på andra sidan... Då blir det mörkt

Jeppe skrev:

Jeppe skrev:
Jo, det är ngt sådant jag har kommit fram till med. Jag undrar det då jag vill planera lite inför mit avgasbygge. Jag kanske skall behålla de första 20cm av röret och bygga vidare sedan?

Du det vart väl jag som kom på det fast klart du har ju kommit fram till det... Antingen flödesgrej eller så är det för att kunna skruva med lite utrymme, måste väl finnas duktiga medlemmar som vet sånt här ?

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
GtiR oscar skrev:
Du det vart väl jag som kom på det fast klart du har ju kommit fram till det...

He he, ok jag kom fram till det genom dina kloka ord thumbs up

Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Fick låna blästermaskinen på kompisens jobb i helgen. Är mycket nöjd med resultatet, problemet är bara att man nu vill ta med hela bilen dit =)

Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003

Är det glasblästrat? Ser väldigt bra ut thumbs up

Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ja, det är ganska finkornigt glas med 6 bars tryck. Funkade bra på både rena aluminiumytor och riktigt rostiga ytor.

Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Har byggt klart vaggan och äntligen lyckats få upp karossen i den.

Skrapa skrapa skrapa skrapa

Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Trevligt bygge!
Vägde du takluckan med dess tillbehör efter att du plockat bort den?

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528i-83 Bus/Banbil
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
42051 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande